Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 06:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 13:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Wankel skrev:
Husk at skærpe mejslen inden du porter :D


Spild af tid at røre ved den ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 15:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
HenrikGM skrev:
Ikke så tosset gættet. 8) Har vi med en kender at gøre her, eller slog du ventilen op hos DelWest? :rock:

Det er ihvertfald rigtigt. Toppen er en LS7, CNC portet ab fabrik, med store titanium ventiler, etc. Rigtig fint topstykke.

Se her:
http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=54

Det flower sgisme helt godt. Bemærk sammenligningen til sidst.

Som toppen er der, burde den kunne lave 650hk i en max.effort NA motor.
Mener det er 560 den laver std fra fabrikken.


Nej ikke specielt en kender og jeg slog ikke ventilen op hos DelWest (jeg kunne ikke rigtigt tyde logoet) men som nævnt så gik jeg ud fra at det var et oem topstykke og selv om der engang for mange år siden var 4/6cyl biler uden for usa med 2 ventiler/cyl og forbrændingkamre der ligner LS7's... (ikke hemi men stadigt xflow .. se billedet uden ventiler) så var de næppe lavet i alu og ikke med den cnc finish eller laser graveret indsugningsventil samt jeg tvivler på at der var nogen der havde så store ventiler og ej heller så stor størrelses forhold mellem ind og ud ventilen...
så det kunne kun være en "gammel" stødstangs v8'er i moderne trim og så var det at de meget skrå tændrør fik mig til at tænke på GM/Chevy




Angående din sammenligning med et 2jzgte topstykke så syntes jeg det bør være på sin plads at medregne den ekstra volumen som LS7'eren skal flytte og derudover så kan jeg ikke lade være med at tænke på at der er så stor forskel på ind og ud ventilerne i LS7'eren at det da må gå udover dens ydelse .. det er foresten "kun" indsugnings-ventilen der er i Titanium udstødningen er sodium fyldt .. derudover er plejlstænger også Titanium

Har du nogle data på Udstødnings flow ??

________________________________________________________________

Hvis vi laver lidt små regning på de to topstykker (uden at tage forbehold for løft og knasttider samt portstørrelse/profiler)

Data:

2jzgte
In 33,6mm (x2)
Ex 29mm (x2)

LS7
In 56mm (x1)
Ex 41mm (x1)



Så kan vi starte med at se på forholdet imellem det totale udstødningsareal og indsugnings areal
på en 2jzgte så er Indsugningen ~34% større
(ind=ud x1.3424)

På LS7 er det ~86% (ind = ud x 1.8636)

Da det der kommer ind også skal ud og det ovenikøbet fylder mere pga. forbrændingen ... varm luft fylder jo noget mere så må en udstødnings-ventil der næsten har det ½ areal af indsugningen være restriktiv

Hvis vi kikker på ind og udstødnings ventilernes arealer så har
2jzgte
In 8,87 x2 = 17,7cm2
Ex 6,6 x2 = 13,2cm2

LS7
In 24,6cm2
Ex 13,2cm2

LS7 har altså ~38,7% (1,387..)
mere Indsugnings areal men samme Udstødnings areal
(faktisk så har 2jzgte mere areal med sine 13,210 mod LS7 13,2025 men det er fluexxxxxxer :lol: )
Dog så har 2jzgte'erens 2 ventiler jo en klar fordel når det gælder "arealet under kurven" hvis der bruges ens knastider/løft = mere flow

Hvis vi så yderligt prøver at tage lidt højde for cylindervolumen
så har
2jzgte 500ccm/cyl
og
LS7 875ccm/cyl
hvilket er 1.75x ~ 75%

Dvs at en 2jzgte (uden at tage højde for dens fordel ved 2 indsugnings ventiler) scalleret op til LS7's størrelse... skulle have tilsvarende 31cm2 indsugningsareal (mod LS7's 24,6cm2) hvilket er ~26% mere

(31cm2 svare til to 44,4mm ventiler)
Udstødnings ventilernes samledet areal ville i så fald være ~23.1cm2 (2 stk 38,4mm)


Hvis vi derimod scalere en LS7 ned til 2jzgte's størrelse så ville Ind ventilen svare til ~14cm2 eller en ventil-diameter på ~42.2mm x1
(mod 2jzgte's ~17.7cm2 og 33.6mm x2)

Udstødningen bliver helt væk med dens kun ~7.5cm2 eller 31mm
(mod 2jzgte's ~13.2cm2 og 29mm x2)

______________________________

Tages forbehold for regnefejl


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 16:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Glemmer du ikke en meget vigtig faktor: Ventilløftet.

