Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 01:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Morten VJ skrev:
Du har 2 slanger til køleren, et batteri.
Så det er et relativt varmt hjørne.
Jeg ville nok flytte sensoren ud til intercoolren.
Da bare 5 graders misvisning på luft temperaturen kan give en stor indvirkning på benzin blandingen.

MVH

Morten

+ et motorrum bliver dælerme varmt...

Jeg har oplevet det på Golf'en hvor sensoren sad i et rustfrit rør som i øvrigt havde luftfilteret i den ene ende, og med lang gummibælg til spjældhuset i den anden ende.
Sammenholdt med udetemp-sensoren som bilen er født med, men som jeg for sjov flyttede ind i motorrummet, så kunne man tydeligt se at bare det at motorrummet i sig selv er et varmt sted giver problemer.

Placering skal der tænkes GRUNDIGT over.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg havde faktisk overvejet nøje hvor jeg skulle sætte den sensor, jeg havde nemlig læst et sted at det bedste sted var imellem intercooler og spjældhus. Daniel skrev at den skulle være så tæt på spjældhuset som muligt.
Men næste gang jeg skal lave nyt indsugningsrør, så svejser jeg lige gevindet på ude ved intercooleren istedet!

Titel:
Mester Medlem

Kaas skrev:
Jeg havde faktisk overvejet nøje hvor jeg skulle sætte den sensor, jeg havde nemlig læst et sted at det bedste sted var imellem intercooler og spjældhus. Daniel skrev at den skulle være så tæt på spjældhuset som muligt.
Men næste gang jeg skal lave nyt indsugningsrør, så svejser jeg lige gevindet på ude ved intercooleren istedet!

Det kan også være typen - eller monteringsmetoden?

Min er sådan en blanding af open cage og lukket sensor. Dvs. den er i et plasthus med sensorelementet blottet mod luftstrømmen. Men plasthuset er jo varmeledende i en eller anden grad, og det påvirker naturligvis sensoren.
Da mit plasthus ydermere er epoxyet ned i et stykke gevind i stål, og dette stykke så drejes ned i en stor møtrik, så ER der nu en gang noget varmeledning på min type i hvert fald.

De "rigtige" open cage ville jeg tro ville have færre problemer.

Men der er næppe meget tvivl om at du har et heat soak-problem af en art. Vi snakker dog meget kortvarigt, men det er vel også reelt nok. Der står noget luft i intercooleren, og det bliver opvarmet, det registrerer IAT'en, og så har du problemet i meget få sekunder (som er der ASE er aktuelt alligevel) indtil der sker bare en smule flow og din sensor kan reagere.

Jeg aner sgu'nte helt hvad du skal gøre ved det andet end at hyperoptimere på alle de sædvanlige punkter omkring monteringmåde, monteringssted, sensortype osv..
Måske der er andre der har et bud?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej Brian.

Jeg bruger en åbent type der minder lidt om denne her, stikket er dog lidt anderledes og så er det sort!

Billede

Titel:
Mester Medlem

Ja så bliver typen næppe meget bedre kunne jeg forestille mig. Jeg har dog set typer der er endnu mere åbne - men det er vist i småtingsafdelingen.

Måske der er andre der har lidt at byde ind med her?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Jeg kører med lige præcis den sensor på min bil.
Lars, har du taget en log af det, når det sker? Så kan vi jo se på lufttemperaturen hvad det er der sker...! :)
Og uanset hvad, så er handler det vel stadig om at få målt den rigtige indsugningstemperatur, så tæt på spjæld som muligt. Det ville da være en klar mulighed at placere sensoren her i stedet for, der sidder min:
Billede
Og vil da stadig holde på det er bedst at måle temperaturen så tæt som muligt på gasspjældet, under forudsætning af at sensoren ikke bliver opvarmet af andre elementer...
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvorfor ikke smide den i selve manifolden.. imellem din Olieprop og dit Vacuum udtag (på dit billedet).. der er en masse oem der smider den i selve manifolden og selfølig vil du få "fejl" visninger på grund af heat soak i større eller mindre grad, men hvis du virkelig har problemer med at IC'en opvarmer luften mellem IC-out og gasspjældet når den "står stille" ... og varm luft løber op mod det højeste sted inde i røret så er det ikke nogen god ide at flytte det højre op imod selve spjældet ...

Nu sidder sådanne sensor for at prøve at finde udaf hvad temperaturen af den luft der bliver suget/blæst ind i motoren er, og hvis du smider den et sted hvor du får en stor lufthastighed henover selve sensor elementet vi du få hvad Mr. Vodborg fra vejrudsigten kalder en "Wind Chill faktor"

Hvis du sætter den imellem Oliepropen og Vacuum udtaget på din manifold (på billedet) så sidder den ikke i direkte "træk" og du vil ikke have eventuel ophedet varmluft (pga det ophedet aluminiums element) fra IC'en der påvirker din sensor når du står stille (med næsten lukket gasspjæld)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det største problem er ikke varme fra IC en, men varme fra motorummet. som jeg ser det.
Motoren-rummet-omgivelserne varmer sensoren/røret op til den temperatur der er højere end den temperatur luften har når motoren kører.
Hvilket bevirker at motoren får en mager blanding indtil rør og sensor får en mere normal temperatur.
Det bedste vil være at montere sensoren i et plasticrør som ikke optager varme, og beholder den.
Manifolden har en stor masse, der normalt er varm, og giver ikke det korrekte billede af indsugnings luftens temperatur.
Jeg har tit tænkt på en ekstra luft temp sensor bag kofangeren, der kun bruges i ca. 2 minutter efter start.
Hellere en lidt for fed blanding end en for mager.

Mit benzin drevne fyr sidder lige i nærheden af luftemperatur giveren.
Så jeg har rigeligt med data om hvad den laver ved en for varm luft temperatur, ift. den aktuelle den suger ind.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hmmm, det er altid godt med flere synspunkter :-) Jeg tror jeg laver et log som Daniel skriver om problemmet, så ser vi hvad der sker, samtidig kunne jeg jo måle ude temperaturen for at se forskellen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time