Ravnen skrev:
ae86 skrev:
Jeg syntes engang at have læst på Quaife´s hjemmeside, da jeg ledte efter et nyt gearset eller en ny gearbox til AE86'eren, at deres max-effekt-rating for MT75 og Type-9, begge med ny Quaife gearset, var omkring 300hk for MT75 og 190bhp / 7500 rpm for Type-9.. og for Type-9 med ny alloy maincaise og forstærket indmad var det små 300hk .. jeg kan ikke huske hvad MT75 kunne forstærkes til men jeg tror ikke man har ret meget rum før den ikke kan følge med en Cosworth V6 24V med et par møller ..
Det er iøvrigt underligt at Quaife opgiver Hk effekter på deres gearset´s og ikke Nm
Til AE86 projektet var Type-9 ikke interessant da std redline er 7700 og den er yderligt hævet så der holder en Toyota T-50 altså bedre end en Type-9 ... den gamle T-50 holdt desuden til en hel del mere end 200hk og 7700rpm i +1år... det der nok har reddet den så længe var nok moderat brug af gadeslicks og små 13 tommer hjul
MT75 var interessant men den har gearbox og klokke ud i et stykke hvilket ikke var optimalt ..
Nu havde jeg ikke opfattelsen at der nødvendigvis skulle turbo på bilen, men hvis man ikke vil satse på at en MT75 vil holde, så er der jo altid den mulighed at montere en T5'er, den kan og hvis der er et penge issue og man kan nøjes med 4 gear så er der jo altid den mulighed at vælge en type 5...
ved ikke hvorfor at MT75 boxen anses for dårlig? den holder fint især til prisen (vel en 500kr) hvor en T9 ikke holder til hård kørsel med en 1,6motor (75hk) T5 er bossen over dem alle, men efterhånden dyr at købe og svær at finde i en rimelig stand.
yep V6 er doven. men der er da muligheder i den. det gode ved den i en drift bil er at den er så tung at det næsten kun er bagvognen der er til at sætte i svingninger. ellers skal man være en bisse og tage ranger V6 4L motoren (hvis darth har hørt om den??

) der er mere moment men dog færre hk. dog ser den sidste model cos 24V motor godt ud i et sierra motorrum (209hk modellen) er det ikke BOB den hedder.
men sværger stadig til blacktop bla pga det er 4cyl og den koster ca 5500 ved en hugger, passer på en Mt box (har en liste over hvad og hvor man skal bestille for det virker) og et eller andet firma (hvem mon det var)kørte med en okay effekt på en gammel slidt politi bil fra 2000.
cosworth motoren er altid lækker (16V turbo) men men men, omkostningerne omkring den motor render hurtigt op, det er nemmere at købe en komplet bil og smide plader på den. dog koster en 270-300hk i sådan en ikke alverden. min står mig ikke i ret meget endnu.
den GM snakker om er en pinto/ohc maskine. ja nem at tune, cosworth dele passer i den. men af en eller anden grund så ender de fleste der har haft sådan en med en masse dyre dele uden en rigtig god motor ( de bruger den meget i norge hvor den omtales som IST.)
så er der I4 duratec som køre i de nye mondeo modeller og fiesta ST150 (01->) lækker maskine 190hk på sug koster ikke alverden og den går lækkert, den er en ren alu motor. så vægten er lav, dens største svaghed er plejlstænger og stempler der skal skiftes ved en 200hk men er det gjort så er der muligheder. (vi snakker jo 2,0)
mazda har også deres 2,3 (som vist er en US motor) med turbo, også kaldet MPS. skal man til at være useriøs og gå igang med sådan noget lækkert lir så tager man jo naturligvis den. cosworth laver 300NA kits til den motor.
det billigste er dog at udstyre hansés med en T25 (eller lille trim T3) på hans dohc og køre livet af den med en 160/180hk. men husk oliekøler da de køre med en ret høj olie temp std. toppen revner let på de 2 bagerets cyl mellem ventilerne. så husk masser af brændstof.