Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 09:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Hartvig skrev:
@ Havneren

Ingen af de lovlige streetrace arrangementer som jeg kender til fra Holeby, Randers, Lindtorp, Vandel og Aalborg overholder DASU's reglementer - og det behøver de bestemt heller ikke !

Arrangementerne afvikles derimod i henhold til den gældende danske lovgivning på området - DASU er blot en interesseorganisation, som alene kan lave reglemeter i forhold til deres medlemsforeninger og klubber.

At DASU så er en relativ stærk interesseorganisation er en helt anden historie - som bl.a. betyder at deres ord har stor vægt hos de lovgivende politikere.

Såfremt en DASU klub ønsker at afvikle et streetrace er de ubetinget nødt til at overholde nøjagtig den sammen bekendtgørelse, som streetrace arrangørerne der ikke er medlem af DASU skal gøre - forskellen er at DASU klubben herudover skal overholde regler udstedt af DASU.

Men igen et stort men ....

Jeg kender kun til en enkelt arrangør, som har blæst på de uskrevne spilleregler blandt dem jeg kalder "seriøse" streetrace arrangører - og denne arrangørs handlinger har bestemt ikke gjort livet nemmere for os andre. Men her er altså tale om et enkelt brådent kar som efter mit bedste vidende også har ophørt som arrangør.

Alle os andre Blackrace, Holeby, Streetracing og senest 402meter, afvikler på baner og under forhold som hver eneste gang har fået en særskildt tilladelse fra det lokale Politi.

Om det i fremtiden skal være DASU's streetrace reglement eller et reglement udarbejdet som "best practice" blandt de seriøse arrangører vil jeg lade andre kommentere - mon ikke det fleste kan gætte min holdning :wink:

/Hartvig

Jeg er bestemt ikke professor på området, men nedenstående er min opfattelse:

Et streetrace skal have en polititilladelse. Politiet stiller krav om en forsikring. Forsikringen SAMT politi stiller krav til et reglement. Her kommer din sætning så ind i billedet Hartvig (Jeg tillader mig at citere dig fra ovenstående indlæg) "At DASU så er en relativ stærk interesseorganisation er en helt anden historie - som bl.a. betyder at deres ord har stor vægt hos de lovgivende politikere". Nemlig -

Politiet og forsikringen stiller krav og der ligger DASU´s reglement lunt i svinget.

Det er derfor jeg siger om der ikke allerede reelt ER fælles regler for afvikling af streetrace.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Hartvig skrev:
Havneren skrev:
efterz skrev:

Der er jo reelt ikke mange lovlig indregistrerede streetrace biler i DK, i hvert fald ikke i den stand de står i på løbsdagen.

Den der med lovligt indregistrerede biler. Den kan defineres på forskellige måder.

En version kunne være:
- Bilen skal kunne godkendes ved et korrekt syn på løbsdagen.

En anden kunne være (Og den mener jeg er korrekt når ordet "indregistreret" bruges).
- Bilen svare, ud fra et told og skatte mæssigt synspunkt, til den på registreringsattesten anførte.

En bil som min egen ville være lovlig til arrangementet i følge den røde definition (Det ville din også Jonas). I følge den blå definition ville begge vores biler få start forbud + plus 99% af alle andre.

Jeg uddyber gerne hvorfor jeg mener den røde definition er korrekt i forhold til lovligt indregistreret hvis det skulle have interesse. Ofte mener folk den blå definition er korrekt -

Spændende udlægning....

Personligt (og her mener jeg 100% personligt) og med bare et grad af normal fornuft - kan arrangørerne ikke vurdere en bil ud fra andet end den "røde" udlægning - suppleret med arrangørernes egen tekniske kontrol primært af bilens sikkerhedsmæssige forsvarlige stand.

Den "blå" udlægning er der kun EN som bærer ansvaret for - og det er den juridiske ejer af kørertøjet. Det må aldrig blive arrangørernes ansvar at skulle spille Politi overfor de fremmødte deltagere.

/Hartvig

Stort set enig!

MEN som altid er tingene ikke så nemt jo og til syvende og sidst er den røde nærmest lige så ubruglig som den blå.

Den røde definition vil nemlig skille biler fra, der har lagt en kraftigere standart motor i, som kun lige er over 20% og ikke betalt afgift af. Ved siden af står så en tilsvarende turbo tunet bil med måske 200% MEN tunet på standart motoren - Den turbotunede bil må køre da den ud fra et told og skatte mæssigt synspunkt ikke har ændret identitet - Den anden bil har der i mod og må derfor ikke køre.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Havneren

Som sagt er det ikke mig som er arrangør men jeg forventer da, at hvis man henvender sig til arrangørerne vil man kunne få tilsendt en kopi af både tillægsreglerne der ligger til grund for bl.a. Politi-tilladelsen, samt det sæt ordensregler som man modtager ved indskrivning.

