Det siges at være et meget komplekst spørgsmål, og jeg har også selv bare givet op på det og accepteret at det altså er sådan mit Quaife det virker

.
Patentet er beskrevet i denne artikel:
http://www.torsen.com/files/Traction_Co ... rticle.pdf (der er billeder til sidst

).
Grundlæggende skal man tænke på det som en moment-fordeler, eller rettere momentforstærker. Det kan have et eller andet forstærknings- eller fordelingsforhold. F.eks. 5:1. Det gør altså at op til 5 gange momentet fra den lavest belastede aksel, kan overføres til den anden. Men hvis den lavest belastede kan overføre 0 nm (f.eks. grundet knækket aksel), så er 5 gange 0 stadig 0, og derfor er det, i de situationer - lige så udueligt som et åbent differentiale.
Nu er det ikke så aktuelt til dragrace, men de opfører sig også liiiidt alternativt i kurvekørsel. Man skal leve med at den konstante fordeling mellem siderne betyder at når man er på lidt vekslende underlag, så rykker det noooget i bilen når kræfterne fordeles.
Men det er stadig tons bedre end et åbent diff.