skal lige prøve at sammenligne et spær og en spole.... spær kan almindeligvis kun låse et vist moment. dvs du har reelt kun delvis spær.
spole og/eller en fornuftig svejsning låser 100%. hvad mon der er mest forudsigeligt at køre med? vil nok hævde at dyere (spær) ikke er bedre eller sikrere til lige nøjagtig DRAGRACING.
MVH søren
svejst diffintiale på forhjulstrækker
Redaktør: Moderatorer
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det er vel inderligt ligegyldigt om man har spole, eller svejst differentiale?
Konsekvensen af en knækket alsel er den samme; Lige ustyrlig.
Sammenligner vi et momentafhængigt spær med spole, så vil det momentafhængige spær(det kunne være et torsen lign. snekkespær) stoppe med at overføre moment til den raske aksel, når den syge er væk, og dermed ikke så tilbøjelig til sjove styreegenskaber.
Snakker vi pladespær der er spændt i det omfang der skal til for at sikre bid på begge hjul med slicks og greb, så vil det være næsten ligeså ustyrligt som svejst eller spole, da pladepakken stadigt vil levere fuldt spærremoment på den raske aksel.
Konklusionen må imo være at kun et momentafhængt spær kan fjerne risikoen for sjove styreegenskaber.
Pladespær låser typisk med x Nm, qua pladepakken reelt er en bremse.
Snekkespær låser med en procentvis del af det tilførte moment.
Problemet med svejste spær, er nok at mange ikke forstår hvor de skal svejse, ikke kan svejse, og derfor får lavet noget ukontrollerbart klyt, men derudover er funktionen identisk med spole, og risikoen ligeså
Konsekvensen af en knækket alsel er den samme; Lige ustyrlig.
Sammenligner vi et momentafhængigt spær med spole, så vil det momentafhængige spær(det kunne være et torsen lign. snekkespær) stoppe med at overføre moment til den raske aksel, når den syge er væk, og dermed ikke så tilbøjelig til sjove styreegenskaber.
Snakker vi pladespær der er spændt i det omfang der skal til for at sikre bid på begge hjul med slicks og greb, så vil det være næsten ligeså ustyrligt som svejst eller spole, da pladepakken stadigt vil levere fuldt spærremoment på den raske aksel.
Konklusionen må imo være at kun et momentafhængt spær kan fjerne risikoen for sjove styreegenskaber.
Pladespær låser typisk med x Nm, qua pladepakken reelt er en bremse.
Snekkespær låser med en procentvis del af det tilførte moment.
Problemet med svejste spær, er nok at mange ikke forstår hvor de skal svejse, ikke kan svejse, og derfor får lavet noget ukontrollerbart klyt, men derudover er funktionen identisk med spole, og risikoen ligeså
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
Det siges at være et meget komplekst spørgsmål, og jeg har også selv bare givet op på det og accepteret at det altså er sådan mit Quaife det virker
.
Patentet er beskrevet i denne artikel: http://www.torsen.com/files/Traction_Co ... rticle.pdf (der er billeder til sidst
).
Grundlæggende skal man tænke på det som en moment-fordeler, eller rettere momentforstærker. Det kan have et eller andet forstærknings- eller fordelingsforhold. F.eks. 5:1. Det gør altså at op til 5 gange momentet fra den lavest belastede aksel, kan overføres til den anden. Men hvis den lavest belastede kan overføre 0 nm (f.eks. grundet knækket aksel), så er 5 gange 0 stadig 0, og derfor er det, i de situationer - lige så udueligt som et åbent differentiale.
Nu er det ikke så aktuelt til dragrace, men de opfører sig også liiiidt alternativt i kurvekørsel. Man skal leve med at den konstante fordeling mellem siderne betyder at når man er på lidt vekslende underlag, så rykker det noooget i bilen når kræfterne fordeles.
Men det er stadig tons bedre end et åbent diff.
Patentet er beskrevet i denne artikel: http://www.torsen.com/files/Traction_Co ... rticle.pdf (der er billeder til sidst
Grundlæggende skal man tænke på det som en moment-fordeler, eller rettere momentforstærker. Det kan have et eller andet forstærknings- eller fordelingsforhold. F.eks. 5:1. Det gør altså at op til 5 gange momentet fra den lavest belastede aksel, kan overføres til den anden. Men hvis den lavest belastede kan overføre 0 nm (f.eks. grundet knækket aksel), så er 5 gange 0 stadig 0, og derfor er det, i de situationer - lige så udueligt som et åbent differentiale.
Nu er det ikke så aktuelt til dragrace, men de opfører sig også liiiidt alternativt i kurvekørsel. Man skal leve med at den konstante fordeling mellem siderne betyder at når man er på lidt vekslende underlag, så rykker det noooget i bilen når kræfterne fordeles.
Men det er stadig tons bedre end et åbent diff.