Det er faktisk den samme fremgangsmåde vi benytter i Streetracing.dk, og det har aldrig været nogen problemer eller kommentarer fra hverken deltagere eller arrangører, tværtimod betyder det at reglementet rent faktisk bliver læst - når man på stedet skal kvittere for modtagelse.

Personligt har jeg ikke det fjerneste imod at lægge reglement og tillægsregler ud på nettet på forhånd :D

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem

Hartvig skrev:
@ Havneren

Som sagt er det ikke mig som er arrangør men jeg forventer da, at hvis man henvender sig til arrangørerne vil man kunne få tilsendt en kopi af både tillægsreglerne der ligger til grund for bl.a. Politi-tilladelsen, samt det sæt ordensregler som man modtager ved indskrivning.

Det er faktisk den samme fremgangsmåde vi benytter i Streetracing.dk, og det har aldrig været nogen problemer eller kommentarer fra hverken deltagere eller arrangører, tværtimod betyder det at reglementet rent faktisk bliver læst - når man på stedet skal kvittere for modtagelse.

Personligt har jeg ikke det fjerneste imod at lægge reglement og tillægsregler ud på nettet på forhånd :D

/Hartvig

Næææ.... Jeg undre mig da i hvert fald lidt over at det ikke bare er offentligt gjort!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Måske er det for at undgå en flueknepper diskussion på diverse forums :wink: eller også er de ikke lavet færdig med logo'er og sponsorreklamer endnu ?

Men jeg kan kun sige, at jeg aldrig har oplevet en deltager som har klaget over denne fremgangsmåde - som ovenikøbet er betydelig dyrere på grund af trykomkostninger, modsat at man blot lægger en kopi på nettet, som der ikke er nogen garanti for at hver enkel deltagere læser.

Kan der koges mere suppe på det ben ?

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem

Hartvig skrev:
Måske er det for at undgå en flueknepper diskussion på diverse forums :wink: eller også er de ikke lavet færdig med logo'er og sponsorreklamer endnu ?

Men jeg kan kun sige, at jeg aldrig har oplevet en deltager som har klaget over denne fremgangsmåde - som ovenikøbet er betydelig dyrere på grund af trykomkostninger, modsat at man blot lægger en kopi på nettet, som der ikke er nogen garanti for at hver enkel deltagere læser.

Kan der koges mere suppe på det ben ?

/Hartvig

Undre mig bare... Jeg ville da ærgre mig gul og grøn, hvis jeg kørte helt der op og så ikke fik lov til at køre pga. af nogle regler jeg ikke kunne overholde.

Men det hænger måske sammen som du siger - Det må guderne vide. Det kan også være de bare lader det hele køre...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Havneren

Lidt kender jeg da til arrangementet deroppe, og jeg kan love dig for at de ikke "lader det hele køre".

De regler som bliver benyttet er efter mit bedste vidende tæt på dem der benyttes i Streetracing.dk og Blackrace sammenhæng og mig bekendt plejer 98% - 100% af bilerne at kunne godkendes indenfor disse regler.

Slap nu lidt af og giv gutterne deroppe en chance for at stable dette super arrangement på benene - så skal jeg nok prikke lidt til dem med jeres "øffen" over at reglemetet ikke er ude på hjemmesiden.

/Hartvig

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
Hartvig skrev:
Uden at kaste mig ud i en tidsmæssig umulig opgave med at besvare og tilbagevise alle misforståelserne og postulaterne i RSV's indlæg, så lad mig lige rette de 2 værste af dem.

Som nævnt en gang før så har arrangørerne valgt et "friskt" sprog i deres kommunikation - og det er godt eller skidt vil jeg ikke vurdere - MEN !!!

1) Sindal lørdag den 22/9 bliver afviklet med professionel teknisk og kompetent niveau, således at INGEN biler eller chauffører lukkes ind på banen - hvis arrangørernes tekniske kontrol finder dem uegnet af den ene eller den anden grund.

2) ALLE deltagere vil på dagen blive præsenteret for et omfattende og gennembearbejdet regelsæt, udviklet af folk med mangeårig erfaring i arrangement og afvikling af lovligt streetrace - og som ovenikøbet har fået ros fra både Politi og repræsentanter fra DASU's banesportsudvalg.

