Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 18:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej I klogehoveder!.

Jeg har været ved at mappe bilen lidt,og i gar så jeg at IAT virkede,men idag er den helt død(-40grader)
Jeg har lige prøvet at skifte sensor og måle ledninger igennem,men de fejler ikke noget!.
Så jeg går ud fra at der er sket noget med printet.

Hvad bliver den egentlig brugt til?,på Link styreboksene som jeg montere på Subaru er der ikke IAT på,og det virker jo også helt fint.

Kan jeg bare mappe den uden,altå når den bare viser -40grader?

Mvh,
Skassa

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Ja det er meget vigtigt at alle sensorer virker når der skal justeres, ellers er det spild af tid :shock:
Iat sensoren bruges til at beregne luftens masse, når systemet har en MAp sensor.
Alt efter system kan det give store problemer når sensoren kommer online igen, og man må starte forfra.
Det gælder specielt MS og Eltromotive systemer hvor Iat værdien bliver brugt i en beregning af benzin der skal tilsættes i forhold til VE tabellen.
Mange andre systemer bruger en tabel til dette, og er ikke lige så følsomme.
Fiks problemet først og du undgår en masse spildt tid.
Man mapper jo ikke en 4 cylindret motor ind, der kun går på 3 cylindre. :wink:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Moderator

skassa skrev:
Hej I klogehoveder!.

Jeg har været ved at mappe bilen lidt,og i gar så jeg at IAT virkede,men idag er den helt død(-40grader)
Jeg har lige prøvet at skifte sensor og måle ledninger igennem,men de fejler ikke noget!.
Så jeg går ud fra at der er sket noget med printet.

Hvad bliver den egentlig brugt til?,på Link styreboksene som jeg montere på Subaru er der ikke IAT på,og det virker jo også helt fint.

Kan jeg bare mappe den uden,altå når den bare viser -40grader?

Mvh,
Skassa

Mål lige modstanden på sensoren......gerne v. 20grader, så kan man nok afgøre om den er død eller ej....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hvis det er muligt, så husk at måle via det stik, som sensoren er forbundet til styringen med, altså med stikket afmonteret fra styringen.

Husk også samtidig at kontrollere for kortslutninger til plus, stel, og andre ledninger.

VH Lars.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Medlem

Mange tak for Jeres input,
Men jeg har prøvet af montere, godt nok en anden brugt sensor,som jeg lige afmonterede på en bil idag.og der er ikke udslag på megatune.

Jamen kan jeg ikke bare afmontere stikke,så den ikke kommer til at virke igen,og så mappe den ind,det kommer selfølgelig anpå hvor meget styreboksen korrigere ved IAT .

Jeg ved at på Link boksen,er der lavet en indgang til IAT,men det er så lidt den korrigere,at der ikke er den store forskel.
På link´en har jeg et sommer og et vinter program,men denne her bil er kun til DRIFT og trackdage,så den vil kun blive brugt om sommeren.

Er der nogen der ved hvor meget IAT kan korrigere,der må være en formel i programmet der fortæller hvor meget.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
skassa skrev:
Mange tak for Jeres input,
Men jeg har prøvet af montere, godt nok en anden brugt sensor,som jeg lige afmonterede på en bil idag.og der er ikke udslag på megatune.

Jamen kan jeg ikke bare afmontere stikke,så den ikke kommer til at virke igen,og så mappe den ind,det kommer selfølgelig anpå hvor meget styreboksen korrigere ved IAT .

Jeg ved at på Link boksen,er der lavet en indgang til IAT,men det er så lidt den korrigere,at der ikke er den store forskel.
På link´en har jeg et sommer og et vinter program,men denne her bil er kun til DRIFT og trackdage,så den vil kun blive brugt om sommeren.

Er der nogen der ved hvor meget IAT kan korrigere,der må være en formel i programmet der fortæller hvor meget.

Se her
The volumetric efficiency (VE) is a percentage that tells us the pressure inside the cylinder versus the pressure in the manifold. We know the volume (V) from the displacement of the engine. Thus we can calculate the mass of air (M) in the cylinder (proportional to n) from

n = PV/RT
=> M = n x MM = PV/RT x MM
= (VE * MAP * CYL_DISP) / (R * (IAT-32) * 5/9 + 273)) x MMair

Since:

P = VE * MAP (i.e. the pressure in the cylinder in kPa),
V = CYL_DISP = the displacement of one cylinder (in liters),
R = 8.3143510 J/mol K,
and T = (IAT-32)* 5/9 + 273 to convert IAT from ºFahrenheit to Kelvin.

Ud fra dette bliver den endelige indsprøjtnings tid udregnet, Alt dette kan læses i FAQ.
Hvad måler sensoren når mt viser -40 grader, jeg vil gætte på ol på stikket ved ms. find dårligdommen først.

mvh

morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Der korrigeres så meget for temp, at det kan blive enddog temmeligt svært at starte bilen uden IAT, og du skal vælge hvilken temp du vil køre ved, ellers passer blandingsforholdet ikke.

Find fejlen!

Eller kig forbi midtjylland, så skal jeg sgu finde den for dig, det er en knækket ledning vil jeg tro.

Men du _vil_bare_ikke_ måle modstanden i den sensor eller?? :shock:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Hmm,

Jeg måler modstanden i morgen aften,jeg syntes bare at det er lidt mærkeligt at det er 2stk sensorere der lige er gået i stykker,
Der er fin gennemgang i ledningerene ,ihvertfald fra sensor til en 30cm fra stikket på MS boksen,der er det loddet sammen?.

Men jeg prøver at måle modstanden i morgen :wink:

Titel:
Medlem

Hmm,

Jeg kan ikke helt forstå hvordan Link ECU i Impreza starter så nemt,den har ikke IAT.

Den var faktisk lidt træls at starte idag,jeg troede bare at det var fordi jeg havde mageret benzinen meget ud for at få den til at køre 14,7.

Den skal holdes igang med speederen i ca.1minut ellers dør den bare,men når så det er gået ,kan den sagtens holde sig i tomgang,og tager gassen meget godt..
Det er også bare lige lidt mærkelig at den går bedst i tomgang med 21grader tænding,det er sgu meget

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
skassa skrev:
en 30cm fra stikket på MS boksen,der er det loddet sammen

No offence, men:
Gad vide, hvorfor lige den del af indlægget springer i øjnene???? 8)

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time