Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 maj 2025, 06:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 okt 2003, 18:34 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Hejsa...

Jeg er ved at bygge turbo på en Escort 1.8 Zetec som har 115Hk som standard.

Jeg vil kun køre med et lavtryks-system, dvs. 0.3-0.4 bar så kompressionen piller jeg ikke ved, men jeg har lige nogle spørgsmål.

1. Når jeg ikke køre med højere tryk, kan den originale motorstyring så følge med?
2. På medfølgede tegning ses mit system som jeg vil lave det. Skal luftmængde-måleren sidde før eller efter turboen?
3. Skal blow-off-ventilen være recirkulerende eller åben? En åben vil jo lukke noget af den luft ud som allerede er blevet registreret af mængdemåleren og det er vel ikke så godt? Eller vil det være bedre at sætte mængde-måleren efter blow-off-ventilen, så bliver den "spildte" luft jo ikke målt med.

Mvh. Brian


Vedhæftede filer:
turbo.jpg
turbo.jpg [ 20.45 KiB | Vist 778 gange ]

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2003, 18:44 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
Sæt LMM før turboen og recirkuler luften fra BOV. Din motorstyring vil sikkert ikke kunne hamle op med modifikationerne, så en piggyback vil ikke være af vejen. Skal det være super, skal der en programmerbar indsprøjtning til.
/Per.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2003, 22:18 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Virkelig ikke andre der har noget at tilføje?

Det er da vist første gang jeg har set flokken være så mundlamme :wink:


Hygge B.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2003, 22:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
Jeg har bagt en turbo på min Mondeo.
Den kører i øjeblikket med ca. 0.2 bar på en T3'er m. standard CR og det kan den originale motorstyring godt håndtere. Jeg er dog MEGET god ved den da jeg ikke rigtigt tror på at det er ok som det er.

Prøvede at køre med lidt mere tryk for noget tid siden - det går ikke godt. Så banker den som en gal. Jeg monterede en koldstartsventil fra en XR3i foran gasspjældet og kunne så tænde for den med en kontakt, når der var brug for lidt mere føde. Dette virker, som sådan, ok men det er ikke en holdbar løsning.

Jeg skal - og det vil jeg også anbefale dig - have monteret en piggy-back i nærmeste fremtid, så jeg kan få det hele på plads uden at skulle være nervøs for mine stempler.

Per Mai:
Jeg kæmper lidt med at holde den kørende i øjeblikket som du jo nok har set i tråden "Pis !!!". Så snart kontoen igen går i plus, skal vi have trimmet kassen ind tror jeg.

/Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2003, 00:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Hej igen...

Jeg regner også med at der skal en piggyback på.
Vil faktisk gøre det i omvendt rækkefølge så piggybacken kommer på først. Det lader til at Per har tryllet omkring 10 Hk extra på flere std. motore med en piggy, så den starter jeg med mens jeg får samlet stumper til turbo-kit'et. Har skrevet til Per, men han holder vist ferie - eller også læser ham bare ikke sine mails :)

Hvor har du din turbo fra, altså hvilken bil? Køre du med Oliekøler?

Hygge
Brian.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2003, 07:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
oliekøler er en rigtig go ide, for mon du kan holde dig fra at teste topfarten på motorvejen? olien mister sin smøreevne gradvist når den kommer over ca 125-135 grader alt efter hva olie du har på... og iøvrigt hvorfor kommentere når per har skrevet hva der skal siges om den sag? :wink:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 okt 2003, 08:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Brisse skrev:
Hejsa...

Jeg er ved at bygge turbo på en Escort 1.8 Zetec som har 115Hk som standard.

Jeg vil kun køre med et lavtryks-system, dvs. 0.3-0.4 bar så kompressionen piller jeg ikke ved, men jeg har lige nogle spørgsmål.

1. Når jeg ikke køre med højere tryk, kan den originale motorstyring så følge med?
2. På medfølgede tegning ses mit system som jeg vil lave det. Skal luftmængde-måleren sidde før eller efter turboen?
3. Skal blow-off-ventilen være recirkulerende eller åben? En åben vil jo lukke noget af den luft ud som allerede er blevet registreret af mængdemåleren og det er vel ikke så godt? Eller vil det være bedre at sætte mængde-måleren efter blow-off-ventilen, så bliver den "spildte" luft jo ikke målt med.

Mvh. Brian


Det er værd at kigger her forbi:
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

der er yderligere info her:
http://members.shaw.ca/megasquirt/MS%20FAQ.htm

Så kan du helt selv bestemme hvor meget brændstof den skal have.
Systemet kører som standalone, men kan dog opsættes som piggyback. Læs manualen så har du muligheden for _selv_ at køre det groft ind. Vi har gjort det på en GSI Turbo, og den går rigtigt friskt efter den tur.

Siden sommerferien har der været en del skriverier omkring systemer herinde så det er måske umagen værd at bladre tilbage.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2003, 09:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Yugo T: Hehe, ja Per viste jo vejen så ingen grund til mere snak :lol: Ej, den er jo god nok. Skal ha' fat i en SMT6, den er ret fiks!

HenrkGM: Jeg kender godt MS. Har kigget på den til raceren, til afløsning af 2 stk. 2x40mm Weber. Især nu hvor der også er kommet tænding på.

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2003, 09:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
HenrikGM:

Hvad med MSAVR ?
Det ser altså lovende ud. Har også kigget lidt i source-koden..... Lækkert og godt struktureret. Hardwaren er overskuelig og simpel.
Eneste kritikpkt. er at man har valgt tomgangstyring m. stepper. Jeg ruger lidt over muligheden for at styre en PWM-ventil istedet uden HW-ændringer.

Når tændingen kommer til i dette projekt er det imho. klart B&G-MS overlegent.

Hvor får du forresten lavet print ?
Jeg ved jo du 'forhandler' MS.

/Nolan


Senest rettet af Nolan 17 okt 2003, 09:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2003, 09:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jul 2003, 17:36
Indlæg: 114
Geografisk sted: Østjylland
Hvad koster sådan en piggyback egentlig og kan vi "almindelige" mennesker finde ud af at justere sådan en? :D

Hilsen Frank :D :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team