Min fine 300.000km's ( der aldrig er blevet åbnet ) er begyndt at sige en dyb hul klonk-lyd engang imellem.. det sker gerne når den er kold i alle rpm-områder hvis jeg trykker lidt godt til pedalen.. sker også når den er gennemvarm hvis jeg træder pedalen i bund ved 1000-15000rpm og når jeg når ud over 6k rpm.
En gut skrev på bilgalleri at det muligvis var plejlstangsleje der var røget, men vil lige have det bekræftet af mere kyndige folk
Det skal siges at klonk-lyden kun opstår når den trækker, altså i gear.. og den holder igen når den klonker.. hakker..
jeg kan uden problemer smide de rpm efter den jeg vil, når den er i frigear.
Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Det kunne lyde som et plejlstangs leje.
Men prøv at måle dit olietryk først.
Og igen hvis du ikke vil beholde maskinen, men renovere den, eller finde en bedre brugt, så er det underordnet.
Da den nuværende har en mislyd, og en anden eller hovedrenoveret ikke vil have denne grimme lyd.
Lyde er noget skidt at sætte en diagnose på specielt over nettet, uden en lydfil.
Det gøres bedst når man står ved motoren.
Tumpe lampen i instrumentet fortæller dig forst at det er forsent at udbedre skaden der er sket.
For at en pumpe skal kunne lave tryk, så skal den have en form for restriktion.
Hvis vi tager en benzinpumpe som der sidder på din bil så styres den af benzintryksregulatoren.
Hvis den altid står åben vil du ikke have noget tryk, eller et formindsket tryk.
Lejer, og alt andet der bliver smurt virker som benzintryksregulatoren.
De har fra start af en bestemt lækage.
Og det gør at du kan lave tryk.
Hvis der er et leje eller 4 der er meget slidte.
Så vil lækagen blive større end pumpen er beregnet til at kunne levere, og stadig opretholde sit arbejdstryk.
Og man kan få klonke lyde.
Fenomenet opstår mest ved lavere omdrejninger, hvor pumpen ikke kan levere volumen nok.
Men kan også forekomme ved stor belastning, hvor belastning på lejet er størst.