Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 maj 2025, 18:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Oki... jamen den fra scanturbo skal jeg jo så ikke ha...

vil jo helst ha skruefittings i begge ender, og skal kunne levere 600 hk fra 1.5 liters buffertank som kører uden tryk...

hva skal jeg så vælge?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

A4TQ skrev:

vil jo helst ha skruefittings i begge ender, og skal kunne levere 600 hk fra 1.5 liters buffertank som kører uden tryk...

hva skal jeg så vælge?

Een ekstern pumpe, uden fødetryk og til 600hk. Det er ikke helt nemt, og kræver nogle meget store tilslutninger på sugesiden for at kunne undgå kavitation.

Feks er bosch pumperne alle lavet til et fødetryk. På en 240turbo er der en fødepumpe i tanken, hvis eneste formål er at leverer en smule tryk til boschpumpen, så den ikke kaviterer. Når denne in-tank pumpe står af så kaviterer boschpumpen tydeligt. Ydelsen på pumpen falder noget i retningen af 20-50% når dette sker.(har lige tjekket det, min intank pumpe er nemligt død)

SKAL det være med kun 1 pumpe.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
A4TQ skrev:

hva skal jeg så vælge?

Een ekstern pumpe, uden fødetryk og til 600hk. Det er ikke helt nemt, og kræver nogle meget store tilslutninger på sugesiden for at kunne undgå kavitation.

Feks er bosch pumperne alle lavet til et fødetryk. På en 240turbo er der en fødepumpe i tanken, hvis eneste formål er at leverer en smule tryk til boschpumpen, så den ikke kaviterer. Når denne in-tank pumpe står af så kaviterer boschpumpen tydeligt. Ydelsen på pumpen falder noget i retningen af 20-50% når dette sker.(har lige tjekket det, min intank pumpe er nemligt død)

SKAL det være med kun 1 pumpe.

Føde tryk, og fødetryk.
tryk er for mig noget der ligger over atmosfæretryk.
Og det kan en standart volvo forpumpe ikke klare.
Selv den større forpumpe kan kun levere 130 l/t ud i den fri luft.
Hvis man sætter den bag en 200 l/t pumpe, så kan den højest minimere trykfaldet i slangen til hovedpumpen, og ikke lave noget tryk ift. min deffinikation.
Største eksterne Bosch pumpe hedder 0 580 254 044.
Og den er opgiivet til over 220 l/t ved 5 bar.
Denne pumpe i kombination med en surgetank en forpumpe, og en regulator i mellem surge tank og hoved tank kan uden tvivl levere den ønskede mængde benzin.
Men igen 2 pumper

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

kører selv med den mellemstore BOSCH pumpe på min gamle SIERRA. har lavet mange hk med den. men ikke uden betænkelighed.... HENRIKs kæphest med forpumpe, tror jeg helt ærligt, ikke er andet end en kæphest!
måske VOLVO har valgt brugen af den pga. uheldig tank/studse....? helt sikker på den er en prop.... særlig når den ikke kører!
ang. div. US pumper, mange af dem er vildt overvurderet.
MVH. søren PS. 44 pumpen er meget dyr. men også meget voksen! forskellen er langt større, end det de opgivne tal fortæller.

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
kører selv med den mellemstore BOSCH pumpe på min gamle SIERRA. har lavet mange hk med den. men ikke uden betænkelighed.... HENRIKs kæphest med forpumpe, tror jeg helt ærligt, ikke er andet end en kæphest!
måske VOLVO har valgt brugen af den pga. uheldig tank/studse....? helt sikker på den er en prop.... særlig når den ikke kører!
MVH. søren PS. 44 pumpen er meget dyr. men også meget voksen! forskellen er langt større, end det de opgivne tal fortæller.

Søren... Jeg syntes vi skal finde ud af hvad der helt præcis står på den pumpe der sidder på den "kaffeblå"! "Den mellemstore BOSCH pumpe" - Det er svært, at købe en pumpe efter de anvisninger. Jeg skal også bruge noget mere saft jo. En som den kaffeblås kunne fint gøre trikket for mig!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Forsøgte du at give pumpen et fødetryk, eller skulle den selv suge dengang du lavede forsøget?

Hovsa... Jeg har først lige set det her indlæg nu H.

Men jeg prøvede med fødepumpe fra tanken og uden fødepumpe fra en ekstern tank (ca 10cm benzin over studsen/pumpen). Ingen forskel så vidt jeg husker... Og fødepumpen kunne levere langt mere benzin end den 910 pumpe.

Titel:
Moderator

lqs skrev:
HENRIKs kæphest med forpumpe, tror jeg helt ærligt, ikke er andet end en kæphest!

044pumpen kan SVJH findes til 2600dkr, så ja, den er ikke gratis.

