Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 20 maj 2025, 19:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Skruekompressor, Whipple/Lysholm 1200AX m/ 110mm langt transmissionsrør, 4 remskiver (57, 60, 66, 72mm) for standard multirem, 2 år gammel, 16000km. Passer op til 3500cc motorer, står som ny, kan ses i bil. Kan køre ladetryk op til 1.8 bar. Sælges grundet køb af større Lysholm kompressor. Kompressoren er monteret i en Rover 3500 V8 gadebil.

Denne type skruekompressor afgiver meget lidt varme og kan derfor benyttes uden ladeluftkøler ved høje ladetryk. Desuden giver den fuldt ladetryk fra omkring 1500-2000 omdr. Lysholm kompressoren er en ægte skruekompressor og må ikke forveksles med Eaton kompressoren som er en Rootes type med twisted rotors. Hvor rotorene i Eaton løber synkront løber de asynkront i Lysholm, dvs i forholdet 3:5. Bl.a. dette gør at Lysholm kompressoren er meget dyr at fremstille i forhold til Eaton kompressorene som er meget billigere. Lysholm kompressoren bliver heller ikke slidt på rotor overfladen som Eaton gør, med tryktab til følge.

SAAB har monteret en 1200AX på en ny testmotor med variabel komression. Denne 1600ccm motor giver 250HK ved 1,5 bar og kører over 16 km/liter. Og det er i gadeversion.....

Pris kr. 8500,-
Nypris komplet med transmissionshus og 4 remskiver er ca. 16.500,-
Se mere på
www.lysholm.se
www.whipplesuperchargers.com/default.asp

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Lysholm 1200AX
sc1200small2.jpg
sc1200small2.jpg [ 61.73 KiB | Vist 1021 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Har ved flere lejligheder kørt i en Kadett GSI16v med sådan en fætter på og vil bare informere interreserede købere om at det er et stykke KRAM !!!!!!

Ovennævnte Kadett har kørt over 100.000 km med "sneglen" på og lader o.9bar fra 1900 RPM

Good luck med salget

Titel:
Moderator

Kender du den geometriske kompression pr. omgang?

Det er nogle gange opgivet som kompressionsforhold.

Som jeg forstår annoncen, så er der jo tale om en ægte skruekompressor, og så er kompressionsforholdet,geometrisk kompression, eller hvad der nu er brugt af betegnelse, jo ret interessant hvis man vil have den optimale virkningsgrad ud af den.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

Hej

Dette er fra www.lysholm.se
------------------------------------
Lysholm supercharger LYS1200A
Displacement = 1.2 l/rev
Built in volume ratio = 1.35
Max rpm = 15 000
Max pressure ratio = 2.2 bar
-------------------------------------
Kig på www.lysholm.se
Der står alle specifikationer......

Mange tak til xxblade undercover for hilsenen.....må du få tryk på hjemad... :lol:

Per

Titel:
Moderator

perboddum skrev:
Hej

Dette er fra www.lysholm.se
------------------------------------
Lysholm supercharger LYS1200A
Displacement = 1.2 l/rev
Built in volume ratio = 1.35
Max rpm = 15 000
Max pressure ratio = 2.2 bar
-------------------------------------
Kig på www.lysholm.se
Der står alle specifikationer......

Mange tak til xxblade undercover for hilsenen.....må du få tryk på hjemad... :lol:

Per

Det er ellers lækre stumper, sådan en lysholm kompressor. Hvis jeg ikke husker forkert, så er dette grej faktisk ulovligt i dragracing, pga den høje effektivitet.

En skam jeg er mest til turbo, ellers skulle jeg afgjort ha haft den kompressor :-(

lækre stumper....savle.avi

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:

Du har fuldstændig ret. Disse kompressore blev på et tidspunkt forbudt i drag racing fordi de udkonkurrerede alt. Om de må benyttes til drag idag ved jeg ikke.

Per

Titel:
Moderator

perboddum skrev:
Du har fuldstændig ret. Disse kompressore blev på et tidspunkt forbudt i drag racing fordi de udkonkurrerede alt. Om de må benyttes til drag idag ved jeg ikke.

Per

Det fine ved dem er jo netop at det er en rigtig kompressor, der komprimerer luften undervejs i gemmen kompressoren, modsat root-typen der i bund og grund blot er en pumpe der flytter luften fra den ene side til den anden, uden at foretage nogen kompression undervejs.

Det gør skruekompressoren voldsomt mere effektiv, og det kræver ikke nær så meget at trække den, som det kræver at trække en roots.

I dragracing blev de svjh forbudt fordi folk slog sig ihjel med dem, men det var egentligt ikke skruens skyld, men det navreduktionsgear man byggede på dem der var den egentlige synder. med dette gear kunne man skifte gearet på kompressoren ude omkring de 290m, og på den måde øgede man omdrejningstallet på kompressoren med ca 1,25-1,40, hvilket gav så store momentreaktioner i dragsteren at de simpelthen trak forenden nogle få cm fra jorden, og millisekunder senere blæste bagover.

ved faktisk ikke om det er tilladt at bruge skruen idag....

Men jeg kan godt forestille mig potentialet i en gadebil med to gear på kompressoren ;-)

Citat slut.

Titel:

Jeg var ikke klar over de gearede dem op undervejs på en quartermile.

Men jeg kan levende forestille mig at resultatet må være temmelig volsomt på en top-fueler. :evil:

Per

Titel:

Her er et billede af kompressoren monteret

Vedhæftede filer:
sc1.jpg
sc1.jpg [ 89.69 KiB | Vist 972 gange ]

Titel:
Mester Medlem

det er kun til top fuel de er forbudt.....men kram det er det! MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time