michaelk skrev:
Lidt historie:
I sin tid var MS lukket land hvis man ville have anden funktionalitet end den som de'herrer et par amerikanere stillede til rådighed, døren var fuldstændig lukket. Det kan godt være det var opensource, men der var ikke mulighed for at udvikle hardware eller software i fællesskab.
Jeg donerede en bunke firmware, skrevet i C, som tilbød samme funktionalitet som den daværende MS-kode. Tillige blev schematic+layout filerne til et forbedret board, som havde de samme IO-faciliteter som MS, gjort tilgængelige.
Ideen var at hjælpe, for i fællesskab at bringe systemet videre, men det faldt ikke i god jord. At der så senere var nogle af de folk der deltog i "mit" projekt, der gjorde noget knap så heldig reklame i MS-grupperne, har selvfølgelig ikke bidraget med noget konstruktivt.
Nu skal jeg på ingen måde dømme hvad der er foregået - men det er også uheldigt at skulle skifte design og arkitektur midt i det hele. Ja, VEMS kan mere - out of the box - men det har jo ikke været målet med MS som sådan. Det har været på GDS-mulighederne, og simplicitet.
Citat:
VEMS er overflademonteret, dette er af to grunde
1) man kan bruge en maskine til automatisk at samle printet
Har aldrig været ideen med MS - nærmest tværtimod.
Citat:
2) komponenterne vibrerer ikke løse. Hulmonterede komponenter + sokler der kun hænger i loddetinnet holder ikke i længden medmindre de bliver forstærket (I kan danse regndans og gøre ved, det holder ikke!).
Well, til prisen har det vist sig særdeles holdbart _i_praksis_, og igen kan man som ejer SELV gøre en stor indsats med limpistol eller lign. Hvis det skal gøres "fra fabrikken" så koster det ganske enkelt penge, og det har været mod en af de store fiduser ved MS.
Det er ikke fordi det er værre eller bedre på den måde - det er bare noget andet.
Slutteligt så er og bliver det altså et problem at skifte komponenter osv. på et board man måtte have sprunget i luften med strøm ind det forkerte sted eller whatever. Her kan du slå nok så meget for SMD-komponenter, men matter of the fact er at folk laver altså ged i den derude i verdenen, og her har de en kæmpe fordel af at de selv har loddet skidtet sammen, og kan gøre det igen. Det er på bekostning af noget teoretisk holdbarhed, men praksis viser at det er et meget lille problem (uanset hvad du måtte mene om regndans osv.).
Citat:
På bundlinjen går det (i min verden) ud på, at blive klogere og lære noget nyt ved at styre sin motor med en dims som man i større eller mindre grad har bygget selv. Om det hedder MS, VEMS, Autronic mv. er op til ens temperament og gå-på-mod. Måske kunne I blive klogere og lære noget nyt ved at høre hvordan folk har gjort ved at bruge en anden type boks?
Jeg tror ikke der er nogen der som sådan har noget mod VEMS på den måde - og historien om udgangen fra MS er jo svær at vide ret meget om for os der ikke er indblandet.
Men det er væsentligt for især dem der går og overvejer hvad de skal gøre, at de træffer deres beslutning på det rigtige grundlag.