Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 15:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: diagram
peterjensen skrev:
Ja dette diagram jeg har tegnet viser min installation VW Corrado G60 turbo og da de fleste vw ligner hinanden ville man kunne bruge dette til andre biler dog har jeg monteret et 36-1 tands trigger hjul til tændings input men kunne også havde brugt hall giveren i strømfordeleren.
Vems har eks. 4 tændings udgange og man vælger selv hvilke der skal bruges, jeg bruger pin 34 og 36 (til wasted spark) i stikket men kunne også vælge andre udgange for man fortæller vems hvilke udgange der er brugt og så kikker programmet kun på disse. Der samme gælder for dysse udgangene (4 stk. med fly back høj/lav ohm dysser) samlet er der 26 udgange i alt, nok til de største installationer.

]

Jaja det er fint, men hvor er diagramet til BOKSEN. Det er opensource, men er det nu også det?????.......Set herfra ligner det een der har huget MS konseptet, og tjener mønten på at læne sig op af MS....bare med en ATMEL processor istedet for B&G´s Motorola......Hvem kan hjælpe når noget brænder af i boksen???.......Hvor finder du et fejl søgningsdiagram over boksen???......

Nok til de største instalationer...........Ja, igen ligner det MS(som det er huget fra) på en prik, og dette er ingen untagelse.

Ang. "gider ikke dele erfaringer", så hænger det sgu nok sammen med at det såkaldte open source projekt i virkeligheden intet har med opensource at gøre, man nasser bare på MS konseptet, og sådan har det været hele vejen igennem. Jeg har selv prøvet både VEMS og MS, og VEMS er en fin motorstyring, men suport er der bare nul af, og den smule der er er udulig(billig VEMS boks tilsalg). MS derimod har alle bare hjulpet med hele vejen, sågar endda at ren interesse. Det er fanme træls når VEMS koster det dobbelte af MS....Det hjælper ikke den kan styre en rumraket, hvis der er mere brug for suport end at flyve til månen.

sådan er min oplevelse med VEMS.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Nyt Medlem

Jeg syntes at det er synd for dig at du ikke har kunnet find hjælp til vems men jeg har aldrig set eller hørt om dig på VINKI net så det er lidt svært at hjælpe dig.

Måden at få hjælp på er at oprette en members page dette gøres her http://www.vems.hu/wiki/index.php?action=prefs
Skriv det bruger navn du gerne vil have (memberspageOLE) i øverste kolonne og tryk på save, nu har du oprettet en side hvor du kan stille alle de spørgsmål du måtte have.

Her er så de diagrammer du ikke kan finde:
Diagrammer over alle tilslutninger
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FUserGuide
eller
http://www.phattransmissions.com/VEMS/

vems manual
http://www.vems.hu/manual/html/ch09.htm ... Sensor.RPM

schematic og print layout
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FSchematic

General information
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... d%2FManual

Med hensyn til om du vil gøre nogen til tyv uden du er 100% sikker på hvad du taler om må stå for din egen regning……….men for at gøre det 100% klart for dig vil der komme et indlæg fra en person der vil forklare sammenhængen mellem MS og VEMS eller mangel på samme.
Om det hedder Autronic,Haltec,Vems,DTA eller MS er jo lige meget bare man er tilfreds med sit køb.
PS. Håber du lander sikkert på jorden igen

Peter

Titel:
Moderator

SVJH, så kom B&G først med MS, og dernæst importerede VEMS´s danske "opfinder" coden ind på en AVR processor og har så bygget på det koncept.

Som jeg ser det er VEMS en fin motorstyring, men den er overflademonteret, og dermed meget svær tilgængelig for amatøren. Den er ikke understøttet af en kæmpe skare mennesker som MS er, og den er generelt ikke bygget af lettilgændelige dele, hvilket gør den til lidt af en modsætning overfor MS, omend de deler hele grundprincippet.

MS har jo nærmest dannet en græsrodsbevægelse inden for elektronisk tuning idag, og den mangler VEMS fuldstændig, ihvertfald i DK, måske netop fordi den er monteret med komponenter som den almindelige mand ikke kommer til at kunne pille i.(gør det ihvertfald ikke) Dermed er DIY ånden smuttet lidt ud af projektet.

