Tror du skal snakke med dem du har købt dem af.
Normalt er en 12.9bolt spændt til 90% af dens "proof load".
For en "ikke specielt smurt" bolt vil dette modsvare et moment omkring 84-89Nm alt afhængigt hvem du spørger.
Smører du bolten skal momentet reduceres, da en ganske stor del af momentet går til friktion mellem bolt og emne.
Reduktion op imod 30%+ er muligt med smøremidler.
(pas på med fancy smøremidler til momentspænding!!! I kan meget nemt risikere at ødelægge bolten!)
Tilbage til dine bolte, så kan man jo se at:
A: 90% er ca. 86NM(snit)
B: Du smører den, worst case op imod 30-50% reduktion af moment.(lad os sige 15%
C: 90+15% er 105% du spænder bolten, eller mere end den kan tåle.
D: Du genbruger bolte der allerede har været max spændt, og det er no-no på 12.9
HUSK NU:
Dette er et generelt eksempel. Du kan have andre friktioner, feks en speciel friktion under dit bolthovede der kan berettige de 105NM, men noget tyder på det er rigeligt med de 105NM...
Hvis du vil vide mere, så prøv at søge på Bolted joint design i google.
Håber det gav dig lidt at arbejde videre med.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!