EGR porte??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
allankr
Nyt Medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 okt 2003, 13:29
Geografisk sted: nyk sj.
Kontakt:

EGR porte??

#1 Indlæg af allankr »

hey

hva fa'en er EGR porte eller EGR system..! Der squ vidst være EGR porte i et 205 gti topstykke.. i hvertfald på nogle årgange..!
zx 1.4i & 205 GTi
allankr
Nyt Medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24 okt 2003, 13:29
Geografisk sted: nyk sj.
Kontakt:

#2 Indlæg af allankr »

kom nu ikk og sig ast der ikk er nogen som ved det??? :D
zx 1.4i & 205 GTi
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

EGR er akronym ( :!: ) for "Exhaust Gas Recirculation" som kan oversættes til "udstødningsgas-tilbageførsels-system"
Systemet er et antiforureningssystem( :!: ) og fungerer ved at blande indsugningsluften med en mindre mængde udstødningsgas under visse forhold.
Ved at "fortynde" indsugningsluften nedsætter man forbrændingstemperaturen, og med nedsat temperatur får man meget mindre NOx.....
Systemet er kun i funktion ved tomgang og dellast, dvs. med klampen-i-bund har det ingen funktion.
Men ventilen kan naturligvis hænge......
På dieselmotorer har systemet stærk tendens til at tilsode indsugningen, det er mere ulækkert end baby-bæ... :wink:.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Carzzzer
Nyt Medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#4 Indlæg af Carzzzer »

Jeg havde indsugningsrøret af på min Xantia HDi, som på det tidspunkt havde kørt 240.000 km, for at sætte manometer på... Bvadr siger jeg bare! Det var helt sort indvendigt, med et flere mm tykt karamel-konsistens-agtigt lag.
Opel Meriva OPC
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

Ja, mere ulækkert stads skal man lede MEGET længe efter.....
Biler, som går meget tomgang, får fede aflejringer allerede inden 50.000 Km.
Og tænk så lige på, at snasket kommer fra den minimale del af udstødningen, som bliver tilbageført.
Hvor meget "snask" bliver der så ikke lukket ud til mælkebøtterne sammen med udstødningen, generelt...... :shock:
Det er denne forurening, som forøges voldsomt (påstås det) ved chiptuning.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

var på GRØNLAND for 20 år siden. lagde mærke til hvor mærkeligt dieselbilerne sagde fra udstødning (mest taxa). spurgte til det. forklarring hver måned skulle udstødning/turbo renses for sod ellers kunne dieselbilerne slet ikke køre mere! lyden i såvel tomgang som uden kørsel var som når man sætter en fod for enden af udstødningen! der var flest MITSUer i den by. MVH. søren
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

Ehhh, dengang var EGR slet ikke opfundet, så hvorfor fanden så sodede udstødningen til????
Er der simpelthen så meget lort i dieseludstødning, at det lukker alting til, når det kondenserer pga. kolde omgivelser?????
Gamle dieseler i DK havde da slet ikke de problemer!!
Just asking....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

dårlig forbrænding og aflejring af sod hade de åbenbart opfundet! MVH. søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

hvor tror du sovsen i indsugningsmanifolden kommer fra? og hvor tror du den ville ende hvis ikke den blev ledt ind i motoren igen? lave temperaturer og rigtig megen tomgang har nok også noget at sige i forbindelse med den historie! MVH. søren
Besvar