Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 22:46

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 71 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
lqs skrev:
det der står efter A3 gør desværre nok at du ikke kan få rullet hos OTTO. desværre for det er svært at møde en der er mere nede på jorden, samtidig med at han i mine øjne er den mest erfarne ruller i DK.... læg mærke der står ruller og ikke tuner. MVH. søren

hvordan skal den forstås?? mener du at bare fordi at A3 kun har fået hans bil rullet et sted så kan han ikke få den rullet ved natmekanikeren??? eller er jeg helt forkert på den??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
MØFFE(uden login) skrev:
lqs skrev:
det der står efter A3 gør desværre nok at du ikke kan få rullet hos OTTO.

hvordan skal den forstås??

Som jeg læser det, så står der "quattro" efter A3...
Der er ikke ret mange steder i DK man kan få rullet en 4x4-bil.... :wink:

VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
nåå derfor.. måske det er Quattro folket cossibanden skal slå sig sammen med næste gang der er 4WD rulle træf..

Titel:
kan desværre ikke rulle 4X4

Otto

Titel:
Moderator

natmekanikeren skrev:
kan desværre ikke rulle 4X4

Otto

Hej Otto..

Kan det godt nok passe at en kreativ cowboy som dig ikke har forsøgt at stille to felter overfor hinanden så det passer med hjulafstand, og så trykke en vogn af på den måde?

Rent målemæssigt kan jeg ikke lige overskue på stående fod om felterne vil være med til det, men det burde da kunne lade sig gøre. det vil også vise effektfordeling for/bag....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Og så en computer tilsluttet hver sit felt? Og så skal man ligge graferne fra de to computere til hinanden? Lyder lidt bøvlet...

Ellers skulle man jo kunne koble de to felter sammen med et rem/kæde træk af en art og så bare angive en tilsvarende højre enertrimasse i programmet... Burde det ikke kunne gøre det mon?

Alternativt have to loggerbokse, én til hver sit felt og disse så tilsluttet én enkelt computer. Så skal der lavet et program som selv ligger de to kurver sammen så man får en enkelt samlet. Det må du sætte professeron igang med at udvikle på Otto.

V/h Chr

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Og så en computer tilsluttet hver sit felt? Og så skal man ligge graferne fra de to computere til hinanden? Lyder lidt bøvlet...

Ellers skulle man jo kunne koble de to felter sammen med et rem/kæde træk af en art og så bare angive en tilsvarende højre enertrimasse i programmet... Burde det ikke kunne gøre det mon?

Alternativt have to loggerbokse, én til hver sit felt og disse så tilsluttet én enkelt computer. Så skal der lavet et program som selv ligger de to kurver sammen så man får en enkelt samlet. Det må du sætte professeron igang med at udvikle på Otto.

V/h Chr

Graferne kan lægges sammen via en simpel lommeregner, eller hvis det fine program kan eksportere i et simpelt talformat så kan EXEL gøre det på 5sekunder for dig. (det har du nok lært da du tog dit PC kørekort ;-) )

Koble dem sammen mekanisk er en giftig sag at pille ved, da man skal kunne justere akselafstanden....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Min Quattro er et Haldex system, hvor man blot skal afmontere et stik, så kan den rulles som en alm. forhjulstrukket bil :wink:

>>>> www.brugtstyling.dk <<<<

Titel:
att. A3 jeg bor på nordfyn du skal være velkommen.