Yotamotoren kan ikke briges til at løfte nær det som chevyen kan. Jeg ved dog ikke hvad den ls7 løfter std....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 16:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
HenrikGM skrev:
Ikke så tosset gættet. 8) Har vi med en kender at gøre her, eller slog du ventilen op hos DelWest? :rock:

Det er ihvertfald rigtigt. Toppen er en LS7, CNC portet ab fabrik, med store titanium ventiler, etc. Rigtig fint topstykke.

Se her:
http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=54

Det flower sgisme helt godt. Bemærk sammenligningen til sidst.

Som toppen er der, burde den kunne lave 650hk i en max.effort NA motor.
Mener det er 560 den laver std fra fabrikken.
standard yder motoren i sådan en CORVETTE 505hk. uden kat og med åbent filter/udstødning er motoren angiveligt rullet til 550hk her i DK. der burde være mulighed for høj ydelse ved hjælp af trykladning! men undermotor skal være stærk, læs dyr.
ang. 2JZ så er det mit indtryk at sugemotoren, egentlig ikke laver ret meget ydelse oem. det kan der så være flere grunde til. men flere er rullet til under 200hk. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 16:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
lqs skrev:
HenrikGM skrev:
Ikke så tosset gættet. 8) Har vi med en kender at gøre her, eller slog du ventilen op hos DelWest? :rock:

Det er ihvertfald rigtigt. Toppen er en LS7, CNC portet ab fabrik, med store titanium ventiler, etc. Rigtig fint topstykke.

Se her:
http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=54

Det flower sgisme helt godt. Bemærk sammenligningen til sidst.

Som toppen er der, burde den kunne lave 650hk i en max.effort NA motor.
Mener det er 560 den laver std fra fabrikken.
standard yder motoren i sådan en CORVETTE 505hk. uden kat og med åbent filter/udstødning er motoren angiveligt rullet til 550hk her i DK. der burde være mulighed for høj ydelse ved hjælp af trykladning! men undermotor skal være stærk, læs dyr.
ang. 2JZ så er det mit indtryk at sugemotoren, egentlig ikke laver ret meget ydelse oem. det kan der så være flere grunde til. men flere er rullet til under 200hk. MVH søren


Ja dem jeg har set der er rullet til under 200, er begge automatgear...
Tvivler på de har tabt over 35hk med årene...

Hvis man tager en 2jzgte 330hk, så er udgangpunkt før den lader med 0,9 bar jo heller ikke ret meget..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 18:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Twin turbo ls7 til salg i dk. Eneste problem den er hurtigere uden turbo da greb er umugligt på gaden. Der sidder iøvrigt lignende topstykker på den nye ls3 480 hk crate motor Der koster næsten det halve af en ls7.
http://www.smallblock.dk/modules/MyAnno ... &lid=60838
Han påstår 1100 hk er muligt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 sep 2008, 22:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er flot arbejde der er tilsalg der... om LS7 er det bedste udgangspunkt? måske ikke, men høj sugemotoreffekt er altid godt. stænger af titanium og andre meget specielle dele i standard motoren, er MÅSKE spildt i denne sammenhæng. nogen der ved mere om motoren eller ejeren? MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2008, 06:08 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Supra MK4 skrev:
Det er N/A top og turbo topstykke..
De er ikke ens...
Egon har måske en løs til og ligge, kunne da være sjovt og prøve måle den, hvis du har lyst.
Set før at N/A toppen flower bedre en turbo topstykke, tror jeg også er tilfældet her..


Det samme er gældende for RB25 fra Skylines, N/A topstykket flower meget bedre.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2008, 11:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Supra_Jorn skrev:
Supra MK4 skrev:
Det er N/A top og turbo topstykke..
De er ikke ens...
Egon har måske en løs til og ligge, kunne da være sjovt og prøve måle den, hvis du har lyst.
Set før at N/A toppen flower bedre en turbo topstykke, tror jeg også er tilfældet her..


Det samme er gældende for RB25 fra Skylines, N/A topstykket flower meget bedre.


Har du noget mere hardcore info?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 sep 2008, 11:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
på 2liters NISSAN motoren tales der om at der måske er 10% mere i sugetop end turbo... en hel del hvis der er 900hk at lægge 10% oveni!
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team