Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 04:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 60, 61, 62, 63, 64  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
kræver det så ikke at temperaturen er konstant?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Silkeborg Danmark
Derhvor jeg ville hen, var at hvis jeg nu købte et 10,5 dæk, for netop at overholde reglerne, idet jeg ikke ved hva de forskellige dækfabrikanters reele mål er, så må jeg vel gå ud fra at det størrelse de opgiver er den jeg skal gå efter. Altså ikke noget med jeg bevist forsøger at ville snyde, men derimod holde mig til det reglement der forefindes, det er sku pokkers svært at gætte dækbredden hvis man ikke kan stole på hvad fabrikanten oplyser, hertil kommer også at nok de fleste af den type dæk købes online.

Så hvis vi lige ser ud over er måske er nogle som spekulere i at købe dæk DE VED er breddere end de opgivede 10,5, hvordan skulle jeg så (tænkt eksempel) vide bedre end hvad jeg kan læse fra fabrikanten... Ville sku være svært utilfreds, hvis jeg kan købt et par dæk i god tro, som så reelt vil vise sig at være ubruglige her i danmark

Og ja ved godt at der selv på gadedæk kan være en udsvingning i bredden selv inde for samme størrelse, men igen det ved jeg ikke nok om som privat forbruger, og selv i det tilfælde af jeg kørte med 2 fabrikanter/reele størrelser på bilen, ja så ville det stadig være lovligt, dette var måske et lille sidespring, men blot for at illustrere man ikke nødvendigvis gør sådan noget bevist

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Witz skrev:
Derhvor jeg ville hen, var at hvis jeg nu købte et 10,5 dæk, for netop at overholde reglerne, idet jeg ikke ved hva de forskellige dækfabrikanters reele mål er, så må jeg vel gå ud fra at det størrelse de opgiver er den jeg skal gå efter. Altså ikke noget med jeg bevist forsøger at ville snyde, men derimod holde mig til det reglement der forefindes, det er sku pokkers svært at gætte dækbredden hvis man ikke kan stole på hvad fabrikanten oplyser, hertil kommer også at nok de fleste af den type dæk købes online.

Så hvis vi lige ser ud over er måske er nogle som spekulere i at købe dæk DE VED er breddere end de opgivede 10,5, hvordan skulle jeg så (tænkt eksempel) vide bedre end hvad jeg kan læse fra fabrikanten... Ville sku være svært utilfreds, hvis jeg kan købt et par dæk i god tro, som så reelt vil vise sig at være ubruglige her i danmark

Og ja ved godt at der selv på gadedæk kan være en udsvingning i bredden selv inde for samme størrelse, men igen det ved jeg ikke nok om som privat forbruger, og selv i det tilfælde af jeg kørte med 2 fabrikanter/reele størrelser på bilen, ja så ville det stadig være lovligt, dette var måske et lille sidespring, men blot for at illustrere man ikke nødvendigvis gør sådan noget bevist

Nu skal vi lige sætte denne dækbredde diskussion på den rette hylde, faktum er at problemet ikke er større end det kan lægge ned, idet det kun drejer det sig om Outlaw klassen og i denne, et mindre antal kørere (BU og BM)... Og skulle man lande til teknisk kontrol med dæk der er for brede ( a'la`hovsa det så jeg sku ikke lige... :lusket: ) så kan man altid rykke op i Unlimited og stadig få lov til at køre, om ikke andet.

Du nævner at man som kører, ikke har den ringeste chance for at købe dæk hjem med den "ægte" bredde i forhold til hvad der står skrevet på dækket - det er muligvis rigtigt... (personligt holder jeg mig til dæk jeg kender), men hvor er det lige filmen knækker...? er der det ved reglementet der kalder en spade for en spade, aka. det vi siger, mener vi... eller for at gradbøje regler - det dækfabrikanten skiver, ikke passer...?

Hvad er det logiske valg?

Jeg vil stille en ramme RB på højkant på, at havde vi valgt den anden løsning (ikke målt), så ville der være især en person herinde, der havde været der som en myg i et soveværelse og gjort os opmærksom på at folk kørte med dæk der var bredere (målt) end de 10.5 der var nævnt i reglementet... hvilket igen ville dreje diskussionen over på at der slet ikke skal være nogle dækbegrænsninger i reglementet -mere KISS -mindre kontrol -mere lige som i gamle dage -som åbentlyst ikke fungerede og af samme årsag fik os til at lave nye regler...

Billede

Senest rettet af Ravnen 26 jun 2010, 13:48, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
DorkVonWaterfall skrev:
kræver det så ikke at temperaturen er konstant?

temperaturen har vel kun indvirkning på trykket,,

er klar over det måske ikke er en løsning, bare et forslag skudt af fra hoften :-)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Og vælger man eks 8 psi, så vil en tungere bil få dækket til at se mere fladt ud end en lettere bil, så det dur ikke.

Jeg tænker mig en løsning hvor der laves en |_| - formet stål fætter der er eks 3 mm tyk. gabet skal så være de 10,5 tommer. Denne målefætter vil så blive benyttet både ved teknisk kontrol og resten af weekenden. Formen skal selvsagt kunne skydes ind på hver side af dækkets trædeflade. kan den det er det ok, hvis ikke så er det en klasse op eller skifte til andre dæk. Simpelt, let og kan ikke diskuteres, da teknisk kontrol har det afgørende ord i sagen. En lignende anordning kan jo fint konstrueres hjemme, således er alle i samme båd.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Jeg synes altså også det er fjolet at man ikke bare kan købe et dæk og stole på det der står på det..... det er ret svært at bruge I_I dimsen på et dæk der ligger i usa og som kun er pumpet med 8psi

Og det er sgu sur at stå med nogen dyre dæk også kan de ikke bruges, og sælges kan de jo heller ikke da der sikkert ikke er købere til "ulovlige" dæk.

Hvis man endelig skal brug I_I dimsen skal den da laves så den passer til det bredeste 10.5" dæk(uden W) med lavt tryk i, så man med stor sandsynlighed ikke får købt dæk som er ubrugelige

Titel:
Mester Medlem

hvis man er SÅ bange for at købe for brede dæk, ku det jo være en ide at "nøjes" med 10 tommer dæk... og husk at selvom man står med "for brede" dæk, så kan man jo bare klasse op til unlimited, hvor der er frit dækvalg, så det vil ALDRIG udgøre det problem at man ikke kan deltage!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Er du sikker på at et 10" dæk ikke bliver bredere end 10,5" med lavt tryk ? for jeg aner det virkelig ikke

Titel:
Mester Medlem

kunne i grunden være sjovt at vide om det her er et aktuelt problem for DIG. står du og skal til at købe dæk til outlawklassen og kender du ikke en eneste der kører på nogle dæk du evt ku prøve måle inden dit køb?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
mads, du kan måle mine MH ;-) 10,5x26-15

de er fra Sverige, leveret på få dage, til en fin fin pris,,

(der er da ikke noget der hedder en bred 10,5" ? en tomme er 2,54 mm slut prut)

jeg kan dog godt følge din tankegang, jeg ved da ikke om mine er "for brede"
jeg ved kun der står 10,5 på siden af dem

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 60, 61, 62, 63, 64  Næste

Alle tider er UTC + 1 time