Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 07 jul 2025, 06:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Ah, jeg forstår den nu.

Hvis man så kører benzinindsprøjtning ud fra samme omdrejningssignal, hvornår sprøjter dyserne så? På en gang, i par, eller er det efter ælle-bælle princippet?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Runesm skrev:
Ah, jeg forstår den nu.

Hvis man så kører benzinindsprøjtning ud fra samme omdrejningssignal, hvornår sprøjter dyserne så? På en gang, i par, eller er det efter ælle-bælle princippet?

Mest ælle-bælle, med noget styring :wink:

I ms er der 2 dysedrivere, og på en 4 cylindret motor vil man typisk koble dyserne således.

driver 1: cyl1 og4
driver 2: cyl2 og3
Og typisk sætte dem op til at sprøjte 2 squirts alternating.
Hvilket betyder at ved første gnist sprøjter driver1, og ved anden gnist sprøjter driver 2.
Ælle-bælle bliver så Hvilken cylinder der står i slutningen af kompressions takten, det kan være 1,2,3 eller 4.
Ms er ligeglad og fyrer driver 1 af ved første gnist på et tændrør.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Junior Medlem

Hvordan kobler man det så op når motoren er 5 cylindret? Mener at Henrik fortalte mig det pr telefon, men er lidt usikker!
For hvis man er nødt til at koble alle cylindre op på 1 driver, må der gå en forfærdelig masse brændstof til spilde? Det huer mig ikke ved tanken om meget dårlig benzinøkonomi! ;)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg personligt har ikke kunnet mærke nogen forskel på, om alle dyser sprøjter på en gang eller de gør det skiftevis mht. økonomien.

Der hvor man måske kan få problemer med alle dyser på en udgang.
Er hvis dyserne rent elektrisk overbelaster transsitoren, eller ledningsnettet, men det kan løses ved at koble 3 på en og de resterende 2 på den anden, og huske at køre simultant.

Et andet problem man kan få er at benzintrykket begynder at pulsere.
Og så må man begynde at tænke på en ombygning af benzinsystemet.
Større pumpe, større føderør, større dysebro med tilgang i begge ender, og retur på midten.
Og måske en pulsdæmper, ala et K-Jet.

Men det er rent teoretisk, og der behøver ikke at opstå noget problem.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

larslaursen skrev:
Hvordan kobler man det så op når motoren er 5 cylindret? Mener at Henrik fortalte mig det pr telefon, men er lidt usikker!
For hvis man er nødt til at koble alle cylindre op på 1 driver, må der gå en forfærdelig masse brændstof til spilde? Det huer mig ikke ved tanken om meget dårlig benzinøkonomi! ;)

Al benzin, der kommer ud af dyserne vil bare stå og vente ved indsugningsventilen, ind til denne åbner og lader det komme ind i motoren - Intet spildes...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
HenrikGM skrev:
JBO skrev:
Nu vi snakker om Henriks ms. Kan den også styre 8 tændingsudgange COP?

Nej, det er der ikke mulighed for med MS, uanset hvem der laver den.

(man kan jo hvad man vil; Der findes en CPU i samme familie med 2ben mere, og den ville kunne gøre det. Kræver nyt print, "justeret" firmware, og "justeret" software til PCen. Man kan hvad man vil, men jeg har ikke villet det nok endnu. 6tændingsudgange har til dato været alt rigeligt.)

Mangler du et ægte COP system til en 8cylindret?? Hvilken motor? Er nysgerrig....

Skal muligvis bruge en COP system til en Chevrolet LS1 V8 motor på et tidpunkt og tænkte her på ms, da jeg har rodet lidt med ms før på noget Fiat Uno Turbo. Mangler nemlig en styrebox til den motor og tænkte at man kunne lige så godt sætte noget programbarebox på i stedet for og finde noget originalbox, for man kommer jo sikkert til og lave et eller andet ved den motor aligevel.

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
HenrikGM skrev:
Den uden hak af nogen art med blot 4tands er jo direkte sammenligneligt med et sæt knikserkontakter i en helt old-school fordeler. Simplest mulige opsætning. Det setup var std på den allerførste originale MS helt tilbage da ruderkonge var knægt, der var det bare på en V8 istedet.

Hvis du har fordeler skal du ikke bruge et "nulpunkt". Vil du senere have feks wasted spark, så skal du bruge "nullet". Et af de steder hvor et nul er altafgørende ;-)

Jeg bliver sku snart MS expert med så meget viden jeg for :D

Jamen så blev jeg sku så klog. Altid godt med noget nyt viden...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Moderator

JBO skrev:
[
Skal muligvis bruge en COP system til en Chevrolet LS1 V8 motor på et tidpunkt og tænkte her på ms, da jeg har rodet lidt med ms før på noget Fiat Uno Turbo. Mangler nemlig en styrebox til den motor og tænkte at man kunne lige så godt sætte noget programbarebox på i stedet for og finde noget originalbox, for man kommer jo sikkert til og lave et eller andet ved den motor aligevel.

Ægte COP på V8 er ike noget der bliver monteret hver dag ;-)

MS kan max håndtere 6cyl COP, eller 12cyl wasted.

Bonderøvsmetoden er så at bruge 4 udgange på 8 COP spoler, og køre wasted på COPspoler. Husk at spolerne typiskt ikke er beregnet til den slags motion.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Okay, kanon... Så behøves jeg ikke tænke på det!

Henrik: Jeg har sendt dig en mail!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time