JakobM skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd omkring effekt vs. stroke/destroke.
Antag følgende 4 cyl. sugemotor:
Top, knast, manifolde har godt flowpotentiale og monteret på en kvadratisk 2.0L motor (86mm x 86mm) yder det præcis 200hk og 200nm ved 7121 omdr.
Destroke
Samme "topsektion" monteres nu på samme motorblok (samme boring), men nu med væsentlig kortere krumbasse/slaglængde.
Motoren er nu meget overkvadratisk (86mm x 73mm) = 1.7L
Hvad sker der med:
1) Omdrejningerne?
2) Maks moment?
3) Maks Effekt?
Stroke
Samme "topsektion" monteres nu på samme motorblok (samme boring), men nu med væsentlig længere krumbasse/slaglængde.
Motoren er nu meget underkvadratisk (86mm x 100mm) = 2.3L
Hvad sker der med:
1) Omdrejningerne?
2) Maks moment?
3) Maks Effekt?
Nå....vi skal til det kan jeg fornemme...
Den 2liters motor 86x86 der yder ca de 200hk har disse værdier:
VE 110%, ca 220nm.
1100mm2 tværsnit optimal combo
Nu destroker jeg den til 73mm:
Ydelsen droppede til 163,9hk.
og topstykket er for stort nu til kun 7121rpm.
Nu hæver jeg RPM indtil det matcher igen, og der skal det op omkring 8475rpm, hvor den igen laver de 200hk og 184nm begge peak værdier.
Så passer toppen igen.
Så sætter jeg en længere krumbasse i.
Ydelsen øges nu til 243hk, men rpm er stadigt 8475.
Den sætter vi ned til 6075, og igen er ydelsen 200hk, men nu 260NM,begge peakværdier.
Ovenstående er lavet udfra den betragtning at toppen hver gang har været ens.
Så der sker groft sagt det at moment og hk flyttes rundt, men med den optimale gearkasse vil alle 3 motorer være "ens på udgangsakslen".
Den motor med det lange slag, vil derimod have et bedre potential, qua det er muligt at øge rpm en del uden nævneværdige sideeffects. Men det vil kræve mere flow, og dermed en anden top, og så sprængte vi begrænsningerne.
Så de 3 motorvarianter med samme top vil kunne udføre det samme arbejde. Da gear derimod vil have stærkt stigende tab med rpm, vil det i praksis altid falde ud til det lange slags fordel. Dertil kommer den bedre virkningsgrad det lange slag kan tillade, etc.
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!