Mht fortrykket, så kaviterer de pumper meget tit. Når man går ned langs startpladsen på vandel, så er der mange af de biler der kører dernede hvor man kan høre pumpen kaviterer en smule, og kavitation slider dels pumpen, men slæber også en masse flow ud af den.

Feks min "pallemotor", den har jo en 984pumpe m, ca. 50cm Ø10-12 slange påmonteret, og suger i en dunk uden filter, og den står faktisk og kaviterer i perioder, særligt hvis bensinen er varm.

Jeg mindes svagt at du legede med den slange til rulletræffet sidste gang.....;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
Mht fortrykket, så kaviterer de pumper meget tit. Når man går ned langs startpladsen på vandel, så er der mange af de biler der kører dernede hvor man kan høre pumpen kaviterer en smule

Kavitation er altså åbenbart et overset problem i forb. med tuning?? Nu bliver jeg jo nysgerrig, og vil som sædvanlig gerne spørge, om du har nogle interressante links??

Måske problemet er følgende:
Da folk sjældent eller aldrig oplever kavitation i deres dagligdag, så tænker man heller ikke over, at det kan være et problem i benzinpumpesammenhæng.
Man glemmer bare, at i dagligdagen er man omgivet af vandsystemer (drikkevand, boligopvarmning), men da benzin har et væsentligt lavere damptryk end vand, så er risikoen for kavitation ved benzinsystemer særdeles relevant og reel.

Jeg forestiller mig noget med, hvis man ser på et diagram, at med 1 bar (atmosfæretryk) i indgangssiden er der en bestemt risiko for kavitation. Hvorimod med en forpumpe kommer "hovedpumpens" indgangstryk "et godt stykke op ad skalaen", og risikoen for kavitation falder uforholdsmæssigt meget.

Men det kan du sikkert fortælle meget mere om, og du har nok også nogle interessante links.... :wink:

VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:
Mht fortrykket, så kaviterer de pumper meget tit. Når man går ned langs startpladsen på vandel, så er der mange af de biler der kører dernede hvor man kan høre pumpen kaviterer en smule

Kavitation er altså åbenbart et overset problem i forb. med tuning?? Nu bliver jeg jo nysgerrig, og vil som sædvanlig gerne spørge, om du har nogle interressante links??

Måske problemet er følgende:
Da folk sjældent eller aldrig oplever kavitation i deres dagligdag, så tænker man heller ikke over, at det kan være et problem i benzinpumpesammenhæng.
Man glemmer bare, at i dagligdagen er man omgivet af vandsystemer (drikkevand, boligopvarmning), men da benzin har et væsentligt lavere damptryk end vand, så er risikoen for kavitation ved benzinsystemer særdeles relevant og reel.

Jeg forestiller mig noget med, hvis man ser på et diagram, at med 1 bar (atmosfæretryk) i indgangssiden er der en bestemt risiko for kavitation. Hvorimod med en forpumpe kommer "hovedpumpens" indgangstryk "et godt stykke op ad skalaen", og risikoen for kavitation falder uforholdsmæssigt meget.

Men det kan du sikkert fortælle meget mere om, og du har nok også nogle interessante links.... :wink:

VH Lars

Well, i biler med rigelig pumpekapacitet er der jo plads til det. Feks min gamle 240T, som kører videre trods pumpen kaviterer temmeligt meget.
At det så er meget hård ved pumpen rent levetidsmæssigt er en anden sag.

De fleste har ikke et reelt problem, fordi der er nok at tage af, så fordi den går lidt ned i ydelse betyder egentlgit ikke noget.

Hvis damptrykket ligger og balancerer omkring pumpens sugetryk, så er problemet der. Blot en lille smule fortryk, så er man ude over det problem. 1Bar på sugesiden er rigeligt til selv meget varm bensin, idet damptrykket på bensinen vil ligge meget lavere end pumpens sugetryk.

En inline Bosch pumpe der IKKE kaviterer høres som en svag summen, og de fleste inline pumper larmer temmeligt meget mere end det!

Ligefrem overset kan man nok ikke kalde det, det er bare ikke ret tit aktuelt, da der oftest er rigelig kapacitet. Kun når man begynder at presse citronen, så bliver det værd at tage med.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Hvis man har ud-studsen siddende i bunden af tanken og pumpen siddende i en lille stump slange lige ud for studsen - Mon dog ikke man så har en acceptabel løsning? Tog man pumpen af slangen - Hvor meget ville flowet så være ud af studsen allene ved hjælp af tyngdekraften.
Nu mere benzin der er i tanken, nu bedre selvfølgelig.

Hvis man så er lidt smart og pladserer studsen bagerst i tanken vil man nok have de bedste forhold under acceleration.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time