Mads.

Genbrug af stumper

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

Mads.

#1 Indlæg af beamer »

Mads:

Nu er det jo ikke turbo'en den køler :-) ... og størrelsen, ja altså som udgsngspunkt kan man aldrig få en IC der er for stor.... og trykket har ikke noget at sige mht størrelsen, men find ud af hvad der er plads til og så lav en der er stor nok...
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#2 Indlæg af Yugo Turbo »

lav den så stor som du kan presse ned i motorummet, så er den i vinkel. min fylder hele fronten af bilen og den køler fantastisk.
Brap brap brap...
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Det handler ikke kun om størrelse, men om effektivitet mht temp. og trykfald over køleren.

Vil til enhver tid foretrække en lille effektiv køler der er dimensioneret til motorens effekt, frem for en alt for stor køler.

Mvh

morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

Størrelse?

#4 Indlæg af beamer »

Nu siger du dimensioneret til motorens størrelse... jeg tror du får svært ved at få ret mange til at sige at en mindre er bedre, som udgangspunkt skal den optimalt være så stor som der er plads til det køler mest.
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Korrekt jeg burde have skrevet motorens tuningsgrad i forhold til størrelse, Da man sagtens kan hente en højere topeffekt ud af en motor med en stor intercooler, men til hvilken pris større turbotøven osv.

Det er som alt andet tuning/forbedring af motorer.

Jo større/vildere jo bedre.


Man kan sagtens lave en motor med max effekt,
men hvis man skal køre til dagligt ønsker man efter kort tid at man havde optimeret sit moment i det område man kører i normalt, da dette giver en mere letkørt bil.

se denne side.



http://www.are.com.au/

MVH

Morten
Senest rettet af Morten VJ 25 dec 2003, 13:49, rettet i alt 1 gang.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#6 Indlæg af Yugo Turbo »

må desværre se mig meget enig med christian... ALLE jeg kender der skifter cooler skifter til større, så det er da en interessant beregning du har gang i der... med hurtig logik vil den samme type element (læs samme kanaler gennem elementet) i bare større størrelse da gi mindre tryktab over cooleren. jo flere kanaler der er for luften at passere i, jo mindre må modstanden nødvendigvis være. (gætter jeg på)
måske vi sku spørge jesper i coradoen om et afklaret og endeligt svar.
Brap brap brap...
Billede
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#7 Indlæg af Yugo Turbo »

det med turbo tøven er der da efterhånden også mange råd for... to mindre turboer, en med kuglelejer, eller keramiske lejer... og om ikke andet så må man jo vente de ekstra 250 omdr med at blive sparket bagi... ha ha
Brap brap brap...
Billede
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Yugo Turbo skrev:det med turbo tøven er der da efterhånden også mange råd for... to mindre turboer, en med kuglelejer, eller keramiske lejer... og om ikke andet så må man jo vente de ekstra 250 omdr med at blive sparket bagi... ha ha

Prøv at se den side jeg har et link til.

To turboer m. kuglelejer det lyder meget dyrt.:shock:

Det er ikke særlgt sjovt at vente på sparket på vej ud af et sving,
:( "ender i grøften når man bliver losset bagi":cry:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

størrelsen på ladeluftkøleren/længden på rør for do. har i praksis INTET at sige for hvor hurtigt ladetrykket kommer. INTET! MVH. søren
beamer
Junior Medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Kontakt:

#10 Indlæg af beamer »

Turbotøven ?! - En større intercooler skaber ikke mere turbotøven ! Tværtimod.. En større turbo vil resultere i mere tøven, men ikke en større IC,... en større IC vil resultere i lavere indsugnings-temp, og i de fleste tilfælde et bedre flow !
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]
Besvar