Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 maj 2025, 02:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Kbh
[quote="Niels H"]Der ligger en udregner på dette link:
http://www.powerpage.dk/regnemaskine.htm

Regnemaskinen bruger : X antal ml / 5 * antal dysser = max HK

Priserne kan i godt få her:
Alle angivelser er ved 3bar
315ml - 1700kr.(høj ohm)
380ml - 2000kr. (høj ohm)
440ml - 2300kr.(bosch som den eneste) (høj ohm)
580ml - 2600kr. (både høj og lav ohm)
630ml - 2800kr. (høj ohm)
755ml - 2900kr. (lav ohm)
870ml - 3200kr. (lav ohm)

Tak for linket jeg kender det faktisk godt, det jeg ikke forstod var hvordan henrik fik en dyse str. til at passe forhold til de heste han ville lave. for det lyder lidt som overkill med så store dyser i forhold til hk, men sorry vil ikke ødelægge din tråd med andre spørgsmål. fine priser på dyser ellers!

Jake

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Takker, og det gør sku ikke noget...

Det er jo rimelig vigtigt for hvilke dysser som folk skal vælge til deres tun :wink:
Så relevant nok!!

Titel:
Moderator

JAKE skrev:

Henrik: kan du ikke lige forklare din måde at udregne hvor mange heste dine dyser ska gi benz til?

Jake

hvis du max tillader 80% dutycycle på dyserne, og kender det brændstofforbrug motoren skal bruge til at lave 1Kw(eller 1,36 Hk), i dette tilfælde de 0.52, så vil man se at dyser skal være ret store før de reelt understøtter så mange hk.

Een ting er jo hvad dysen understøtter ved konstant åben, og en ideel motor, noget væsentligt andet er hvad der kan lade sig gøre at køre med over 200kkm på en virkelig motor.

Tror mange har opdaget at dyserne alligevel var for små trods diverse regnemaskiner påstår de kan bruges.

De 0.52 stammer dels fra et tabelopslag, dels udfra motorens tuningsgrad.

På en god diesel ligger tallet omkring 0.195, bare for sammenligningens skyld

Bensinmotorer ligger gerne omkring 0.42 for de mest økonomiske, til 0,64 for de værste turbomotorer.
Enheden er "vægt brændstof"/"bremset Kw" for dem der måtte være int.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

Det skal jo lige bemærkes at man godt _kan_ gå højere end 80% DC, og at ens motor godt kan være ret effektiv.

Tillader man feks 95% DC og et forbrug på så lidt som 0.42, så kan man lave omkring 175Hk/800ml dyse.

Det hele afhænger af hvor magert man vil køre motoren, og hvor meget man kan presse dyserne før forskelle i åbne/lukketider på dyserne begynder at blande sig i den reelt indsprøjtede mængde.

Så det er egentligt dybt forkasteligt blot at sige: "så og så store dyser kan lave så og så mange hk på min motor, så det kan de også på din".

Det er langt fra sikkert at det er tilfældet, men det _kan_ godt være tilfældet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Det er jo også derfor at regnemaskinen siger max hk.. men ja, du har helt ret i at jo mere man presser jo dårligere bliver sprayet formentlig og om dyssen efter 200k km sprøjter præcist på samme måde afhænger af udnyttelsesgraden..

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Kbh
Ok jeg takker for info..en ting er dog helt sikkert det er ikke dyserne der er dit problem henrik når du skruer op for trykket :D

Personligt er jeg mere til en mindre dyse der så for ekstra tryk i forbindelse med ladetrykket, de erfaringer jeg har gjort med store dyser er de svære i tomgang og godt forslugende ved jævn hastighed det ska så også siges det var 6x1000cc.

Min nuværende bil har 4x 370cc og har da lavet 312hk på rullefelt idag blot men ekstra tryk i forbindelse med ladetryk og det gode ved det er jeg på langture kan køre over 10 Km/L det tror jeg ikke en stor dyse ville kunne. motoren har kørt over 30.000km med mindst 300hk uden problemer men ok senere på ugen presser jeg heldet og dynoen ska vise mindst 370hk med samme dyser men 6 bars benzin tryk så må vi se om jeg skulle ha brugt henriks formel :D

Men fair nok vi har alle vores indgangsvinkel til tuning og det er derfor det spændende at høre hva andre har fundet på :wink:

