Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 02:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: wolf3D
Medlem

Geografisk sted: lolland
er der nogle der har erfaring med : wolf3D

som de vil dele ???

da jeg evt overvejede at købe dette produk.
men ville da gerne lige vide en masse først ;-)

Mvh Tagsænket.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
prøv at snakke med Henrik der sælger dem... det er ikke kun for sjov, han bruger det også selv og har godt styr på det.

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Har snart lidt erfaring.

Vel egentligt et udemærket anlæg. Lidt forvirrende i opsætningen syntes jeg. Der er bla. nogle ting med temp. sensorere der skal tilpasses i softwaren med volt vs temp. og div andet. En udemærket installations manual vil jeg så sige...

Er kun begyndt at læse op på det nu her... Bilen er nok ude og køre om en 14 dages tid vil jeg tro. Til den tid ved jeg meget meget mere...

Wolf 3D - 11000kr
MegaSquirt (HenrikGM) - 3500kr ca

MegaSquirt er MINDST lige så godt et anlæg... Wolf 3D skal man hend og rode i pull up resistorer og div andet endda! Tag den... Håber ikke det er lige så bøvlet som det lyder. Vi får af se...

Wolf 3D praler jo at WIDEBAND sensor lige som andre anlæg også gør (Tec f.eks.) - I virkeligheden er det bare en alt for dyr smalbåndssonde :?: :?: :?:

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Moderator

Havneren skrev:
Wolf 3D praler jo at WIDEBAND sensor lige som andre anlæg også gør (Tec f.eks.) - I virkeligheden er det bare en alt for dyr smalbåndssonde :?: :?: :?:

V/h Christian

Den måde man bruger sensoren på gør bare at man i CPUen konverterer et 0-1volts signal til en AFR værdi.

Man ved konkret at 0,51v er AFR14,7 og så laver man en tilnærmelse derudfra.

MS har haft denne feature i lang tid, og viser faktisk en "formodet" AFR værdi udfra NB sensorens output. Denne formodede værdi afviger ret så meget fra den relle værdi.

Jeg har sammenlignet den formodede AFR med den reelle(via LM-1) og der er op til 1-2 AFR point tilforskel fra den reelle.

Det kan IMO ikke kaldes en WB sensor, blot fordi man tilpasser skalaen.

Hvis speedometeret på bilen så ligesådan ud i skalaopbygningen vil det være noget i denne retning:

0-20-50-90-98-99-100-101-102-120-150-190-250

Med den skala vil det være pissenemt at køre 100 præcist. Som NB sensoren har pissenemt ved at ramme AFR14,7.

Men det er langt mere problemfyldt at køre 70km/t, præcist som det er langt mere problemfyldt at ramme AFR12,2 med en NB sonde.
Og det bliver ikke nemmere af at man _kalder_ den for WB....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Præcis!

Vil mene det er falsk varebetegnelse... Man kan godt undre sig over hvorfor netop den sensor man SKAL bruge er så meget dyere end andre smaldbånds sonder. Kan der mon være en eller anden for korrektion for varme koeffecienten i sonden eller et eller andet underligt! Lyder mærkeligt!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: Wolf3d
Junior Medlem

Geografisk sted: Fyn
Vedr. bredbånds sonde så er den sonde som Wolf3D bruger (LSM-11) en speciel sonde som oprindeligt er udviklet til styring af Gas motorer og måleudstyr. (Ifølge oplysninger fra Bosch) Det er ikke en normal 0-1v sonde, selv om spændingen den afgiver er i området 0-1V. Både Signal og stel ledning skal tilkobles styringen. Og sonden skal varme op før den viser signal. Så ja der er temp. korrektion. Ang. hvor nøjagtig den er så har jeg sammenlignet den med LM-1 og der viser den det samme! Max afvigelse ligger på 0,03 AFR! Jeg tror at der hersker lidt forskellige opfattelser af ordet wideband sensor: Dansk, en 0-5v sonde. Engelsk, en sonde der kan måle hele spektret fra 10-20afr.

Vedr. Priser er der 3 kit:
Mini kit 6360kr (7950kr. inkl moms.)
Std. kit. 7960kr (9950kr inkl moms.)
Plus kit. 9160kr (11450kr. inkl moms)
Told og skat vil jo have deres først 9% import told og derefter 25% moms. #¤¤"¤¤#:::

Att: Havneren
Temp. følere er konfigureret i std. opstarts map.
Ang. pull up resistor så er det noget alle andre systemer også skal bruge hvis de vil anvende hall givere! Er ikke nødvendig til induktive følere. Wolf3D kan anvende begge typer! Endda tilpasse følsomhed afhængig af omdr. og understøtter 60-2, 36-1, 2+1, 4+1, og systemer det køre med synkroniserings føler på f.eks. knast. Kan have op til 255 tænder på trigger skive. Det kan godt virke lidt uoverskueligt første gang man ser alle de konfig. muligheder der er. Men det er nødvendigt for at gøre det så universalt som muligt!

