Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 jul 2025, 17:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Havneren skrev:
Jeg har knaldet nogle dioder ind over dobbeltspplen. Det virker pt. fint lige ind til den når ca. 5500 rpm - Der efter dør tælleren totalt. Har ikke helt luret hvad årsagen er endnu, men tror måske der har noget at gøre med at zenerdioden jeg bruger ikke kan klare effekten.

Er det den "metode" som nævnes sidst i linket Morten VJ sendte? For hvis det skulle virke er det da rimelig simpelt så!? Har jeg her: Jeg har 2 spoler, så der ryger der 2 dioder på, 1 på min spark a og 1 på spark b ledning, og videre igennem en zenerdiode og så bare til omdr/tæller? Virker for nemt til og være sandt:-)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: but why`?
Mester Medlem

Jack-Ae86 skrev:
Sidder bare og klør mig i håret og tænker på hvorfor en dejlig sag som megasquirt ikke har et ekstra ben i boksen som var "skabt" til omdrejningstællere hehe

Det HAR den på sin vis også, men som altid er det ikke bare lige at lode dirkete ind på udgangen... Der skal lige bygges lidt ekstra -

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Jack-Ae86 skrev:
Havneren skrev:
Jeg har knaldet nogle dioder ind over dobbeltspplen. Det virker pt. fint lige ind til den når ca. 5500 rpm - Der efter dør tælleren totalt. Har ikke helt luret hvad årsagen er endnu, men tror måske der har noget at gøre med at zenerdioden jeg bruger ikke kan klare effekten.

Er det den "metode" som nævnes sidst i linket Morten VJ sendte? For hvis det skulle virke er det da rimelig simpelt så!? Har jeg her: Jeg har 2 spoler, så der ryger der 2 dioder på, 1 på min spark a og 1 på spark b ledning, og videre igennem en zenerdiode og så bare til omdr/tæller? Virker for nemt til og være sandt:-)

Ja... Det er det og det virker fint på min bil - Bortset fra over 5500rpm.

Titel:
Nyt Medlem

Ja men det er fordi du skal have en 1kohm pulldown modstand på altså fre der hvor de 2 dioder samles med zeneren, der skal den gå fra og til stel, ser lige om jeg kan finde diagrammet

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
oki venter spændt

Titel:
Mester Medlem

JesperDJ skrev:
Ja men det er fordi du skal have en 1kohm pulldown modstand på altså fre der hvor de 2 dioder samles med zeneren, der skal den gå fra og til stel, ser lige om jeg kan finde diagrammet

Hummm... Ok... Det er nemt nok at prøve jo! Men jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle være nødvendigt - ?? Men jeg KAN jo se at det pt. ikke virker 100%...

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Jeg har ikke brugt pulldown modstand på min AE86 og det virker fint til over 8k rpm.
Jeg har også brugt 1N4004 dioder men en anden zener som jeg ikke lige kan huske men ikke noget der sku gøre nogen forskel.

Titel:
Mester Medlem

KKH skrev:
Jeg har ikke brugt pulldown modstand på min AE86 og det virker fint til over 8k rpm.
Jeg har også brugt 1N4004 dioder men en anden zener som jeg ikke lige kan huske men ikke noget der sku gøre nogen forskel.

Kan du huske, hvor mange watt den zener var på?

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Havneren skrev:
Kan du huske, hvor mange watt den zener var på?

Nej.. hvis jeg husker rigtig var det en ~28V zener, som ku klare omkring 6A (ret stor). Har flere til at ligge så jeg kan finde et nr på dem hvis det er..?

Titel:
Nyt Medlem

Du kan også bruge en kraftigere zener i stedet for pulldown modstanden.

Men ind over med et numme rpå den zener :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time