Genoplivning af tændrør?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

[quote="møffe]
så er jeg også nærig. mine koster 167kr/stk. og har også det problem med at de soder/kokser til efter lang tids pæn kørsel(det er nødvendigt med en bil der gerne går 9km/l og en benz pris på 10,5. det er ikke sjovt men en nødvendighed engang imellem)

men jeg har også brugt en stålbørste. det er sådan en lille en der er i et sæt fra harald mangeting. det er til dremmel. det fungere fint.[/quote]

175kr stykket, og så kan de ikke holde sig rene ved alm. kørsel.
Hvad er det for en motor der kræver så dyre rør.
Og er du sikker på at varmetallet er riktigt ?

Man kunne prøve et andet fabrikat, da der er forskel på temperatur spændet hvor de opnår selvrenselses temperaturen. Fabrikaterne imellem.

Eller skifte til lidt varmere rør til dagligt brug, og de kolde når der skal races.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#12 Indlæg af Havneren »

Det kan næsten kun være platin tændrør til de penge...

Dem havde jeg nu også været noget forsigtig med at rense.

Visse "vilde" folkevogne bruger dem bl.a.
audi_claus
Senior Medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#13 Indlæg af audi_claus »

Audis turbomotorer både de 10-ventilede 5 cyl og nyere 5 og 4 cyl bruger et projektet tip tændrør af platin. Hvis benzin doseringen er for rigelig soder de også til men holder ellers 100.000 km og kan ikke justeres.
Dækker fint området fra 200 - 600 hk. En stålbørste skader dem ikke.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#14 Indlæg af møffe »

Morten VJ skrev:[quote="møffe]
så er jeg også nærig. mine koster 167kr/stk. og har også det problem med at de soder/kokser til efter lang tids pæn kørsel(det er nødvendigt med en bil der gerne går 9km/l og en benz pris på 10,5. det er ikke sjovt men en nødvendighed engang imellem)

men jeg har også brugt en stålbørste. det er sådan en lille en der er i et sæt fra harald mangeting. det er til dremmel. det fungere fint.[/quote]

175kr stykket, og så kan de ikke holde sig rene ved alm. kørsel.
Hvad er det for en motor der kræver så dyre rør.
Og er du sikker på at varmetallet er riktigt ?

Man kunne prøve et andet fabrikat, da der er forskel på temperatur spændet hvor de opnår selvrenselses temperaturen. Fabrikaterne imellem.

Eller skifte til lidt varmere rør til dagligt brug, og de kolde når der skal races.

MVH

Morten[/quote]
det er på min sierra cosworth med stage 1. dvs en 270hk chip. jeg køre 1,1bar men som det ser ud nå så får den for meget når der bliver kørt pænt. men det er der ikke noget at gøre ved her og nu. rørene er std motorcraft rør. (167kr er prisen jeg fik ved MBK i silkeborg)
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#15 Indlæg af Morten VJ »

Møffe mangler du en eller anden komponent for at gøre kittet komplet.
Hvis ikke så retuner chippen, og bestil en fra en anden producent.
Englænderne har lavet chip til dem siden de kom frem, så de bør kunne lave en chip, der også kan køre normalt.

175 kr for standart rør, det må da være for 4 stk.
Platin rør ville jeg holde mig fra og skifte de konventionelle for hver 15-20.000 km.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#16 Indlæg af Havneren »

Nej nej... Det koster de stykket:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=104 ... 1387908663

Min motor er født med platin tændrør, men jeg kører dog med helt almindelige tændrør. Det bunder dog i ren og skær nærrighed!!! :lusket:
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#17 Indlæg af møffe »

Morten VJ skrev:Møffe mangler du en eller anden komponent for at gøre kittet komplet.
Hvis ikke så retuner chippen, og bestil en fra en anden producent.
Englænderne har lavet chip til dem siden de kom frem, så de bør kunne lave en chip, der også kan køre normalt.

175 kr for standart rør, det må da være for 4 stk.
Platin rør ville jeg holde mig fra og skifte de konventionelle for hver 15-20.000 km.

MVH

Morten


jeg har nok nærmere gået lidt for langt til stage 1. mange af de dele jeg har monteret er noget man bruger til stage 2 og op. men igen, jeg tager det roligt. jeg har haft bilen i 4måneder og det er ikke unormalt med følerfejl på sådan en 15år gammel cosworth. chippen er bestilt fra en af de mere anerkendte tunere bestilt til mit opsæt og årgang (efter ecu NR) men jeg skal lige have tjekket benz tryk + lidt.

og de 167 kr er stk priser. og ja det er en del over de 25kr/stk jeg plejer at betale til min dohc. men sådan er det jo.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#18 Indlæg af luske »

Morten VJ skrev:Platin rør ville jeg holde mig fra og skifte de konventionelle for hver 15-20.000 km.

MVH

Morten


hvorfor det egentlig ?? nærighed ?? :lol: eller fordi de er lidt svære at holde rene ved lidt fed blanding (min egen erfaring på 2taktere , men ikke slemt nok til at fraråde dem )

MVH Luske
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#19 Indlæg af Morten VJ »

Det er meget sværere at bestemme om varme tallet er korrekt.
Og hvor slidt de egentligt er.
Et platin rør er normalt monteret på en motor hvor det tager lang tid at skifte rørene.
service omkostninger er udslagsgivende.
On ja jeg er nærrig hvis jeg kal give 120 kr for 4 rør, eller 120 kr pr stk.
Der er en lille forskel hvis man skal eksperimentere med forskellige varmetal.
Med et platinrør eller multielektrode rør køber man levetid.
Og ikke funktion ift. et konventionelt rør, der bliver skiftet med passende intervaller.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#20 Indlæg af luske »

Morten VJ skrev:Det er meget sværere at bestemme om varme tallet er korrekt.
Og hvor slidt de egentligt er.
Et platin rør er normalt monteret på en motor hvor det tager lang tid at skifte rørene.
service omkostninger er udslagsgivende.
On ja jeg er nærrig hvis jeg kal give 120 kr for 4 rør, eller 120 kr pr stk.
Der er en lille forskel hvis man skal eksperimentere med forskellige varmetal.

det kan jeg sagtens følge med i :D


Morten VJ skrev:Med et platinrør eller multielektrode rør køber man levetid.
Og ikke funktion ift. et konventionelt rør, der bliver skiftet med passende intervaller.

MVH

Morten


den er jeg så ikke helt sikker på , det er vel ikke for sjov seriøse racere bil som mc bruger formuer på platin eller finewire rør jeg mener de køber jo ikke kun et sæt og lader det sidde i hele sæsonen :tooth:

MVH Luske
Besvar