Mester Medlem

lige et par ting at tænke over....HENRIKs bsfc på .52 er ikke særligt højt når vi taler om højtydende turbomotorer...slet ikke! 6 bar benzin tryk er det totalt eller er det hen over dysen? ved 2bars ladetryk er der ved 6bars benzin tryk kun 4bar at gøre godt med! der skal noget af en benzinpumpe til....moderne lavohms dyser og en rimelig motor styrring så er 800/1000 dyser ikke noget problem i tomgang! sidst men ikke mindst. mange rpm. =brug for store dyser.....MVH. søren tilhænger af store dyser! PS. ikke alle dyser ret glade for mega højt tryk på benzinen

Titel:
Moderator

JAKE skrev:
Ok jeg takker for info..en ting er dog helt sikkert det er ikke dyserne der er dit problem henrik når du skruer op for trykket :D

Personligt er jeg mere til en mindre dyse der så for ekstra tryk i forbindelse med ladetrykket, de erfaringer jeg har gjort med store dyser er de svære i tomgang og godt forslugende ved jævn hastighed det ska så også siges det var 6x1000cc.

Min nuværende bil har 4x 370cc og har da lavet 312hk på rullefelt idag blot men ekstra tryk i forbindelse med ladetryk og det gode ved det er jeg på langture kan køre over 10 Km/L det tror jeg ikke en stor dyse ville kunne. motoren har kørt over 30.000km med mindst 300hk uden problemer men ok senere på ugen presser jeg heldet og dynoen ska vise mindst 370hk med samme dyser men 6 bars benzin tryk så må vi se om jeg skulle ha brugt henriks formel :D

Men fair nok vi har alle vores indgangsvinkel til tuning og det er derfor det spændende at høre hva andre har fundet på :wink:

Well, det er suverænt motorstyringens kvalitet der afgør om man kan få skidtet til at køre fornuftigt med store dyser. Er opløsningen på pulsbredden ikke stor nok, så bliver der problemer ved _for_ store dyser.

Generelt vil jeg kraftigt fraråde at øge trykfaldet henover dyserne mere end ~20-25% ifht hvad dysen er rated til. Ved små dyser kan man være heldig at slippe afsted med det på fornuftig vis, men IMO kan det ikke anbefales, og er "poor-mans-solution"(intet ondt ment i det!)

Jeg ser flere og flere eksempler på at folk får rigtigt gode ydelser og flotte km/liter værdier, ofte _BEDRE_ end bilen havde ab fabrik, men det kræver tid af overgå fabrikken, meen det kan nemt lade sig gøre. Havneren er et rigtigt godt eksempel på dette, med ~200hk på 1,8liter, og stadigt 15km/liter.

Min BSFC på 0,52 er, som Iqs bemærker, absolut ikke til den grove side, men måske endda ikke høj nok!
Men ofrer man pengene på dyre stumper, så kan det slet ikke hænge sammen at risikere spraymønstret på dyserne ved blot at mokke trykket op. Hvis dysen er rated til 3bar, så kunne jeg ikke komme i tanke om at klemme den mere end 3,8-4bar, og jo større dyser, desto mindre ville jeg hæve trykket.

Men folk har forskellige måder at tune skidtet på, og det er også ok, men dysestørrelse og antal opnåelige hk er ikke _bare_ helt ukritiskt at tappe tal i en internetregnemaskine. :wink:

Noget helt andet er at 6bar over en bensindyse er på kanten af en udbrændt bil. Brændstofsystemet skal ihvertfald ikke længere være samlet med konventionelle spændebånd, medmindre brandforsikringen er iorden. 6bar er meget, og ikke mange dyser kan holde forstøvningen ved dette tryk.

Citat slut.

Titel:
Ja, nu synes jeg efterhånden den går i tomgang...

Henrik> du har fået priserne, var der noget du kunne bruge ??

Titel:
Moderator

Ja, jeg har fået priserne, og det ser bestemt interessant ud.

Du skulle vel ikke have mulighed for at skaffe certifikatet, eller databladet på dyserne??

Jeg skal gerne vide lidt mere om dysernes tolerance, og gerne lidt om spraymønstret.

Siemens dyser er tilsyneladende kendte for at have en større spredning på antal ml/min end feks Bosch, og derfor kunne det være int. med et datablad....
Amerikanske tuningsfirmaer bruger gerne siemens, men anbefaler at dyserne parres, når vi snakker så højt flowende dyser, hvilket jo gør databladet interessant. Kan du skaffe det, eller skaffe res.nr. på dem?

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 51 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time