Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 11:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Hvor meget vil du spænde de bolte?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

105 nm, men de knækket allerede ved 85nm. Og jeg har lige fået tjekket min stahwille moment nøgle og den var nøjagtig. og den anden bolt der knækket var med en anden moment nøgle

Titel:
Moderator

kepsus skrev:
105 nm, men de knækket allerede ved 85nm. Og jeg har lige fået tjekket min stahwille moment nøgle og den var nøjagtig. og den anden bolt der knækket var med en anden moment nøgle

Hvor har du de 105NM fra og hvilket smøremiddel bruger du på bolthovedet og gevindet?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

de 105 har jeg fra der hvor boltene er købt... jeg har brugt ren 30 olie... kunne måske være det ?? , jeg har også arp fedt, men ved ikke om det så skal spændes med samme nm ?

Titel:
Medlem

De originale skal ha 45 nm og 2 gange 90 grader

Titel:
Moderator

Tror du skal snakke med dem du har købt dem af.

Normalt er en 12.9bolt spændt til 90% af dens "proof load".

For en "ikke specielt smurt" bolt vil dette modsvare et moment omkring 84-89Nm alt afhængigt hvem du spørger.
Smører du bolten skal momentet reduceres, da en ganske stor del af momentet går til friktion mellem bolt og emne.
Reduktion op imod 30%+ er muligt med smøremidler.

(pas på med fancy smøremidler til momentspænding!!! I kan meget nemt risikere at ødelægge bolten!)

Tilbage til dine bolte, så kan man jo se at:
A: 90% er ca. 86NM(snit)
B: Du smører den, worst case op imod 30-50% reduktion af moment.(lad os sige 15%
C: 90+15% er 105% du spænder bolten, eller mere end den kan tåle.
D: Du genbruger bolte der allerede har været max spændt, og det er no-no på 12.9

HUSK NU:
Dette er et generelt eksempel. Du kan have andre friktioner, feks en speciel friktion under dit bolthovede der kan berettige de 105NM, men noget tyder på det er rigeligt med de 105NM... :wink:

Hvis du vil vide mere, så prøv at søge på Bolted joint design i google.
Håber det gav dig lidt at arbejde videre med.

Citat slut.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Synes 105 nm lyder at ret meget, når det ikke er stræk bolte. De topbolte ARP laver til f.eks. bmw skal spændes 68 nm. Det er jo intet der kan give sig med de bolte.

Jeg mener at kunne huske at have fået at vide at, de 12.9 bolte jeg kører med i 10mm ville begynde at "flyde" ved ca. 80 nm

Var nemlig selv så dum at læse og tro på noget en bruger på et forum havde skrevet, om hvordan de skulle spændes. Så spændte dem 60-90-120 nm som han havde skrevet, eller det vil sige jeg nåede kun til 90nm, så kan du selv gætte hvad der skete. :oops: Det var først da jeg manglede at spænde de sidste 4 op til at 90 det gik galt. Men alle de andre som havde været spændt så hård og ikke kænkket, blev mærkeligt og kunne ikke bruges igen. :grr:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Hehe nå Henrik var lige en tand hurtigere end mig. Men som han også skriver så skal der et sæt nye bolte til.

Jeg ved udemærket godt hvor bitter man bliver når man står der og spænder det bedste man har lært på sin fine nye motor og det så giver et knald og et brag :ha:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
En meget grum tanke hvornår har du sidst kontrolleret, at
momentnøglen spænder med det korrekte moment??

Hvis boltene er for lange, og går i bund i gevindet, så knækker de ikke.
Toppakningen bliver bare utæt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Morten

i indlæg 12 ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time