Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 14:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

klyfax skrev:
HenrikGM skrev:

Lærte i så hvor meget olie den skal give ved de 3,5bar?

Nope, men vi lærte hvor lidt en død pumpe skal arbejde for at opretholde max tryk. Chokerne troede jeg også at en tandhjulspumpe som er slidt, skulle noget op i RPM før den gav max tryk. Men alm tomgang er mere end rigligt for at det lykkes... Men det er selvfølgelig også ved noget der lige 300 rpm. Men ok, køre den ½ af motorrpm, så er det vel også fint den først giver olie efter motor er startet...

Prøv lige at forklar det een gang til. Hvis pumpen kan opretholde max tryk i en motor der går tomgang; hvem har så bestemt at den er defekt?
Forstår måske ikke helt dit indlæg?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:

Nope, men vi lærte hvor lidt en død pumpe skal arbejde for at opretholde max tryk. Chokerne troede jeg også at en tandhjulspumpe som er slidt, skulle noget op i RPM før den gav max tryk. Men alm tomgang er mere end rigligt for at det lykkes... Men det er selvfølgelig også ved noget der lige 300 rpm. Men ok, køre den ½ af motorrpm, så er det vel også fint den først giver olie efter motor er startet...

Prøv lige at forklar det een gang til. Hvis pumpen kan opretholde max tryk i en motor der går tomgang; hvem har så bestemt at den er defekt?

Hehe, det kan jeg sku godt forstå, skulle selv læse det 2 gange.

Vi fandt ud af at en tandhjulspumpe, snildt kan holde max tryk i tomgang og på koldolie, selv om den er defekt. Ved varm olie kunne den også holde max tryk i tomgang, men den var ikke i stand til at give både tryk og flow. Det var det noget bedre til med kold olie.

Jeg ville hvis jeg var dig, teste den med drift varm olie, og se hvor meget der skal til før den giver maks tryk, evt se hvor meget olie der kommer ud ved et bestemt tryk som du mener den køre med når den for noget gas. Ved dog ik hvad for en olie du har brugt til testen. Er det en 10/60 ville jeg helt sikkert teste den med driftvarm olie.

Der skal jo ikke meget til at lave 4 bar, eller for den sags skyld 200 bar. Det kan både du og jeg lave med alm. håndkræft.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Moderator

klyfax skrev:
[Der skal jo ikke meget til at lave 4 bar, eller for den sags skyld 200 bar. Det kan både du og jeg lave med alm. håndkræft.

Min Akkuboremaskine, en 12V hitachi er ellers noget på arbejde for at holde de 4bar.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Min Akkuboremaskine, en 12V hitachi er ellers noget på arbejde for at holde de 4bar.....

Det fortæller kun noget om bormaskinen, ikke om pumpen.

Men en ganske alm. håndpumpe og en 1 meter stang, så kan du lave 200 bar hvis pumpen kan holde til det...

Magnusssen

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:
klyfax skrev:
HenrikGM skrev:

Hehe, det kan jeg sku godt forstå, skulle selv læse det 2 gange.

Vi fandt ud af at en tandhjulspumpe, snildt kan holde max tryk i tomgang og på koldolie, selv om den er defekt. Ved varm olie kunne den også holde max tryk i tomgang, men den var ikke i stand til at give både tryk og flow. Det var det noget bedre til med kold olie.

Jeg ville hvis jeg var dig, teste den med drift varm olie, og se hvor meget der skal til før den giver maks tryk, evt se hvor meget olie der kommer ud ved et bestemt tryk som du mener den køre med når den for noget gas. Ved dog ik hvad for en olie du har brugt til testen. Er det en 10/60 ville jeg helt sikkert teste den med driftvarm olie.

Der skal jo ikke meget til at lave 4 bar, eller for den sags skyld 200 bar. Det kan både du og jeg lave med alm. håndkræft.

Kan man ikke få fat på en graf over hvor tyk forskellige olier er ved forskellige temperaturer?
sådan rent plask/skvulp vil jeg gætte på at mad olie er samme tykkelse som varm motor olie..-ingen riciko for skoldning.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
med risiko for at at lyde åndssvag men kunne det ikke klares med et simpelt stykke rør i pumpen og så på med en kuglehane du langsomt kunne lukke, så kan du jo følge både tryk og flow

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

uno skrev:
Kan man ikke få fat på en graf over hvor tyk forskellige olier er ved forskellige temperaturer?
sådan rent plask/skvulp vil jeg gætte på at mad olie er samme tykkelse som varm motor olie..-ingen riciko for skoldning.

Oliens tykkelse nævnes jo som 10/60w eller 10/40 eller 0/30. Står der 0 i den første er det næsten lige så tyndt som vand, ved en givet temp.

Madolie og varm motor olie, har nok samme tykkelse, men madolien har ikke nogen additivere. Om der er nogen additivere der skal være der, før madolien opføre sig som alm. varm motor olie, det ved jeg ikke. Men det er da forsøget hver...

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
uno skrev:

Det kan man meget tit finde på oliefirmaernes specifikationssider for deres forskellige olier. Men i motorsammenhæng er det mest interessante nu når olien er omkring 100 grader hvilket ca er normal arbejdstemperatur for motorolie. Tykkelsen ved lavere temperaturer er mest noget med koldstarts slid og så hvis man bor i meget kolde klimaer.

Titel:
Moderator

Nu er alle jo enige om at en pumpekarakteristik er en fin ting at have.

Men hvem ved om 50liter/minut ved 3bar er nok til at tilfredsstille motoren?

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Er det ikke en næsten umulig opgave at sige precist hvor meget olie en motor skal bruge? Der må da være ca 1000 variabler, bl.a tolerancer, slid osv. Umiddelbart gætter jeg på at oliepumperne normalt er overdimensionerede, for det er da vist yderst sjældent en pumpe er for træt før resten af motoren er det. Når det hele er godt slidt begynder det at halte med trykket i tomgang, men der er normalt vist stadigt fint nok tryk når der kommer omdrejninger på. Med mindre der da er noget der er helt færdigt.

Det her med selve trykket er et spændende spørgsmål. Jeg har luret at der en gruppe der mest holder sig til meget gammel lærdom om at trykket næsten ikke kan blive højt nok og jo tykkere olie jo bedre. Samtidigt er der den "moderne" gruppe, der nærmest gå den modsatte vej, bl.a fordi de siger at oliekvaliteten i dag er meget meget bedre end førhen og at det meget høje tryk kun har negative bivirkninger og intet positivt giver. Som et eksempel har jeg flere steder læst at Nascar V8'erne i dag ikke kører med mere end noget der ligner 3 bar v. 9000 omdr og hvis der er noget der får langtidstæsk er det da sådan en motor. :)

Med de støbejerns-monstre jeg roder i, skulle man vist i øvrigt have et noget kedeligt liv, hvis man begyndte og forske i slidte pumper. For har lige købt en ny "race" pumpe af kendt fabrikat, til den fystelige sum af 47$. Dvs den løber i godt 300,- når den sidder på motoren. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time