Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 14:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

du kan EVT prøve med, at det er svært at aflæse en omdrejningstæller. eller at meget få omdrejningstællere passer.
har du selv prøve at lægge kurverne sammen?
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Lindahl skrev:
JakobM skrev:
Hk = Nm x rpm / 7121,7

Undskyld for off-topic, men hvordan vil I forklare disse kurver udfra den nævnte teori:

Du skal blot selv sætte tallene ind i formlen og regne :wink: ...

F.eks, du har 507,1 nm ved 5729 rpm. Med disse tal kan du tjekke og udregne din effekt ved dette omdrejningspunkt. Prøv at sætte tallene ind i formlen. Så vil du få resultatet 407,93hk, og tjekker du så på din effekt kurve så vil du også her se at det passer ved 5729 rpm. Du kan også regne den anden vej, dvs. hvor meget moment har du ved 507,1 hk ved 7344 omdr. Her skal du så tilbage i matematiktimerne og selv flytte rundt i formlen. Nu hedder den så Nm = hk x 7121,7 / rpm. Sætter du tallene ind igen og du vil se at du får 491,75 Nm ved 7344 omdr hvilket også stemmer med din momentkurve.

Som nævnt kan du altid tjekke om din effektmåling er valid ved hurtight og nemt at se om kurverne skærer hinanden i konstanten på rpm. Dvs. se efter om din effektkurve og momentkurve har samme tal i konstanten. Og konstanten hedder 7121,7 rpm når vi måler hk og nm. Her ser du at du har lige under 480hk og 480nm ved 7121,7 rpm.

Visuelt tjek:
Billede

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Ach so :D
Kom også frem til de 407,93, men vist ikke lige, hvordan man kom videre derfra. Jeg takker![/u]

Moderator

JakobM skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at starte en tråd omkring effekt vs. stroke/destroke.

Antag følgende 4 cyl. sugemotor:
Top, knast, manifolde har godt flowpotentiale og monteret på en kvadratisk 2.0L motor (86mm x 86mm) yder det præcis 200hk og 200nm ved 7121 omdr.

Destroke
Samme "topsektion" monteres nu på samme motorblok (samme boring), men nu med væsentlig kortere krumbasse/slaglængde.
Motoren er nu meget overkvadratisk (86mm x 73mm) = 1.7L

Hvad sker der med:

1) Omdrejningerne?
2) Maks moment?
3) Maks Effekt?

Stroke
Samme "topsektion" monteres nu på samme motorblok (samme boring), men nu med væsentlig længere krumbasse/slaglængde.
Motoren er nu meget underkvadratisk (86mm x 100mm) = 2.3L

Hvad sker der med:

1) Omdrejningerne?
2) Maks moment?
3) Maks Effekt?

Nå....vi skal til det kan jeg fornemme...

Den 2liters motor 86x86 der yder ca de 200hk har disse værdier:
VE 110%, ca 220nm.
1100mm2 tværsnit optimal combo

Nu destroker jeg den til 73mm:
Ydelsen droppede til 163,9hk.
og topstykket er for stort nu til kun 7121rpm.
Nu hæver jeg RPM indtil det matcher igen, og der skal det op omkring 8475rpm, hvor den igen laver de 200hk og 184nm begge peak værdier.
Så passer toppen igen.

Så sætter jeg en længere krumbasse i.
Ydelsen øges nu til 243hk, men rpm er stadigt 8475.
Den sætter vi ned til 6075, og igen er ydelsen 200hk, men nu 260NM,begge peakværdier.

Ovenstående er lavet udfra den betragtning at toppen hver gang har været ens.

Så der sker groft sagt det at moment og hk flyttes rundt, men med den optimale gearkasse vil alle 3 motorer være "ens på udgangsakslen".

Den motor med det lange slag, vil derimod have et bedre potential, qua det er muligt at øge rpm en del uden nævneværdige sideeffects. Men det vil kræve mere flow, og dermed en anden top, og så sprængte vi begrænsningerne.

