Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 20:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Ja men man kan vel ikke sende regler ud der ikke stemmer overens med dem der gælder på dagen? Som jeg ser det så enten er det streetrace arrangement og skal derfor overholde streetrace reglementet. Dette påbyder blandt andet DOT mærkede dæk så vidt jeg er orienteret, og her kan man inden for reglementet ikke køre under 11 sek @ 1/4 mile. Hvis ikke det er et streetrace arrangement må det være et dragrace arrangement og derfor dragrace regler både for førere og biler? Eller er der noget jeg ikke har forståelse for her? Er der et hul i reglerne ved at kalde det køreteknisk eller hvad man nu kan finde på?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg kan ikke forstå at i hiver DASU's streetracereglement frem - for DHB-reglementet henviser ingen steder til streetracereglementet, så hvem siger det skal gælde for DHB? ;-).

Normalt er det sådan at de såkaldte "Tillægsregler" som reelt er "invitationen" til et motorløb, skal indeholde en formulering om hvilket reglement motorløbet afholder under.
Her er der godt nok ikke tale om tillægsregler i den forstand vi normalt ser det til rally, men jeg tillader mig at antage DHB-reglementet her udgør det for tillægsregler - og her henvises altså kun til de regler der nu er formuleret på de 3 sider, så der er i princippet ikke andet der skal overholdes.
Hvorfor DASU vælger at godkende det ved jeg ikke, og jeg skal ikke vurdere om det er godt eller skidt - men med mindre i kan finde tillægsregler eller andet der henviser til streetracereglementet, så er streetracereglementet komplet underordnet for DHB's vedkommende.

I kan dog se et par bestemmelser om at hurtigere end 11 sekunder kræver bøjle, og hurtigere end 10 sekunder kræver decideret bur. Samt et par andre ting - så hvad er problemet?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Mange tak for udredelsen, så har jeg bare haft misforstået måden man anvender reglerne på. Det var skam ikke for at skyde det ned på nogen måde bare en undren. Syntes dog stadig det er lidt mærkeligt at de kan få lov, men som du beskriver det så er det op til DASU om de vil godkende det? Men man kan da kun sige at det giver da svar på spørgsmålet om 10-sekunders biler må køre i DK. For publikumsværdien kan man da kun sige at det er godt at de har fået lov til at lave breakout på under 10 sek. Fordi der vil da bestemt være biler der kører under 10, så er det jo bare spørgsmålet om der er nogen der kører under break-out?

Titel:
Mester Medlem

Det er sandt at sige også en kende kringlet, og man skal generelt passe på med at antage for meget. Det der gælder, er det der præcist står der - hverken mere eller mindre. Det kan kræve lidt tilvænning :-).

Et eksempel på tillægsregler til klubrally kan ses her:
http://www.dasu.dk/media/runs/rules/til ... 250307.pdf

Der henvises til "Reglement for Automobil Sport, afsnit 3" - det er det der i daglig tale hedder "Reglement 3" hos DASU, og det omhandler den automobilsportsgren der hedder rally, og da det er tillægsregler for klubrally, henviser det til reglementerne og bestemmelserne der gælder for klubrally som findes i reglement 3.

Der er ingen henvisninger i DHB-reglementet til nogen DASU-reglementer, så de gælder ganske enkelt ikke.

Jeg skal som sagt ikke kunne gøre fuldstændigt rede for hvorfor DASU giver Benjamin lov til at skrive deres eget reglement til DHB. Men man kunne jo forestille sig at DASU vurderer at Benjamin kan "styre det" og at der er en vis værdi i at tillade sådan et enkelt arrangement af hensyn til interessen for motorsport osv. Det er bare et bud.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hvis man vil køre under DASU, så skal man da vel for pokker overholde reglerne som DASU sætter op? Alternativt skal DASU så godkende de tillægsregler som DHB sætter op. MEN, hvis DHB kan få godkendt de ting de sætter op her, hvad er så formålet med streetrace-reglementet i det hele taget?
Konklusionen må således være, at DHB HAR fået sær-regler godkendt af DASU, at man lige pludseligt ikke behøver at have en licens for at køre under 11sekunder i DASU-regi, at man lige pludseligt godt må køre med et ikke-godkendt bur (godkendt i DASU-regi, forståes), og at der sættes specielle regler op, for break-out...
Er det bare et spørgsmål om at have et stort nok arrangement???
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Mit sidste indlæg er skrevet mens Wildert skrev sit indlæg ;)
Daniel.

Titel:
Mester Medlem

Saab-Daniel skrev:
Hvis man vil køre under DASU, så skal man da vel for pokker overholde reglerne som DASU sætter op? Alternativt skal DASU så godkende de tillægsregler som DHB sætter op.

