Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 05:04

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Hejsa.

Jeg har for en tid fulgt denne fede side nu :-)

Nu er det så kommet der til, hvor jeg har brug for et par gode råd.

En af mine venner og jeg skal her i vinter i gang med et lidt større projekt på hans VW bobble. Vi har fået fat i en type 4 - 1900 ccm i god stand, og den vil vi i gang med at sætte turbo på. Vi vil i første omgang gerne bruge karburator, da dette er billigst.

Vi har dog flere ideer til dette, som vi gerne vil have et par kommentarer til, samt gode råd til hvilken turbo der ville være god til det.

Vi vil gerne undgå at lade turboen suge gennem karburatoren, og så finde en trykkarburator, da dette skulle være mere effektivt, og samtidig give mulighed for at bruge intercooler også.

1. Mulighed er at lave en udstødningsmanifold til turboen, og så finde en tryk-karburator og sætte på en enkeltkarburator-manifold. Hvilken karburator og turbo vil være gode til dette?

Det skal lige nævnes at vi gerne vil have trykket så tidligt som muligt, da der jo ikke er så forfærdelig mange omdrejninger i disse motorer.

2. Vi har også overvejet at montere to turboer. En over hvert cylinderpar. Disse kunne så enten trykke op i en enkeltkarburator som før nævnt eller op i hver sin karburator i et dobbeltkarburatorsystem. Det sidste vil nok blive svært at få til at køre ordentligt, men hvem ved før man har prøvet? :-D - Hvad er jeres kommentarer til dette, og hvilke turboer vil være egnede til dette projekt?

Håber at alle I kolge hoveder kan hjælpe os lidt i gang, sådan at vi evt. kun splitter en to tre motorer ad før det lykkes :-)

-Pladsen er forresten ikke noget problem, da motoren sidder i det fri.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Er der godt nok slet ingen, som har bare et lille godt gorslag, som vi skal have med på vejen??? :-P

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Hvorfor ikke lave den om til 2.9 og montere chevrolet ventiler det giver en holdbar motor der ikke laver nogle mistænkelige turbo lyde hvis politiet er i nærheden og rigelig kraft til at få den op på 2 hjul (porche gearkasse et must).

Joo - det var da et forslag. Endda ikke så dårligt endda. Nu var det jo bart et turboprojekt vi havde forelsket os i. Vi vil gerne lave noget, som der ikke er andre der har. Vi havde også regnet med Porche gearkasse og specielle skivebremser. Tror I ikke det ville kunne lade sig gøre at ligge f.eks. en turbo fra en golf 2 TD oven på hvert cylindersæt, og så lade dem trykke op i en kasse over en centermonteret dobbelt weber.

Tænk stort :-D

Ikke så meget bekymring om pansere, dem er der heldigvis ikke så mange af her B-]

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestsjælland
Glem karburatoren og hug en volvo 240 turbo op den har alt hvad i skal bruge. Simpel mekanisk insprøjtning der virker til 190-200 hk el benzinpumpe og en t3 turbo. Det er vigtigt at en luftkølet motor for meget køling så en stor oliekøler + evt porche blæserhus er nødvendig. Lidt udfræsning af topperne er nødvendig da de ikke må have lige så høj kompression som en vandkølet motor. 200 hk til 800 kg er lige så godt som en wiper og hvis det er en buggy :-D

Vil du så nøjes med en turbo? - Vil det ikke kunne lade sig gøre at få trykket lidt hurtigere og tidligere, hvis man brugte to? - Desude kunne de jo se ret cool ud B-]

Men tak for rådet - sådan en vil vi da lige se, om vi kan finde.

Det er ikke en decideret buggy, men en bobble med baja-kit.

Vi har stor oliekøler til den osv. Dog havde vi regnet med at ligge en skive under hver cylinder for at sænke kompressionen. Den samme ring men bruger, hvis man monterer større krumtap. - Hvor langt tror du vi kan gå mht. kompression og ladetryk, hvis motoren stadig gerne skulle kunne gå 30.000 - 40.000 km mellem hver hovedrenovering?

Hejsa
På et tidspunkt kørte der en buggy på striben i kbh. med 1900ccm cylinderkit, den sugede gennem turboen(hed vist nok rajah et eller andet, karburatoren var vist nok en enkelt dobbelt 40mm weber, ca. 135hk. Den var ihvertfald ikke nogen sinke i trafikken, mener at han kørte en hel sommer på fuld knald på striben uden nogen problemmer.:-)

Det var jo også en mulighed. Jeg vil bare mene at det giver mere at trykke igennem turboen, ligesom f.eks. den gamle Reno 5 GT Turbo. Men det er da en mulighed, hvis ikke vi kan finde en ordentlig trykkarburator.Det giver mig faktisk en ide med en turbo i hver side, og så sug gennem et sæt dobbeltkarburatorer. - Tænk stort! :-))

Lyder efterhånden spændende:-D , du får også færre problemmer med at suge gennem karburatoren, end hvis du trykker igennem dem.

Hej !

Det var mig der skrev et spørgsmål vedr. tryklade solex karburator.

Mht. hvilken karburator du kan bruge til trykladning, så har jeg jo haft kigget på en del i forbindelse med mit eget projekt.

Weber har bla. fremstillet en udemærket tryklade karburator. Den hedder DAT. de gamle SAAB. 600, og nogle Lancia har kørt med den. En fin register karburator.

Jeg mener nok at det svenske GIK. Turboteknik forhandler dem fra nye af til ca 4000kr.

Ellers Er der jo også den jeg selv roder med,Solex karbu. fra 240 turbo og den kendte du jo fra Haynes (var det ikke sådan det var).

Dellorto har vist også en der til forveksling ligner Weber DCOE.altså en dobbelt horisontal karb.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge på GIK.´s Hjemmeside der er nogle forskellige, både til at trykke igennem og suge. www.Gik.se

MVH. Thomas.... Ps. Det kan godt kræve lidt tålmodighed at arbejde med karburator i et turbosystem :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time