Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 maj 2025, 03:17

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Diesel tuning
Hey forum

Jeg er den glade ejer af en Bravo JTD105GT, men vil gerne ha´ lidt mere gang i dyret. Hvordan tuner man bedst en dieselbil?

Vil det hjælpe at købe en størrere intercooler, og montere den sammen med den gamle? Har plads nok men min nye frontspoiler....

Kan man upgrade turboen uden alt for meget bøvl? (det er en Garrett GT1544)

Vil det hjælpe med en banan manifold?

Har haft sportsfilter på, men det kørte bilen dårligere af (Totalt død under 2000 rpm) så jeg skiftede tilbage til den originale igen.

Andre forslag?

Vil ovennævnte ændringer af motoren få indflydelse på motorstyrringen, eller kører det bare deruda´?

Jeg har selvfølgelig monteret tuningsbox, og har Supersprint fra cat og bagud.

Findes der en "dieselguru" i landet som bare er stenhård til dieseltuning? For næsten alt hjælp man kan finde, er til den anden type brændstof, som ikke skal nævnes her :wink:

Venlig hilsen
Vind

PS: Den skal kunne synes, uden de store tilbage forandringer.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
:?

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
Vind skrev:
Vil det hjælpe at købe en størrere intercooler, og montere den sammen med den gamle? Har plads nok men min nye frontspoiler....

jeg har ikke så meget forstand på diesel tuning men du kan sagtens sætte to ICere på.

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Vind skrev:
Hey forum

Jeg er den glade ejer af en Bravo JTD105GT, men vil gerne ha´ lidt mere gang i dyret. Hvordan tuner man bedst en dieselbil?

Kan man upgrade turboen uden alt for meget bøvl? (det er en Garrett GT1544)

Vil det hjælpe med en banan manifold?

Har haft sportsfilter på, men det kørte bilen dårligere af (Totalt død under 2000 rpm) så jeg skiftede tilbage til den originale igen.

Andre forslag?

Vil ovennævnte ændringer af motoren få indflydelse på motorstyrringen, eller kører det bare deruda´?

Jeg har selvfølgelig monteret tuningsbox, og har Supersprint fra cat og bagud.

Findes der en "dieselguru" i landet som bare er stenhård til dieseltuning? For næsten alt hjælp man kan finde, er til den anden type brændstof, som ikke skal nævnes her :wink:

Venlig hilsen
Vind

PS: Den skal kunne synes, uden de store tilbage forandringer.

Med hensyn til dit luftfilter, så tror jeg at varme-afskærmningen har været for dårlig. Havde selv samme problem med min partner hdi, og dette er nu løst vha. en BMC carbon filter. (http://www.bmcairfilters.com/infoCDA.asp)

En bananmanifold vil nok ikke hjælpe noget, du skal jo også ha' flangen til turboen på, alt i alt, et værre bøvl, og du har nok ikke vundet noget..

Hvad med en chiptuning? RH-motorsport hiver snildt 150hk samt 350nm ud af en 90 hk's hdi motor. Så mon ikke de kan trylle lidt med din :?:

En større intercooler, skader aldrig. Jo større jo bedre, men du kan roligt fjerne den gamle, og købe én der er tilpasset din kofanger/spoile..

Junior Medlem

Wih... her kan jeg hjælpe lidt..

jeg kører selv i en Peugeot 206 HDI 2.0, 90hk, - som nu ligger med 154hk.

For det første ... ang. luftfilter så som en anden nævnte - Det er pga varmen, havde sammen problem på min før jeg flyttede filteret ned i den ene skærm.

Der er nogle ting du kan gøre:

1. Montér en større intercooler
2. Kør en tur til RH Motorsport og få dyret chip-tunet
3. Hæv ladetrykket yderligere..

alt sammen noget der ikke koster det store.. (på nær Intercooleren, og det er nok alligevel begrænset hvor meget det så giver)..

manifold får du intet ud af med mindre du laver en ny special turbo-manifold - hvilket er besværligt og tidskrævende.

Her ud over kan du så efterfølgende finde nogle større dyser at smide i dyret, dette giver også en hel del.

Titel:
Jeg har jo allerede en tuningbox, http://www.tuningbox.dk , i dyret. Vil RH-Motorsport kunne trække mere ud af den med deres chip?

Ang. dyser. hvordan finder man ud af hvilke dyser der kan stoppes i, og har det ikke indflydelse på motor styringen? Og syn...

Hvad med Turbo upgrade? Hvordan finder man en turbo der lige passer? Eller næsten....

Vind
Diesel spasser

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Vind skrev:
Jeg har jo allerede en tuningbox, http://www.tuningbox.dk , i dyret. Vil RH-Motorsport kunne trække mere ud af den med deres chip?

Ang. dyser. hvordan finder man ud af hvilke dyser der kan stoppes i, og har det ikke indflydelse på motor styringen? Og syn...

Hvad med Turbo upgrade? Hvordan finder man en turbo der lige passer? Eller næsten....

Vind
Diesel spasser

Der er uhyggelig meget forskel på en box, og en chip :!: Men ring da og hør, hvad de kan gøre for dig..

Ved Lars Lübker roder med nogen dyser, til HDi motorer (www.ls-diesel.dk) Men tør ikke svare på, om han ved noget om fiat..

Tror ikke du vinder det store med en større turbo, med mindre du allerede ligger på grænsen af hvad din egen kan klare..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
jeg kender en der har fået sin marea 105 hk chippet ved RH-Motorsport
og han fik 137 hk og 375 nm og det var ikke max de chippede den for den skulle også kunne bruges til hverdag.

og tunings box giver kun 126hk og + 50

http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp ... _id=166417

MVH Bruno

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time