Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 maj 2025, 02:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 01 dec 2003, 14:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lidt info om hvordan man nemt og relativt hurtigt finder den "optimale" tændingsavancering for en given motor.

Sakset fra en tråd:

Here is my method:
I got Streetdyno working on my computer. This permits very
reproducible (but not accurate absolutely) output measurement if
applied correctly. Signal comes from the VR crank sensor. With this
working reliably I started with a baseline WOT run using an advance
curve which, in my case, came from the manual. I then did runs with
the complete curve retarded and advanced by a fixed amount, say +/- 4
deg. Very easy with the Tuning feature in MSS. When plotting torque
values at fixed rpms, you can quickly see if you gain or lose vs. the
baseline run. I was even able to detect High speed knock when
overadvancing (significant drop of torque). I also repeated the
baseline run after playing with the curve to make sure I did not have
any significant drifts during the course of the runs (oil, water
temps). This gives a reliable and optimal WOT advance curve. For part
load, I found a publication stating a function of additional advance
over AFR (Lambda) - pretty linear, approx 5 deg per AFR. Knowing my
AFRs at any given point in the map (using WBO2 meter with MSquirt) I
was then able to calculate advance at any given bin.
Engine runs very well with good mileage. I am planning to confirm the
validity of that approach doing a WOT run with lean (l=1.2) settings.
Unfortunately, winter is here now and these things have to wait.
One more thing I keep repeating: optimum setting is not necessarily as
close to knock as possible. This maybe so with a high compression
engine at high loads. Overadvancing spark will lead to high mech.
stress and less power, as you said.

Good luck tuning,
Matthias


Samarbejdet mellem Streetdyno og MS er der en del der har haft meget glæde af. Måske der var nogen herinde der også kunne bruge infoen. Enjoy.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 dec 2003, 22:45 
Hvad ligger sådan en MS i af pris...hvad kan den?


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2003, 07:16 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mr skrev:
Hvad ligger sådan en MS i af pris...hvad kan den?


Den kan hentes direkte i USA, til forskellige priser , altafhængigt af om den bliver snuppet i tolden eller ej. Har ikke hørt noget billigere end 1600kr, men de er vist også blevet knaldet i tolden. Måske hvis man kender een der kan købe den derovre og få den sendt som gave....?

Jeg kan sælge en færdig samlet, hvis du ikke tør rode dig ud i det selv. Mail mig direkte for mere info, eller ring 20445144.

MS kan idag det hele. Den sidste version kan styre både sprøjt og tænding. begge dele er fuldt programmerbar.

Lav en søgning på "megasquirt" i google så skal du bare se....der er rigeligt info at plukke af.

Kan kun sige at det er ganske intuitivt opbygget. Det er det første programmerbare sprøjt jeg har haft fingene i, og det var sgi bare at lave ledningsnettet til motoren så alle sensorerne var med så kørte det. Derefter ud på en tom vej og justere lidt efter gehør(men stadigt rigeligt fedt!) lave et par datalogs så man kan se hvordan den skaber sig.
Feks afslørede vi næsten øjeblikkeligt at bensinpumpen ikke længere var over opgaven at føde motoren. Vi kunne se at lambda værdien gik på nul , samme sted og ved samme belastning, uanset at dysernes åbningstid helt konkret steg. Alt kan overvåges, men surf lidt rundt og kig, så vil du hurtigt se om det var noget for dig.

Det er, hvis du vælger MSnS, muligt at køre fordelerløst tænding, men hvis det er første gang du roder med prog. sprøjt, så er det nok en god ide at pille ved sprøjtdelen alene til at starte med. Selvom det er simpelt så er det ikke praktiskt hvis der er ALT for mange løse parmetre at rode med.

Se evt under "succes stories" på megasquirts side.

Enjoy.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 dec 2003, 22:00 
Hvad er din mail??


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 07 dec 2003, 11:55 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Mr skrev:
Hvad er din mail??


dsl65684@vip.cybercity.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team