Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 maj 2025, 20:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Mads.
Indlæg: 24 dec 2003, 16:14 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Mads:

Nu er det jo ikke turbo'en den køler :-) ... og størrelsen, ja altså som udgsngspunkt kan man aldrig få en IC der er for stor.... og trykket har ikke noget at sige mht størrelsen, men find ud af hvad der er plads til og så lav en der er stor nok...

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2003, 16:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
lav den så stor som du kan presse ned i motorummet, så er den i vinkel. min fylder hele fronten af bilen og den køler fantastisk.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 11:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det handler ikke kun om størrelse, men om effektivitet mht temp. og trykfald over køleren.

Vil til enhver tid foretrække en lille effektiv køler der er dimensioneret til motorens effekt, frem for en alt for stor køler.

Mvh

morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: Størrelse?
Indlæg: 25 dec 2003, 13:33 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Nu siger du dimensioneret til motorens størrelse... jeg tror du får svært ved at få ret mange til at sige at en mindre er bedre, som udgangspunkt skal den optimalt være så stor som der er plads til det køler mest.

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 13:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Korrekt jeg burde have skrevet motorens tuningsgrad i forhold til størrelse, Da man sagtens kan hente en højere topeffekt ud af en motor med en stor intercooler, men til hvilken pris større turbotøven osv.

Det er som alt andet tuning/forbedring af motorer.

Jo større/vildere jo bedre.


Man kan sagtens lave en motor med max effekt,
men hvis man skal køre til dagligt ønsker man efter kort tid at man havde optimeret sit moment i det område man kører i normalt, da dette giver en mere letkørt bil.

se denne side.



http://www.are.com.au/

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Senest rettet af Morten VJ 25 dec 2003, 13:49, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 13:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
må desværre se mig meget enig med christian... ALLE jeg kender der skifter cooler skifter til større, så det er da en interessant beregning du har gang i der... med hurtig logik vil den samme type element (læs samme kanaler gennem elementet) i bare større størrelse da gi mindre tryktab over cooleren. jo flere kanaler der er for luften at passere i, jo mindre må modstanden nødvendigvis være. (gætter jeg på)
måske vi sku spørge jesper i coradoen om et afklaret og endeligt svar.

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 13:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
det med turbo tøven er der da efterhånden også mange råd for... to mindre turboer, en med kuglelejer, eller keramiske lejer... og om ikke andet så må man jo vente de ekstra 250 omdr med at blive sparket bagi... ha ha

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 13:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Yugo Turbo skrev:
det med turbo tøven er der da efterhånden også mange råd for... to mindre turboer, en med kuglelejer, eller keramiske lejer... og om ikke andet så må man jo vente de ekstra 250 omdr med at blive sparket bagi... ha ha

Prøv at se den side jeg har et link til.

To turboer m. kuglelejer det lyder meget dyrt.:shock:

Det er ikke særlgt sjovt at vente på sparket på vej ud af et sving,
:( "ender i grøften når man bliver losset bagi":cry:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 14:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
størrelsen på ladeluftkøleren/længden på rør for do. har i praksis INTET at sige for hvor hurtigt ladetrykket kommer. INTET! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2003, 14:38 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Turbotøven ?! - En større intercooler skaber ikke mere turbotøven ! Tværtimod.. En større turbo vil resultere i mere tøven, men ikke en større IC,... en større IC vil resultere i lavere indsugnings-temp, og i de fleste tilfælde et bedre flow !

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team