Transitfar skrev:
HenrikGM skrev:
Mht fortrykket, så kaviterer de pumper meget tit. Når man går ned langs startpladsen på vandel, så er der mange af de biler der kører dernede hvor man kan høre pumpen kaviterer en smule
Kavitation er altså åbenbart et overset problem i forb. med tuning?? Nu bliver jeg jo nysgerrig, og vil som sædvanlig gerne spørge, om du har nogle interressante links??
Måske problemet er følgende:
Da folk sjældent eller aldrig oplever kavitation i deres dagligdag, så tænker man heller ikke over, at det kan være et problem i benzinpumpesammenhæng.
Man glemmer bare, at i dagligdagen er man omgivet af vandsystemer (drikkevand, boligopvarmning), men da benzin har et væsentligt lavere damptryk end vand, så er risikoen for kavitation ved benzinsystemer særdeles relevant og reel.
Jeg forestiller mig noget med, hvis man ser på et diagram, at med 1 bar (atmosfæretryk) i indgangssiden er der en bestemt risiko for kavitation. Hvorimod med en forpumpe kommer "hovedpumpens" indgangstryk "et godt stykke op ad skalaen", og risikoen for kavitation falder uforholdsmæssigt meget.
Men det kan du sikkert fortælle meget mere om, og du har nok også nogle interessante links....
VH Lars
Well, i biler med rigelig pumpekapacitet er der jo plads til det. Feks min gamle 240T, som kører videre trods pumpen kaviterer temmeligt meget.
At det så er meget hård ved pumpen rent levetidsmæssigt er en anden sag.
De fleste har ikke et reelt problem, fordi der er nok at tage af, så fordi den går lidt ned i ydelse betyder egentlgit ikke noget.
Hvis damptrykket ligger og balancerer omkring pumpens sugetryk, så er problemet der. Blot en lille smule fortryk, så er man ude over det problem. 1Bar på sugesiden er rigeligt til selv meget varm bensin, idet damptrykket på bensinen vil ligge meget lavere end pumpens sugetryk.
En inline Bosch pumpe der IKKE kaviterer høres som en svag summen, og de fleste inline pumper larmer temmeligt meget mere end det!
Ligefrem overset kan man nok ikke kalde det, det er bare ikke ret tit aktuelt, da der oftest er rigelig kapacitet. Kun når man begynder at presse citronen, så bliver det værd at tage med.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!