JAKE skrev:
Ok jeg takker for info..en ting er dog helt sikkert det er ikke dyserne der er dit problem henrik når du skruer op for trykket
Personligt er jeg mere til en mindre dyse der så for ekstra tryk i forbindelse med ladetrykket, de erfaringer jeg har gjort med store dyser er de svære i tomgang og godt forslugende ved jævn hastighed det ska så også siges det var 6x1000cc.
Min nuværende bil har 4x 370cc og har da lavet 312hk på rullefelt idag blot men ekstra tryk i forbindelse med ladetryk og det gode ved det er jeg på langture kan køre over 10 Km/L det tror jeg ikke en stor dyse ville kunne. motoren har kørt over 30.000km med mindst 300hk uden problemer men ok senere på ugen presser jeg heldet og dynoen ska vise mindst 370hk med samme dyser men 6 bars benzin tryk så må vi se om jeg skulle ha brugt henriks formel
Men fair nok vi har alle vores indgangsvinkel til tuning og det er derfor det spændende at høre hva andre har fundet på

Well, det er suverænt motorstyringens kvalitet der afgør om man kan få skidtet til at køre fornuftigt med store dyser. Er opløsningen på pulsbredden ikke stor nok, så bliver der problemer ved _for_ store dyser.
Generelt vil jeg kraftigt fraråde at øge trykfaldet henover dyserne mere end ~20-25% ifht hvad dysen er rated til. Ved små dyser kan man være heldig at slippe afsted med det på fornuftig vis, men IMO kan det ikke anbefales, og er "poor-mans-solution"(intet ondt ment i det!)
Jeg ser flere og flere eksempler på at folk får rigtigt gode ydelser og flotte km/liter værdier, ofte _BEDRE_ end bilen havde ab fabrik, men det kræver tid af overgå fabrikken, meen det kan nemt lade sig gøre. Havneren er et rigtigt godt eksempel på dette, med ~200hk på 1,8liter, og stadigt 15km/liter.
Min BSFC på 0,52 er, som Iqs bemærker, absolut ikke til den grove side, men måske endda ikke høj nok!
Men ofrer man pengene på dyre stumper, så kan det slet ikke hænge sammen at risikere spraymønstret på dyserne ved blot at mokke trykket op. Hvis dysen er rated til 3bar, så kunne jeg ikke komme i tanke om at klemme den mere end 3,8-4bar, og jo større dyser, desto mindre ville jeg hæve trykket.
Men folk har forskellige måder at tune skidtet på, og det er også ok, men dysestørrelse og antal opnåelige hk er ikke _bare_ helt ukritiskt at tappe tal i en internetregnemaskine.
Noget helt andet er at 6bar over en bensindyse er på kanten af en udbrændt bil. Brændstofsystemet skal ihvertfald ikke længere være samlet med konventionelle spændebånd, medmindre brandforsikringen er iorden. 6bar er meget, og ikke mange dyser kan holde forstøvningen ved dette tryk.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!