Korrekt - og DASU har netop godkendt DHB-reglementet - det er meget normalt.

Citat:
MEN, hvis DHB kan få godkendt de ting de sætter op her, hvad er så formålet med streetrace-reglementet i det hele taget?

Et generelt reglement at afholde motorløb efter, hvor det er relativt nemt at få det godkendt af DASU. De har den holdning at overholdes et pågældende reglement, så kan de stå inde for sikkerheden.
Skal der afviges fra det skal det vurderes fra gang til gang, og det er jo selvfølgeligt et større menageri, man kan ikke være sikker på at få det godkendt, etc. etc. Så det er jo kun en fordel for arrangerører at der findes et generelt reglement - vil man udenfor dette, ja så bærer man en højere risiko for at det ikke godkendes.

Citat:
Konklusionen må således være, at DHB HAR fået sær-regler godkendt af DASU, at man lige pludseligt ikke behøver at have en licens for at køre under 11sekunder i DASU-regi, at man lige pludseligt godt må køre med et ikke-godkendt bur (godkendt i DASU-regi, forståes), og at der sættes specielle regler op, for break-out...

Du er ikke sådan at narre hva'? ;-).

Citat:
Er det bare et spørgsmål om at have et stort nok arrangement???
Daniel.

Næh - det er et spørgsmål om at tage det enkelte tilfælde med DASU. De er trods alt det "organ" i Danmark der af staten er autoriseret til at håndtere motorløb.
De laver generelle reglementer, og kan godkende andre reglementer sikkert efter en eller anden procedure. Men de har stadig forpligtelser i forhold til staten da de jo netop er dem der har lov til at organisere motorløb osv. - så tro ikke at de bare godkender hvad som helst.

Der er i øvrigt et årligt eksempel indenfor klubrally hvor DASU dispenserer for klubrallyreglementet. Nemlig kalkprøverne i Faxe. De køres mere eller mindre efter klubrallyreglementet, men underlaget lever ikke op til reglementet. Det er der dispenseret for mod at bilerne skal være udstyret med et bur - dog ikke godkendt.
Det er et relativt lille arrangement - næppe over 50 biler vil jeg tro - og publikummer er der meget få af og der af følgende publikumsindtægter er det formentlig også ganske småt med.

Det er helt normalt at der kan laves særregler - det er kun et spørgsmål om at tage dialogen med dem - og så skal ens argumenter selvfølgeligt give mening.

Det virker ærligt talt som om der er nogen der har meget travlt med at være fornærmede over at der er nogen der er lykkedes med at gide at gøre et stykke arbejde for at få et par dispensationer igennem.
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor den negative stemning?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Saab-Daniel skrev:
Mit sidste indlæg er skrevet mens Wildert skrev sit indlæg ;)
Daniel.

Det er så i orden - håber du læser ovenstående med det in mente at jeg troede at du havde læst mit :-)

Godt ord igen!

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Jeg håber så sandelig ikke at du opfatter mine indlæg som negativt stemmede. Jeg ville blot gerne have klarlagt hvordan det kunne lade sig gøre, og det har du meget fornemt formået. Det giver jo god mening at DASU som det organ de er kan dispensere for regler hvis de mener at der er baggrund for dette. Med hensyn til det med at have et stort nok arrangement så handler det jo nok også om at man skal være stort nok til at kunne betale den ekstra sikkerhed der skal til for at DASU vil dispensere. Det er helt sikkert ikke bare fordi at DASU vil være søde overofr DHB, det er jo trods alt dem der har sat deres stempel på reglerne og derfor også dem der kan komme til at sidde i saksen hvis det viser sig at de forholdsregler de har sat ikke viser sig at have været forsvarlige.

Men kunne man måske ikke forestille sig at nogle dragrace folk ville komme op af stolen pga. dette? Det er jo lidt en billigere/lettere måde at køre dragrace på?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Yes, er sgu ikke nem at nare, specielt ikke når jeg skriver indlæg mens andre svarer 8)
Syntes da det er fint man kan få det godkendt, ingen tvivl om det, men det skaber bare lidt ballade i forhold til de andre mindre arrangementer rundt omkring, der er nødt til at diske folk fordi de kører under 11 sekunder, at arrangementerne så er lettere at godkende er så den positive del af det...
Det jeg mener der er problematisk er, at siden der køres under 11 sekunder, så burde det være dragrace-reglementet der køres efter. Det strider mod hinanden, at man SKAL have bilen på plader, men samtidigt må køre under 11 sekunder (gadebil). Samtidigt behøver man ikke leve op til sikkerhedsreglerne for at køre disse tider.
Syntes der er ting der strider mod hinanden, men det er så måske nærmere DASU der har sorteper her...
Jeg er stadig forundret...
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time