Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 16:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 jan 2007, 22:24 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
står og skal bruge et spær til volvo 240 bagtøj, er der nogle der har sådan et ??


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 jan 2007, 11:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mertz skrev:
står og skal bruge et spær til volvo 240 bagtøj, er der nogle der har sådan et ??


Hvilken gearing skal den køre med?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: spær
Indlæg: 29 jan 2007, 11:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
´jeg har købt et med et 3,15 (10-31) men det kan være det bliver et 3,54


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: spær
Indlæg: 29 jan 2007, 12:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mertz skrev:
´jeg har købt et med et 3,15 (10-31) men det kan være det bliver et 3,54


Uh, det er en høj gearing!

Senere idag skal jeg finde et link til dig. Jeg skal selv have et spær, og da volvos pladespær dels er pissedyre og ikke særligt holdbare(relativt), så har jeg kigget rundt.

Der findes et torsen spær til volvoen, som skulle være betydeligt stærkere, og noget der ligner ½ pris af pladespær. Finder link senere....

Kender du den præcise forskel mellem 1031 og 1030 bagtøjet?

Begge er DANA30, men der er angiveligt forskel på målene på pinion og carrier....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: spær
Indlæg: 29 jan 2007, 14:27 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
det er ikke meget jeg ved. ikke andet end et spær fra 10-30 passer i begge to, men 10-31 passer ikke i et 10-30,

har også søgt lidt, fandt en svensker som solgt nye spær. de var ikke så dyre, men han fik først nogle hjem sidst i marts.
det var også lamell spær og kraftige,men han oplyser spæret i kpm.
de kunne fås i 13 og 17 kpm, og hvad det lige er i % det ved jeg ikke.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2007, 17:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hmm. % opgivelsen er lidt noget hø i et lamelspær.

130kpm er sandsynligvist momentet målt med ene baghjul på jorden og momentnøgle på det andet med kardanen afmonteret.


Dem jeg kan finde skiller v. 3.73 og opefter, og 3,54 og nedefter.

Der hvor det bliver trickey er at den originale carrier kan køre med både 3,54 og 3,73. Så forstår jeg ikke helt hvorfor aftermarket stumpen ikke kan køre med begge også.

Jeg tror(TROR) den ene er udelukkende 1031 og 3,73 udelukkende 1030.

Jeg har mailet lidt frem og tilbage med en svensker der påstår at det kan fikses fra den ene til den anden udgave ved enten at tage ca. 3mm af carrierens flange, eller alternativt shimse hvis man skal den anden vej.

Det kolliderer stadigt lidt med at 1031 angiveligt ikke har samme pinionhøjde til center carrier, men omvendt har de to hellerikke samme sæt udvekslinger, omend de dog kan overlappe(iflg volvos egne papirer)

Hvordan ved du det er 1031eren du har?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: spær
Indlæg: 29 jan 2007, 17:49 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
ved næsten ikke andet end det jeg fik af vide da jeg købte det.
man skulle kunne se det et sted ?? men hvor


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: spær
Indlæg: 29 jan 2007, 18:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mertz skrev:
ved næsten ikke andet end det jeg fik af vide da jeg købte det.
man skulle kunne se det et sted ?? men hvor


Ja, det er et rigtigt godt spørgsmål.

Angiveligt skulle man kunne se forskellen indvendigt omkring pinionen. Huset er noget forstærket omkring lejehuset v. pinionen, men det er stadigt info på rygte niveau.

Flere af de store svenske forums er meget sparsom med info, så jeg håbede du vidste noget.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: spær
Indlæg: 29 jan 2007, 20:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
mertz skrev:
ved næsten ikke andet end det jeg fik af vide da jeg købte det.
man skulle kunne se det et sted ?? men hvor


Sidder der stadigt et volvo part nummer?

Hvis ja, så skal det sidde på et lille aluskilt pånittet klokken, og som klistermærke på højre "lår".

Jeg kan slå nummeret op og afgøre om det er den ene eller den anden...

Graver i mit arkiv af kommentarer og guldkorn, måske finder jeg noget interessant, hvis du stadigt er int.?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jan 2007, 22:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2005, 23:01
Indlæg: 105
har lige skrevet til ham, for at høre hvad for nogle gearinger hans spær passer på


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team