Det som egentligt startede denne tråd,er der forskel på at rulle om sommeren eller vinteren,det burde der jo ikke være da der bliver vejrkorrigeret,OG NU VIL JEG IKKE STARTE EN LANG DISKUSSION,men jeg fornemmer at hvis det er højtryk og koldt altså = en lav korrigsionsfaktor får man en smule mere ydelse,DETTE er IKKE noget jeg kan dokumentere,men kun en fornemmelse jeg har når jeg måler standard biler og får hk. i forhold til standardopgivelserne.
Min fornemmelse går også på ,at hvis jeg er ude med det mobile en varm sommerdag,er der% flere der mener at deres biler yder for lidt,end der er når jeg måler herhjemme om vinteren,DET er måske kun tilfældigheder der giver mig denne fornemmelse,og ikke noget der har hold i virkeligheden jeg ved det ikke,så hvis i spørger hvor meget jeg tror det er i % ved jeg det ikke,

Da jeg ikke ved ret meget om hvordan en 4X4 fungerer har jeg ikke arbejdet i at prøve at rulle en

Men hvis det er låst så for og baghjul roterer synkront er jeg ikke i tvivl om at så skal man bare lægge inertien sammen og så logge på det ene sæt ruller og man vil måle effekten,dette er jeg ret sikker på fordi hvis inertien er 600 pr rullesæt vil den selvfølgelig samlet være 1200.og det vil være denne massa der bliver acc. og beregnet på

Er det derimod således at der er en form for udligning mellem (differentiale) for og bagaksel feks. 60-40 % så får man nok ikke det rigtige måleresultat ,da mine rullesæt ikke har den samme inertimasse,vil for og baghjul jo nok ikke rotere ens,jeg kan så vælge at logge på begge rullesæt da jeg har 2 loggerbokse til dynometprogrammet,og så lægge målereaultaterne sammen, jeg vil tro at hk. målingen vil være rigtig,da det jo kun er hvor hurtigt rullerne acc. i forhold til tid,men momentet ved jeg ikke da det jo udregnes efter motorens rmp. og hvis rullerne ikke roterer ens vil de jo ikke have den samme indbyrdes rpm. i forhold til motor rpm., det bliver måske også svært at få hk. rigtige,hvis de ikke bliver angivet ved samme rpm. i forhold til motorrpm.

Dog er jeg ikke i tvivl om at der er formler der kan regne dette ud,mit dynometsoftvare indeholder allerede dette og kan lave disse udregninger,men der skal så lige købes hardvare for 40 kg. kr.,hvis jeg købte dette og skulle kunne udnytte det skal der så også lige laves nogle køresløder så det ene rullefelt kunne skydes frem og tilbage,dette har jeg så ikke plads til i mit værksted og ville derfor være nødt til at bygge til,så hvis jeg begyndte på det ville det nok koste 2-4 hundrede kg kr. inden jeg var færdig,så det er ikke noget jeg lige har planer at gå i gang med.

Men er der en der har en 4X4 hvor der ikke er diff. mellem for og baghjul kunne det da være sjovt at prøve at rulle sådan en

Mvh Otto

Titel:
Mester Medlem

lige et par ting ang. emnet sommer/vinter ydelse. tænk lidt over hvilke biler der IKKE kører om vinteren? de helt vilde/specielle..... TROR heller ikke det er rigtigt at bruge samme korrektionsfaktor på suge og turbobiler... hverken hvad ang. barometerstand, temperatur eller luftfugtighed.... det her er noget jeg TROR!
endelig er der den klassiske fejl, som mange rullefeltsopratører laver. måler alle tre værdier i værkstedet, taster dem ind.... åbner port og starter ventilation..... for så at rulle under helt andre betingelser, end dem der er lagt ind!
er bilens ladetryk styrret over en MAPsensor, er jeg sikker på at man ikke bør taste den aktuelle barometerstand ind.... den anden dag jeg var ved at kloge mig om dette emne, var der en klog teoretiker, der gjorde opmærksom på at kompressorsiden af turboen, får langt sværere ved at følge med ved lavt lufttryk... også noget der i mange tilfælde skal med i regnestykket! endelig er der nu om dage standard turbobiler, der helt sikkert vil lave mere ydelse ved vintertid.... en anden ting er at benzinen, vi køber på tanken allesammen, SANDSYNLIGVIS ikke er ens vinter og sommer. sikkert flere ting der gør sig (måske) gældende for ydelse vinter/sommer. MVH. søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 71 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time