Mvh Henrik D. Sørensen

www.wolf3d.dk

Titel: Re: Wolf3d
Moderator

Henrik D.S. skrev:
Ang. pull up resistor så er det noget alle andre systemer også skal bruge hvis de vil anvende hall givere!

Ikke _alle_ andre.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:

Jeg har kun haft gode erfaringer med wolf3d ( men jeg har heller ikke programeret noget, det har jeg overladt til dem som har styr på det)
en ting som jeg er utrolig glad ved er den lille "handcontrol" som gør at man kan se hvorvarm motoren er og man kan åbenbart også styre ladetryk og andre ting derfra :D

jeg kan varmt anbefale det anlæg, min bil kører fint endnu.

Henrik D.S. skrev:
Vedr. bredbånds sonde så er den sonde som Wolf3D bruger (LSM-11) en speciel sonde som oprindeligt er udviklet til styring af Gas motorer og måleudstyr. (Ifølge oplysninger fra Bosch) Det er ikke en normal 0-1v sonde, selv om spændingen den afgiver er i området 0-1V. Både Signal og stel ledning skal tilkobles styringen. Og sonden skal varme op før den viser signal. Så ja der er temp. korrektion. Ang. hvor nøjagtig den er så har jeg sammenlignet den med LM-1 og der viser den det samme! Max afvigelse ligger på 0,03 AFR! Jeg tror at der hersker lidt forskellige opfattelser af ordet wideband sensor: Dansk, en 0-5v sonde. Engelsk, en sonde der kan måle hele spektret fra 10-20afr.

Vedr. Priser er der 3 kit:
Mini kit 6360kr (7950kr. inkl moms.)
Std. kit. 7960kr (9950kr inkl moms.)
Plus kit. 9160kr (11450kr. inkl moms)
Told og skat vil jo have deres først 9% import told og derefter 25% moms. #¤¤"¤¤#:::

Att: Havneren
Temp. følere er konfigureret i std. opstarts map.
Ang. pull up resistor så er det noget alle andre systemer også skal bruge hvis de vil anvende hall givere! Er ikke nødvendig til induktive følere. Wolf3D kan anvende begge typer! Endda tilpasse følsomhed afhængig af omdr. og understøtter 60-2, 36-1, 2+1, 4+1, og systemer det køre med synkroniserings føler på f.eks. knast. Kan have op til 255 tænder på trigger skive. Det kan godt virke lidt uoverskueligt første gang man ser alle de konfig. muligheder der er. Men det er nødvendigt for at gøre det så universalt som muligt!

Mvh Henrik D. Sørensen

www.wolf3d.dk

Aaaaaa... Så kom der jo et par svar på bordet! Har aldrig været klar over at der fantes en alternativ 0-1volt sonde som kunne betegnet Bredbånds sonde. Må erkende at jeg syntes det er underligt at både wolf og tec betgede den selsamme sonde som bredbånd. Henrik og jeg blev dog enige om at det var en smaldbåndssonde der blot var kallibreret bedre i motorstyringen. Undrede mig godt nok over at stellen skulle i boksen. Men fint nok, så kom det da på plads...

Af hvad jeg kan læse i manualen kan Wolf ikke køre med 36-1 tandhjul - Ikke som jeg husker det i hvert fald. ALLE de varianter af trigger hjul der er vist i manualen er der ikke et med kun et "trigger" punkt... Altså XX-1 hjul. Kom lidt bag på mig... Det er jo næsten standart hjul inden for prog. EFI. Har jeg ikke kigget godt nok mon?

Temp. følere kan jo have mange forskellige værdier afh. af mærke (GM, bosch osv.). At der er et standart opstarts opsætning betyder jo ikke at værdierne er rigtige... Selvfølgelig kan man jo bare accepterer at værdierne ikke er rigtige og så blot kompencerer for det i opsætningen. Den viste temperatur er så ikke korrekt men det resultat motoren oplever bliver jo nøjagtig det samme.

V/h Christian

Moderator

Henrik D.S. skrev:
Vedr. bredbånds sonde så er den sonde som Wolf3D bruger (LSM-11) en speciel sonde som oprindeligt er udviklet til styring af Gas motorer og måleudstyr. (Ifølge oplysninger fra Bosch) Det er ikke en normal 0-1v sonde, selv om spændingen den afgiver er i området 0-1V. Både Signal og stel ledning skal tilkobles styringen. Og sonden skal varme op før den viser signal. Så ja der er temp. korrektion.

Du ligger vel ikke inde med et datablad på omtalte sensor?
Er noget interesseret i hvordan man rent elektriskt laver en temperaturkorrektion i denne sensor.

Koblingen med både stel og signal er der såmen ikke noget "særligt" i. Man har bare (endeligt) fundet ud af at fjerne fejlkilder ved at køre signalet hele vejen til boksen. Ikke noget rocketscience lige der.
Den type ledningsføring kunne mange have gavn af at efterligne iøvrigt!

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time