HenrikGM skrev:
Ikke så tosset gættet.

Har vi med en kender at gøre her, eller slog du ventilen op hos DelWest?
Det er ihvertfald rigtigt. Toppen er en LS7, CNC portet ab fabrik, med store titanium ventiler, etc. Rigtig fint topstykke.
Se her:
http://www.boost-it.dk/default.asp?page ... projekt=54Det flower sgisme helt godt. Bemærk sammenligningen til sidst.
Som toppen er der, burde den kunne lave 650hk i en max.effort NA motor.
Mener det er 560 den laver std fra fabrikken.
Nej ikke specielt en kender og jeg slog ikke ventilen op hos DelWest (jeg kunne ikke rigtigt tyde logoet) men som nævnt så gik jeg ud fra at det var et oem topstykke og selv om der engang for mange år siden var 4/6cyl biler uden for usa med 2 ventiler/cyl og forbrændingkamre der ligner LS7's... (ikke hemi men stadigt xflow .. se billedet uden ventiler) så var de næppe lavet i alu og ikke med den cnc finish eller laser graveret indsugningsventil samt jeg tvivler på at der var nogen der havde så store ventiler og ej heller så stor størrelses forhold mellem ind og ud ventilen...
så det kunne kun være en "gammel" stødstangs v8'er i moderne trim og så var det at de meget skrå tændrør fik mig til at tænke på GM/Chevy
Angående din sammenligning med et 2jzgte topstykke så syntes jeg det bør være på sin plads at medregne den ekstra volumen som LS7'eren skal flytte og derudover så kan jeg ikke lade være med at tænke på at der er så stor forskel på ind og ud ventilerne i LS7'eren at det da må gå udover dens ydelse .. det er foresten "kun" indsugnings-ventilen der er i Titanium udstødningen er sodium fyldt .. derudover er plejlstænger også Titanium
Har du nogle data på Udstødnings flow ??
In 33,6mm (x2)
Ex 29mm (x2)
LS7
In 56mm (x1)
Ex 41mm (x1)
Så kan vi starte med at se på forholdet imellem det totale udstødningsareal og indsugnings areal
på en 2jzgte så er Indsugningen ~34% større
(ind=ud x1.3424)
På LS7 er det ~86% (ind = ud x 1.8636)
Da det der kommer ind også skal ud og det ovenikøbet fylder mere pga. forbrændingen ... varm luft fylder jo noget mere så må en udstødnings-ventil der næsten har det ½ areal af indsugningen være restriktiv
Hvis vi kikker på ind og udstødnings ventilernes arealer så har
2jzgte
In 8,87 x2 = 17,7cm2
Ex 6,6 x2 = 13,2cm2
LS7
In 24,6cm2
Ex 13,2cm2
LS7 har altså ~38,7% (1,387..)
mere Indsugnings areal men samme Udstødnings areal
(faktisk så har 2jzgte mere areal med sine 13,210 mod LS7 13,2025 men det er fluexxxxxxer

)
Dog så har 2jzgte'erens 2 ventiler jo en klar fordel når det gælder "arealet under kurven" hvis der bruges ens knastider/løft = mere flow
Hvis vi så yderligt prøver at tage lidt højde for cylindervolumen
så har
2jzgte 500ccm/cyl
og
LS7 875ccm/cyl
hvilket er 1.75x ~ 75%
Dvs at en 2jzgte (uden at tage højde for dens fordel ved 2 indsugnings ventiler) scalleret op til LS7's størrelse... skulle have tilsvarende 31cm2 indsugningsareal (mod LS7's 24,6cm2) hvilket er ~26% mere
(31cm2 svare til to 44,4mm ventiler)
Udstødnings ventilernes samledet areal ville i så fald være ~23.1cm2 (2 stk 38,4mm)
Hvis vi derimod scalere en LS7 ned til 2jzgte's størrelse så ville Ind ventilen svare til ~14cm2 eller en ventil-diameter på ~42.2mm x1
(mod 2jzgte's ~17.7cm2 og 33.6mm x2)
Udstødningen bliver helt væk med dens kun ~7.5cm2 eller 31mm
(mod 2jzgte's ~13.2cm2 og 29mm x2)