Nu kender jeg efterhånden en del folk der piller i MS, og alene inden for en lille aktionsradius på måske 40km er jeg bekendt med at der kører mere end 25biler med MS, hvoraf mindst 6 af disse er at betragte som superbrugere. Man kan med andre ord finde folk i DK der er villige til at hjælpe for meget små penge. Det mangler VEMS fuldstændigt så vidt jeg kan se, og det er egentligt synd, men produktet er ikke bedre end det netværk det har dannet, og det netværk er nok for lille netop pga opbygningen af styringen, som egentligt er mere lagt ud til masseproduktion, end til DIY folket.

I praksis er der kun een ting VEMS kan som MS ikke kan, og det er styring af 8x COP og 8x sekventielt sprøjt, men hvor mange skal bruge det i danmark? 2, måske 3? Egentligt kun aktuelt hvis man har en ny bimmer V8 eller lign, ellers er anvendelsen ikke meget bredere end MSnS-E er.

Det er et religionsspørgsmål, og det er lidt meningsløst at diskutere to næsten identiske motorstyringer, med næsten identisk software, der for almindelige mennesker kun adskiller sig på det ene punkt at VEMS kan køre en V8 på COP, hvor MS er tvunget til at bruge WastedSpark teknik.
Hvor mange er det lige relevant for?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

Hejsa,

jeg er personen som efter sigende "har hugget", "tjener mønten" og er "opfinder" af en motorstyring. Jeg vil lige benytte lejligheden til at fortælle hvordan tingene _egentlig_ hænger sammen.

Lidt historie:
I sin tid var MS lukket land hvis man ville have anden funktionalitet end den som de'herrer et par amerikanere stillede til rådighed, døren var fuldstændig lukket. Det kan godt være det var opensource, men der var ikke mulighed for at udvikle hardware eller software i fællesskab.
Jeg donerede en bunke firmware, skrevet i C, som tilbød samme funktionalitet som den daværende MS-kode. Tillige blev schematic+layout filerne til et forbedret board, som havde de samme IO-faciliteter som MS, gjort tilgængelige.

Ideen var at hjælpe, for i fællesskab at bringe systemet videre, men det faldt ikke i god jord. At der så senere var nogle af de folk der deltog i "mit" projekt, der gjorde noget knap så heldig reklame i MS-grupperne, har selvfølgelig ikke bidraget med noget konstruktivt.

Hvad er VEMS så nu:
Efter initielt at kunne det samme som MS, har projektet udviklet sig i sin egen retning. Diagrammet kan hentes på hjemmesiden, peterjensen har leveret et direkte link. Vi er en gruppe folk som _i fællesskab_ udvikler hardwaren, alle er velkommen til at deltage. Ligeledes gælder firmwaren, denne er alle også velkomne til at udvikle på, blot det foregår i den fælles kodebase så der derved er _en_ kode og ikke en flok varianter som kan nogenlunde det samme. "Vores" udviklingsmetode har uden tvivl vist sig at være yderst produktiv, kig evt. i revisionskontrollen af firmwaren og sammenlign hvornår features dukkede op i forhold til f.eks. MSnS-E. Gøres dette, så skulle det være ret tydeligt hvem der "har hugget" fra hvem - hvis altså man bilder sig selv det ind.

VEMS er overflademonteret, dette er af to grunde
1) man kan bruge en maskine til automatisk at samle printet
2) komponenterne vibrerer ikke løse. Hulmonterede komponenter + sokler der kun hænger i loddetinnet holder ikke i længden medmindre de bliver forstærket (I kan danse regndans og gøre ved, det holder ikke!).

VEMS er dyrere end MS. Jep, men det er også maskinloddet og har flere faciliteter på printet. Har du ikke brug for styring af flere dyser/tændspoler, integreret wbo2 controller, knock detektering (på den rigtige måde) mm. så er det måske ikke boardet for dig.