Så de 3 motorvarianter med samme top vil kunne udføre det samme arbejde. Da gear derimod vil have stærkt stigende tab med rpm, vil det i praksis altid falde ud til det lange slags fordel. Dertil kommer den bedre virkningsgrad det lange slag kan tillade, etc.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin

Vedr. fyldningsgraden.

HenrikGM skrev:
Den kortslagede vil have det problem at den har mindre tid at fylde cylinderen i ...

Hvordan kommer du frem til at den kortslagede har kortere tid til at fylde cylinderen når knasten er låst med omdrejningerne og den kortslagede har lavere stempelhastighed??

Titel: vedr. tab
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
vil der ikke være det samme tab per omdrejning i ventilstyringen når åbne højden holdes konstant for at holde samme maximale flow?

hvis ja vil der være højere tab i ventilstyringen på den kortslagede da den har flere takter til samme arbejde.

en anden ting er at ved højere omdrejninger, det er 2400 omdrejninger mere end den langslagede!!!! er der brug for strammere fjedre og dermed større tab per omdrejning på den kortslagede.

eller er jeg helt på et vildspor og hvorfor er jeg så det?

Titel: Re: vedr. tab
Admin
Admin

uno skrev:
vil der ikke være det samme tab per omdrejning i ventilstyringen når åbne højden holdes konstant for at holde samme maximale flow?

hvis ja vil der være højere tab i ventilstyringen på den kortslagede da den har flere takter til samme arbejde.

en anden ting er at ved højere omdrejninger, det er 2400 omdrejninger mere end den langslagede!!!! er der brug for strammere fjedre og dermed større tab per omdrejning på den kortslagede.

eller er jeg helt på et vildspor og hvorfor er jeg så det?

Du er ikke på vildspor - du rammer "base load" spot on!
Og du fanger det meget præcist vedr. takten på den kortslagede.
Når base load belastningen er status quo pr. takt og den kortslagede har mindre moment at arbejde med pr. takt - så har den kortslagende trukket det korteste strå her i forhold til den langslagede. Men, du mangler "peak load" på den anden side af lighedstegnet der arbejder den modsatte vej. Da peak aftager i belastning pr. takt ved stigende omdr., ja så aftager den også mere forholdsvist hos den kortslagede. Spørgsmålet er så hvad summen bliver...

Opsummeret i min verden:

tab pr. takt når omdr. stiger:
Base load = Status quo
Peak load = Faldende

tab for pr. takt når omdr. stiger for en kortbenet vs. langbenet
Base load = Stigende
Peak load = Faldende

Titel:
Admin
Admin

HenrikGM skrev:
Den kortslagede vil have det problem at den har mindre tid at fylde cylinderen i ...

@Henrik - Hvordan kommer du frem til det du skriver ovenover når knasten er låst med omdrejningerne og den kortslagede har lavere stempelhastighed??

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Oppland/Norway
Dette var en meget interessant diskusjon.
Nettopp fordi jeg har vurdert å gjøre noe lignende.

Motoren er en Mazda FE 8v SOHC med innsprøytning
10:1 i komp
Borr=86mm
Slag=86mm
volum=1998ccm
Ytelse=120hk
Moment=165nm

Tanken er å bruke en 2,2L blokk med stempler, topp og innsprøytning fra overstående motor

Data vil da bli:
ca 11:1 i komp (alternativt 10:1 eller 8,6:1 med andre stempler)
Borr=86mm
Slag=94mm
Volum=2184ccm
Slag=94mm
Ytelse=???hk
Moment=???nm

Kan noen komme med en kvalifisert gjetning på hva jeg kan forvente ut av en slik kombo?

(Ps 2,2 blokken er 14mm høyere og bruker lengre råder enn 2,0 Literen så forholdet mellom slaglengde/og rådelengde vil ikke bli nevneverdig forverret)

Titel:
Mester Medlem

der er ingen tvivl om at momentet vil stige. men uden flere (mange flere) oplysninger er det svært at spå ret meget andet. fortæl lidt mere om projektet.
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time