Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 20:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: EGR porte??
Indlæg: 10 feb 2004, 13:10 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 24 okt 2003, 12:29
Indlæg: 21
Geografisk sted: nyk sj.
hey

hva fa'en er EGR porte eller EGR system..! Der squ vidst være EGR porte i et 205 gti topstykke.. i hvertfald på nogle årgange..!

_________________
zx 1.4i & 205 GTi


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2004, 23:56 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 24 okt 2003, 12:29
Indlæg: 21
Geografisk sted: nyk sj.
kom nu ikk og sig ast der ikk er nogen som ved det??? :D

_________________
zx 1.4i & 205 GTi


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 feb 2004, 00:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
EGR er akronym ( :!: ) for "Exhaust Gas Recirculation" som kan oversættes til "udstødningsgas-tilbageførsels-system"
Systemet er et antiforureningssystem( :!: ) og fungerer ved at blande indsugningsluften med en mindre mængde udstødningsgas under visse forhold.
Ved at "fortynde" indsugningsluften nedsætter man forbrændingstemperaturen, og med nedsat temperatur får man meget mindre NOx.....
Systemet er kun i funktion ved tomgang og dellast, dvs. med klampen-i-bund har det ingen funktion.
Men ventilen kan naturligvis hænge......
På dieselmotorer har systemet stærk tendens til at tilsode indsugningen, det er mere ulækkert end baby-bæ... :wink:.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004, 23:26 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 34
Jeg havde indsugningsrøret af på min Xantia HDi, som på det tidspunkt havde kørt 240.000 km, for at sætte manometer på... Bvadr siger jeg bare! Det var helt sort indvendigt, med et flere mm tykt karamel-konsistens-agtigt lag.

_________________
Opel Meriva OPC


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004, 23:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ja, mere ulækkert stads skal man lede MEGET længe efter.....
Biler, som går meget tomgang, får fede aflejringer allerede inden 50.000 Km.
Og tænk så lige på, at snasket kommer fra den minimale del af udstødningen, som bliver tilbageført.
Hvor meget "snask" bliver der så ikke lukket ud til mælkebøtterne sammen med udstødningen, generelt...... :shock:
Det er denne forurening, som forøges voldsomt (påstås det) ved chiptuning.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004, 00:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
var på GRØNLAND for 20 år siden. lagde mærke til hvor mærkeligt dieselbilerne sagde fra udstødning (mest taxa). spurgte til det. forklarring hver måned skulle udstødning/turbo renses for sod ellers kunne dieselbilerne slet ikke køre mere! lyden i såvel tomgang som uden kørsel var som når man sætter en fod for enden af udstødningen! der var flest MITSUer i den by. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004, 00:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Ehhh, dengang var EGR slet ikke opfundet, så hvorfor fanden så sodede udstødningen til????
Er der simpelthen så meget lort i dieseludstødning, at det lukker alting til, når det kondenserer pga. kolde omgivelser?????
Gamle dieseler i DK havde da slet ikke de problemer!!
Just asking....

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004, 02:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
dårlig forbrænding og aflejring af sod hade de åbenbart opfundet! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004, 02:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvor tror du sovsen i indsugningsmanifolden kommer fra? og hvor tror du den ville ende hvis ikke den blev ledt ind i motoren igen? lave temperaturer og rigtig megen tomgang har nok også noget at sige i forbindelse med den historie! MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team