Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 maj 2025, 16:48

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 apr 2009, 18:26 
Offline

Tilmeldt: 14 apr 2009, 18:03
Indlæg: 4
Har igennem et stykke tid gået med lidt planer om at anskaffe mig sådan et gammelt dyr og modificere lidt på den. og nu skal der snart ske noget.


Jeg ved ikke helt om det skal være 940 eller 740/760. 940 efter 1995 har vel den bedste motor og ellers skal jeg vel før 1985. Den gamle vil være en forden i forhold til emmsionskrav, hvor man med en 940 fra eks. 1997 måske kunne være heldig at få en bil der ikke er rådnet op. (jeg vil hellere give lidt for bilen også få en i god stand) hvad mener i? og hvad med gearkasser/bagtøj er det helt håbløst?

hvad vil jeg så?

Målet er over 400 - 500 hk :shock: , og det skal laves ordentligt. Faktisk ser jeg arbejdet med at bygge bilens motor/transmission som en stor del ved glæden i sådan et projekt. Også mener jeg bestemt det er en overset bil her hjemme, med masser af muligheder.

planen er bruge standard undermotor (alt efter hvilken en jeg vælger) også finde en 16v top og montere. Desuden skal jeg selvfølgelig have gang i noget MS. Man kan vel ligesågodt opgive at få bilen synet med denne top på? alternativt skulle man finde en 2,0 16v turbo? er der nogen der kender til denne maskine og holbarheden i den? jeg er klar over at den er noget mere sjælden.

som i nok kan regne ud kan jeg ikke rigtig blive enig med mig selv om præcis hvilken model/motor jeg vil bruge. Er der nogen der kan komme med nogle argumenter for det ene eller det andet.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 19:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
glem syn i forbindelse med den omtalte ydelse.
begynd at spare sammen til gearkasse (r) og bagtøj (er).
laves rigtigt? prøv at list op hvad det betyder...
men alt i alt kan det blive en rigtig fed bil!
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 19:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
En original B204GT kan lige akkurat synes i den bil, men må naturligvist ikke bygges om ifht std.

230FT undermotor + 16V top kan du næppe holde under 400hk, medmindre du sætter en alt alt for lille turbo på.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 20:15 
Offline

Tilmeldt: 14 apr 2009, 18:03
Indlæg: 4
Mht syn mener jeg, at jeg beholder den originale motor og hvis jeg lever op til miljø kravene (bliver selvfølgelig svært hvis bilen er alt for ny) så burde det vel være muligt at kunne syne en sådan bil. Problemet er selvfølgelig det 16V topstykke måske skriger lidt i øjnene ved syn. også den større turbo.
mht gearkasser er dette også ganske interessant. Ved du evt. Henrik hvor meget en standard kan holde til? næppe 500 hk? Jeg ser det ikke som løsningen at spare sammen til en masse gearkasser. Her vil jeg hellere finde en løsning der kan holde. f.eks. en getrag gearkasse. Jeg har set at svenskerne gør en del i dette.
Det er min opfattelse at denne motor er temmelig solid bygget og ydelsen fra fabrikken er jo nærmest latterlig lidt i forhold til de muligheder der ligger i den.
som du skriver Henrik må den B204GT lige ligge i bilen, Jeg har set der er en hel bil til salg på DBA med denne motor i. Måske det var bedre at starte med sådan en bil, da den jo er født som 16v og ved en evt. motor udskiftning ikke skriger direkte af tuning. Er der nogen der ved noget om holdbarheden og mulighederne i denne B204GT.

Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 20:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
En std 8V B230FT med andre stænger og større turbo er "nemmere" at få "semilovligt" igennem syn fordi bilen har turbo fra start. Den kan ret enkelt lave 500hk på de 8ventiler, og meget billigere, men stadigt ulovligt og kan ikke synes as is

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 20:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
det er DIG der skal BEVISE at bilen lever op til miljøkrav.
den alm test i synshallen har intet med dette at gøre....
men det er den kedelige side af sagen. den oplysning blot for at gøre det klart hvordan reglerne egentlig er.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 20:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
gearkasser og bagtøjer i flertal, betyder blot at det er en opfordring til at bygge om til noget stærkere. for det standard holder ikke til den motor du vil lave.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 apr 2009, 20:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Magsj skrev:
Har igennem et stykke tid gået med lidt planer om at anskaffe mig sådan et gammelt dyr og modificere lidt på den. og nu skal der snart ske noget.


Jeg ved ikke helt om det skal være 940 eller 740/760. 940 efter 1995 har vel den bedste motor og ellers skal jeg vel før 1985. Den gamle vil være en forden i forhold til emmsionskrav, hvor man med en 940 fra eks. 1997 måske kunne være heldig at få en bil der ikke er rådnet op. (jeg vil hellere give lidt for bilen også få en i god stand) hvad mener i? og hvad med gearkasser/bagtøj er det helt håbløst?

hvad vil jeg så?

Målet er over 400 - 500 hk :shock: , og det skal laves ordentligt. Faktisk ser jeg arbejdet med at bygge bilens motor/transmission som en stor del ved glæden i sådan et projekt. Også mener jeg bestemt det er en overset bil her hjemme, med masser af muligheder.

planen er bruge standard undermotor (alt efter hvilken en jeg vælger) også finde en 16v top og montere. Desuden skal jeg selvfølgelig have gang i noget MS. Man kan vel ligesågodt opgive at få bilen synet med denne top på? alternativt skulle man finde en 2,0 16v turbo? er der nogen der kender til denne maskine og holbarheden i den? jeg er klar over at den er noget mere sjælden.

som i nok kan regne ud kan jeg ikke rigtig blive enig med mig selv om præcis hvilken model/motor jeg vil bruge. Er der nogen der kan komme med nogle argumenter for det ene eller det andet.


Hvor kommer ønsket om 4-500hk fra? Mener du at du skal bruge den effekt, og er tilfreds der, eller?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 21:06 
Offline

Tilmeldt: 14 apr 2009, 18:03
Indlæg: 4
Jeg ved ikke om jeg vil være tilfreds. forhåbentlig 8) men jeg ser også det at bygge bilen som en stor del af det.

Hvorfor jeg lige vil have den effekt er faktisk et godt spørgsmål. Men motoren er solid og det at bygge en lidt atypisk bil med stor effekt tiltaler mig meget. Desuden kan man lave dette projekt til rimelige penge i forhold til, at jeg havde købt en supra eller lign. Skal jeg bruge så mange heste. hmm.. nu må vi se når bilen engang er lavet. Men min plan er at jeg skal kører i den i det daglige. Den vil fungere som bil nr 2 når den engang er kørerklar.


Spørgsmålet er bare hvilken volvo jeg skal vælge. og om jeg skal begynde at arbejde med en standar b230ft med 8v topstykke.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 apr 2009, 21:12 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
pga manglende tid bliver min plan ikke pt til ret meget. 2jz motor og gear i en VOLVO 960. der taler vi billig sniger vogn. med ret voldsomt potentiale! MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team