att. A3 jeg bor på nordfyn du skal være velkommen.
Det som egentligt startede denne tråd,er der forskel på at rulle om sommeren eller vinteren,det burde der jo ikke være da der bliver vejrkorrigeret,OG NU VIL JEG IKKE STARTE EN LANG DISKUSSION,men jeg fornemmer at hvis det er højtryk og koldt altså = en lav korrigsionsfaktor får man en smule mere ydelse,DETTE er IKKE noget jeg kan dokumentere,men kun en fornemmelse jeg har når jeg måler standard biler og får hk. i forhold til standardopgivelserne.
Min fornemmelse går også på ,at hvis jeg er ude med det mobile en varm sommerdag,er der% flere der mener at deres biler yder for lidt,end der er når jeg måler herhjemme om vinteren,DET er måske kun tilfældigheder der giver mig denne fornemmelse,og ikke noget der har hold i virkeligheden jeg ved det ikke,så hvis i spørger hvor meget jeg tror det er i % ved jeg det ikke,
Da jeg ikke ved ret meget om hvordan en 4X4 fungerer har jeg ikke arbejdet i at prøve at rulle en
Men hvis det er låst så for og baghjul roterer synkront er jeg ikke i tvivl om at så skal man bare lægge inertien sammen og så logge på det ene sæt ruller og man vil måle effekten,dette er jeg ret sikker på fordi hvis inertien er 600 pr rullesæt vil den selvfølgelig samlet være 1200.og det vil være denne massa der bliver acc. og beregnet på
Er det derimod således at der er en form for udligning mellem (differentiale) for og bagaksel feks. 60-40 % så får man nok ikke det rigtige måleresultat ,da mine rullesæt ikke har den samme inertimasse,vil for og baghjul jo nok ikke rotere ens,jeg kan så vælge at logge på begge rullesæt da jeg har 2 loggerbokse til dynometprogrammet,og så lægge målereaultaterne sammen, jeg vil tro at hk. målingen vil være rigtig,da det jo kun er hvor hurtigt rullerne acc. i forhold til tid,men momentet ved jeg ikke da det jo udregnes efter motorens rmp. og hvis rullerne ikke roterer ens vil de jo ikke have den samme indbyrdes rpm. i forhold til motor rpm., det bliver måske også svært at få hk. rigtige,hvis de ikke bliver angivet ved samme rpm. i forhold til motorrpm.
Dog er jeg ikke i tvivl om at der er formler der kan regne dette ud,mit dynometsoftvare indeholder allerede dette og kan lave disse udregninger,men der skal så lige købes hardvare for 40 kg. kr.,hvis jeg købte dette og skulle kunne udnytte det skal der så også lige laves nogle køresløder så det ene rullefelt kunne skydes frem og tilbage,dette har jeg så ikke plads til i mit værksted og ville derfor være nødt til at bygge til,så hvis jeg begyndte på det ville det nok koste 2-4 hundrede kg kr. inden jeg var færdig,så det er ikke noget jeg lige har planer at gå i gang med.
Men er der en der har en 4X4 hvor der ikke er diff. mellem for og baghjul kunne det da være sjovt at prøve at rulle sådan en
Mvh Otto
|