perboddum skrev:
Du har fuldstændig ret. Disse kompressore blev på et tidspunkt forbudt i drag racing fordi de udkonkurrerede alt. Om de må benyttes til drag idag ved jeg ikke.
Per
Det fine ved dem er jo netop at det er en rigtig kompressor, der komprimerer luften undervejs i gemmen kompressoren, modsat root-typen der i bund og grund blot er en pumpe der flytter luften fra den ene side til den anden, uden at foretage nogen kompression undervejs.
Det gør skruekompressoren voldsomt mere effektiv, og det kræver ikke nær så meget at trække den, som det kræver at trække en roots.
I dragracing blev de svjh forbudt fordi folk slog sig ihjel med dem, men det var egentligt ikke skruens skyld, men det navreduktionsgear man byggede på dem der var den egentlige synder. med dette gear kunne man skifte gearet på kompressoren ude omkring de 290m, og på den måde øgede man omdrejningstallet på kompressoren med ca 1,25-1,40, hvilket gav så store momentreaktioner i dragsteren at de simpelthen trak forenden nogle få cm fra jorden, og millisekunder senere blæste bagover.
ved faktisk ikke om det er tilladt at bruge skruen idag....
Men jeg kan godt forestille mig potentialet i en gadebil med to gear på kompressoren

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!