Support er uden tvivl et ømt punkt. Brugergruppen er på en brøkdel af MS, derfor kan det kræve en personlig indsats hvis man render ind i en mur. Jeg går ud fra, at "Guest" har gjort som Peter nævner, og oprettet en side hvor problemet er beskrevet. Hvis du oplyser navnet hvorunder siden er oprettet, så kan vi jo kigge på problemet?

Jeg håber ovenstående giver et indtryk af hvad det er jeg har hugget, og hvad det er jeg hele vejen igennem har nasset på?!

På bundlinjen går det (i min verden) ud på, at blive klogere og lære noget nyt ved at styre sin motor med en dims som man i større eller mindre grad har bygget selv. Om det hedder MS, VEMS, Autronic mv. er op til ens temperament og gå-på-mod. Måske kunne I blive klogere og lære noget nyt ved at høre hvordan folk har gjort ved at bruge en anden type boks?

/Michael

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
michaelk skrev:
Lidt historie:
I sin tid var MS lukket land hvis man ville have anden funktionalitet end den som de'herrer et par amerikanere stillede til rådighed, døren var fuldstændig lukket. Det kan godt være det var opensource, men der var ikke mulighed for at udvikle hardware eller software i fællesskab.
Jeg donerede en bunke firmware, skrevet i C, som tilbød samme funktionalitet som den daværende MS-kode. Tillige blev schematic+layout filerne til et forbedret board, som havde de samme IO-faciliteter som MS, gjort tilgængelige.

Ideen var at hjælpe, for i fællesskab at bringe systemet videre, men det faldt ikke i god jord. At der så senere var nogle af de folk der deltog i "mit" projekt, der gjorde noget knap så heldig reklame i MS-grupperne, har selvfølgelig ikke bidraget med noget konstruktivt.

Nu skal jeg på ingen måde dømme hvad der er foregået - men det er også uheldigt at skulle skifte design og arkitektur midt i det hele. Ja, VEMS kan mere - out of the box - men det har jo ikke været målet med MS som sådan. Det har været på GDS-mulighederne, og simplicitet.

Citat:

Har aldrig været ideen med MS - nærmest tværtimod.

Citat:
2) komponenterne vibrerer ikke løse. Hulmonterede komponenter + sokler der kun hænger i loddetinnet holder ikke i længden medmindre de bliver forstærket (I kan danse regndans og gøre ved, det holder ikke!).

Well, til prisen har det vist sig særdeles holdbart _i_praksis_, og igen kan man som ejer SELV gøre en stor indsats med limpistol eller lign. Hvis det skal gøres "fra fabrikken" så koster det ganske enkelt penge, og det har været mod en af de store fiduser ved MS.
Det er ikke fordi det er værre eller bedre på den måde - det er bare noget andet.

Slutteligt så er og bliver det altså et problem at skifte komponenter osv. på et board man måtte have sprunget i luften med strøm ind det forkerte sted eller whatever. Her kan du slå nok så meget for SMD-komponenter, men matter of the fact er at folk laver altså ged i den derude i verdenen, og her har de en kæmpe fordel af at de selv har loddet skidtet sammen, og kan gøre det igen. Det er på bekostning af noget teoretisk holdbarhed, men praksis viser at det er et meget lille problem (uanset hvad du måtte mene om regndans osv.).

Citat:
På bundlinjen går det (i min verden) ud på, at blive klogere og lære noget nyt ved at styre sin motor med en dims som man i større eller mindre grad har bygget selv. Om det hedder MS, VEMS, Autronic mv. er op til ens temperament og gå-på-mod. Måske kunne I blive klogere og lære noget nyt ved at høre hvordan folk har gjort ved at bruge en anden type boks?

Jeg tror ikke der er nogen der som sådan har noget mod VEMS på den måde - og historien om udgangen fra MS er jo svær at vide ret meget om for os der ikke er indblandet.
Men det er væsentligt for især dem der går og overvejer hvad de skal gøre, at de træffer deres beslutning på det rigtige grundlag.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
michaelk skrev:

/Michael

Well regndans eller ej, så viser praksis tydeligt at hulmonterede komponenter rent faktisk holder.

