Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 13:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Hey folkens. Jeg vil lige fortælle lidt om mit low budget projekt.
Min første bil er hermed ved at blive genoplivet efter nogle års pension i mine forældres gamle garage.. Der er selvfølgelig lidt rustarbejde og altid mere end man lige regner med :roll: :tooth:
Men det er der nu styr på. Har også en masse gamle golf stumper til at ligge som man kan samle en frisk bil ud af. Hellere det end at smide dem ud. :)

Nu til sagen :

Sagen er den at den originalt på papiret er en VW Golf 1.6 Benzin (75 Hk)
Og lige pt. ligger der en 1.6 D motor med sølle 50 hk i.
¨
Men jeg har fået fat i en billig brugt turbo (uden slør) med manifold og dyser. Og den skal jo smides på :up:

MIT SPØRGSMÅL :

SKAL jeg have fat i en dieselpumpe fra en Golf turbo diesel eller kan jeg bare "nøjes" med at skrue den rigeligt op i pumpen? Tænker på at den jo ihvertfald skal have diesel nok så jeg ikke rister stemplerne.

Ladetrykket skal kun være omkring 0,5 bar da motoren gerne skal kunne holde til 100.000 km endnu. En std. golf diesel uden turbo har vel også en højere kompression end en turbo diesel, så ladetrykket skal vist ikke længere op.

Jeg har også fundet en intercooler og oliekøler frem fra gemmeren som skal monteres :-). Tror det bliver godt.

Gode idéer :up: og kritik :ha: er velkommen

Honda CD50 4 gear 1972 med 72 ccm tun+racer knast
Haft den siden jeg var 16.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja... Folk herinde ved jo mange ting... Bare ikke om diesel åbenbart siden 74 har læst indlægget uden at svare. :grin: :grin: :grin: :grin:
Useriøst. :ha:

Og ja! Selvfølgelig har jeg lige provokeret "den hårde kerne" herinde. Men det er åbenbart det der skal til nå man er "outsider" i dette forum.
:mrgreen:

Titel:

så vil jeg da være den første :rock:

Til og starte med ville det nemmeste og billigeste være og finde et bundkar og returslange fra en TD da du ikk selv kan gøre noget til den pris man kan finde det til med hensyn til retur olien!! . ang diesel pumpen så kan det godt lade sig gøre at få den til at køre med den pumpe du har men da der ikk er nogle røgbegrænser så du vil røg ligge hele byen på et split sek:) så der skal også en anden pumpe til fra en td. og lade tryk ville du kunne være istand til at køre med 0,6 -0,7 uden nogle somhelst problemer da en 1,6 D og en 1,6 TD køre med samme komp forhold. 23:1 :) nemt
vil faktisk være så flink at tilbyde dig bundkar retur slange og en TD pumpe til KR.1500

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
hvis du kører videre med din egen pumpe vil du lave røg indtil der er tryk på men du vil også få tryk hurtigere end med en pumpe med røgbegrænser- derfra er det din vurdering om hvor pænt det skal være.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syddjurs
Er det ikke noget med at topstykket på sugedieselen er en hel del svagere end et "turbo-topstykke"?

Titel:
Junior Medlem

TD motoren har underkøling af stempler og sådan en lille vand/oliekøler før filter. Plus TD toppen har en eller anden belægning på udstødningsventilerne. Og så er der forskel på dyser og pumpe. Bortset fra det er de (så vidt jeg ved) ens, hvis man sammenlign. motorere fra samme årgang.

Hvis du laver en alm. diesel om til TD skal du sørge for at få en oliekøler på, gerne en "rigtig" luft/oliekøler. Ellers er der vist ikke nogle problemer i at sætte turbo på sugedieslen. Det er i hvert fald gjort mange gange før.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvor low budget er din turbo konvertering ? jeg ville nok se mig om efter en std 1,6td og så starte der da den er et meget bedre udgangs punkt.

evt en 1,9 td eller tdi (sidstnævnte kræver en HEL DEL ledningsarbejde og ombygning)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
grydesvamp skrev:
hvor low budget er din turbo konvertering ? jeg ville nok se mig om efter en std 1,6td og så starte der da den er et meget bedre udgangs punkt.

Helt enig...
Med mindre man har en TD'er liggende som f.eks. har smidt et stempel, og resten er ok, så giver det efter min mening ikke ret meget ide at indkøbe alle stumper til at bygge en alm. D'er om til at køre fornuftigt med turbo.

En brugt JR-motor (1.6 TD'er med 70 hk) kan næppe koste mange basseører med det hele.
At smide den i tager helt ustyrligt kort tid, da der stort set ikke er nogen forbindelser til sådan en. Lidt ledninger til olietryk, magnetventil til pumpen, samt et par kølerslanger.
Da hele fronten på sådan en Golf 2 nemt kan afmonteres, så er det så nemt som at klø sig i røven.
På min hedengangne GTD'er hev jeg hele kværnen med gearkasse, ud for at skifte kobling - meget nemmere...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene folkens.

Jamen det et temmelig meget "low budget". Så har under alle omstændigheder tænkt mig at smide turbo på denne sugediesel. Ikke mindst for fornøjelsens skyld. Så har ikke tænkt mig at investere i en 1.6TD motor. Så går alt det sjove ligesom lidt af det.

Til nsi-dk :
Tak for de gode info. Ja det afhænger jo helt af hvor meget man vil svine miljøet til så... Men miljø og lowbudget tuning er ikke nemt at få til at gå hånd i hånd (specielt ikke på en gammel dieselhakker), så med mindre jeg falder over en billig pumpe, ja så bliver
den gamle sgu siddende ind til videre. (HØRT Uno! :))
:twisted:
Ellers tak for tilbuddet om bundkar + returslange. Har før med succes selv flikket noget sammen der virkede. Kan nemt selv svejse en studs i bundkarret og finde noget returrør der kan bruges, da jeg har en masse gammelt skrammel liggende oppe på loftet 8)

Oliekølingen bliver klaret med en stor luftkølet oliekøler fra en MC
Intercooleren er fra en Passat 1,9 TD fra 91. Så det er der styr på :)
Der kommer også ladetryks, olietemp og olietryks manometer i kabinen :)

Og Fandt lige sådan en genial adaptor på Biltema.dk til at montere mellem
oliefilter og blok til 179 kr. :rock:

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time