Regndans eller ej, så er det SÅ meget erfaring med meget gamle MS der alle er hulmonterede, og stadigt kører. Jeg kender godt din argumentation for at dømme hulmontering "død" men virkeligheden siger noget helt helt andet. Jeg har efterhånden fikset en del afbrændte Ms fordi folk har fået byttet rundt på ledninger, etc. og det er jo til at håndtere i leadede komponenter, men straks mere besværligt i smd. Ydermere har jeg endnu aldrigt set en ordentligt samlet motorstyring hvor det har været et problem at komponenterne brækker af, eller vibrerer løse.

Så konklusionen MÅ nødvendigvist være at det er massehysteri når man påstår at komponenter rasler løse.
Men smd har jo den tydelige fordel at det kan masseproduceres på maskine til produktionspriser på pebernødsniveau, så at sige.

Titel:
Mester Medlem

Hvem der har stjålet hvad - Aaaa... Hold nu op... Godt nok bliver det markedsført under et andet navn, men hvis det endeligt er så er han jo ikke den eneste verden over der har ladet sig inspirerer at det originale MS print/software/koncept. Nu er det ikke for at få en masse mennesker på nakken, men sådan er det jo... Som jeg husker det har Bowling & Grippo bl.a. også ladet sig inspirerer at bilfabrikkernes måde at lave udrgeningerne i softwaren på. Mig bekendt er der ikke taget patent på noget? Tager jeg fejl - Kan jeg ikke forstå hvorfor en advokat ikke er sadt på sagen.

Udgangspunktet for hele MS konceptet var jo i sin tid også at det var non profet... I dag er der flere der tjerne, godt nok små beløb, på MS konceptet verden over. Jeg kan altså ikke se den store grund til muderkast mod VEMS.

I øvrigt kan jeg da lige tilføje at jeg har kørt med MS som måske den første i dk i en ca. 4 år og mange km... Jeg har ALDRIG haft antydningen af komponenter der er rystet løs eller brækket af - Og nej... Min print er ikke forstærket. Stort set alle originale styrbokse er heller ikke lavet stærkere end MS. Den påstand om at almindeligt lodede komponenter ikke holder er simpelthen direkte forkert! Det viser min egen og mange andres erfaring tydeligt.

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Havneren skrev:
I øvrigt kan jeg da lige tilføje at jeg har kørt med MS som måske den første i dk i en ca. 4 år og mange km... Jeg har ALDRIG haft antydningen af komponenter der er rystet løs eller brækket af - Og nej... Min print er ikke forstærket. Stort set alle originale styrbokse er heller ikke lavet stærkere end MS. Den påstand om at almindeligt lodede komponenter ikke holder er simpelthen direkte forkert! Det viser min egen og mange andres erfaring tydeligt.

Jeg kommer til at tænke på at de gamle L-Jetronic da vist forøvrigt er lavet "old-school" - altså med ben-komponenter ligesom MS.
Mener helt bestemt at det er tilfældet.
Det har da holdt siden 1980'erne på de biler.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Her lidt erfaringer fra en der arbejder som elektronikudvikler til daglig:

SMD er generelt mere mekanisk stabilt i hårde industrielle miljøer med store temp udsving og vibrationer. Hvis i har problemer med at tro det, så ring til DELTA og snak med deres HALT afd. Der har jeg fået testet produkter med op til 55g rms, +/-100gr C med en gradient på 25gr C pr min.

Diskussionen om hvem der har stjålet fra hvem, mener jeg er helt forfejlet MS er opensource, så alle har ret til at lade sig inspirere endda kopiere!

MS ligner andre motorstyringer, VEMS ligner MS... tjaaah HVOR forskelligt tror I man kan lave 2 print med næsten samme funktionalitet?

Titel:
Mester Medlem

Wildert skrev:
Havneren skrev:

Jeg kommer til at tænke på at de gamle L-Jetronic da vist forøvrigt er lavet "old-school" - altså med ben-komponenter ligesom MS.
Mener helt bestemt at det er tilfældet.
Det har da holdt siden 1980'erne på de biler.

Præcis Brian... Også de bokse jeg havde i tankerne!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time