Dette regelsæt skal underskrives af deltageren i forbindelse med indskrivningen, og skulle en deltager nægte at kvittere for modtagelse - så bliver der bare ikke givet adgang.

Ovenstående er en velkendt procedure for kører og arrangører og derfor så logisk åbenlys og indarbejdet, at det ikke fremgår af arrangørernes hjemmeside.

Jeg håber det lige tager låget af lidt af den negative stemning :wink:

Som andre også skriver ..... RSV saml sammen til en brobillet og kom over til Sindal og se ved selvsyn hvordan lovligt streetrace afvikles sikkert, seriøst og professionelt - også selvom der er tale om en ny arrangør med et "friskt" sprog.

P.S. hvem gemmer sig bag nicket RSV ?

/Hartvig

Jeg vil lige gøre opmærksom på at mine "postulater" er underbyggede fakta.

Du angriber selv arrangementet i Køge som uforsvarligt pga af sikkerheden, og fremhæver i et senere indlæg herefter 402meter.
som værende et seriøst arrangement, at der på løbsdagen vil blive uddelt et tillægs reglement, ændre vel ikke på de regler som står på http://www.402meter.dk/public_html/stat ... 3120841150 §14

Du gør selv meget ud af at fortælle at det er et "streetrace" men biler som køre drag tider på 402meter har vel egentlig ikke meget med en gadebiler at gøre, men det vælger arrangørene at se bort fra i et "frisk" sprog

Til dit punkt 1 kan jeg kun sige at jeg tror gerne at der er styr på selve arrangementes afvikling og det er ikke det jeg stiller spørgsmål ved, men blot simple sikkerheds regler.

Til dit punkt2 vil jeg stille et stort spørgsmålstegn ved at Dasu skulle rose et arangement hvor man ikke skal bære hjelm.

Jeg har selvfølgelig stor forståelse for at du ikke kan side her, og skrive at arrangementet lider at nogle manglende sikkerhedskrav, da du jo selv deltager i afviklingen og derved syntes at "dit" eget Arrangement byder på noget der er langt mere profesionelt.

Hvad angår hvem der gemmer sig bag RSV, så kan jeg fortælle dig at jeg har rodet med biler og motorcykler i ca20-25år er maskinarbejder sevicemand på en rallybil, uden dog at være medlem af en motorklub.

Jeg ved desværre ikke om jeg kan få det til at hænge sammen med de øvrige ting, har Rally i weekenden inden og efter så det kommer deværre nok til at knibe lidt med tiden til at komme til sindal

Robert Svan

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Titel:
Mester Medlem

Hartvig skrev:
@ Havneren

Lidt kender jeg da til arrangementet deroppe, og jeg kan love dig for at de ikke "lader det hele køre".

De regler som bliver benyttet er efter mit bedste vidende tæt på dem der benyttes i Streetracing.dk og Blackrace sammenhæng og mig bekendt plejer 98% - 100% af bilerne at kunne godkendes indenfor disse regler.

Slap nu lidt af og giv gutterne deroppe en chance for at stable dette super arrangement på benene - så skal jeg nok prikke lidt til dem med jeres "øffen" over at reglemetet ikke er ude på hjemmesiden.

/Hartvig

Det skal nok passe at 98 - 100% af bilerne får lov at køre til arrangementer som Streetracing og Blackrace som du nævner, men der er reglementet jo altså så også offentligtgjort - I hvert fald til Blackrace. Så er det jo klart at folk ikke kommer med noget de ved strider mod reglementet.

Det er ikke fordi jeg ikke "slapper af" eller ikke vil "give gutterne deroppe en chance" -

Egentligt så undre jeg mig bare og det er det jeg giver udtryk for.
I min verden giver det nemlig ikke mening IKKE at offentligt gøre et reglement som eftersigende eksisterer og skal overholdes?????!!!!!

Gør ikke andet end undre mig...

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
Ravnen skrev:
RSV jeg bliver sku rimeligt harm over at "høre" dig sige at du mener at det er et problem at, LÆS: biler der kører streetrace har for mange heste - sig mig, har du nogle sinde selv dyrket streetrace? det er sku da det det hele går ud på (have heste nok så du kan blive den hurtigste), du ka sku da sku da ikke mene at de biler der kører i Køge er fuldt lovlige, for så lever vi to ikke i den samme verden.

Som jeg før har nævnt, lad nu for helvede være med at slå hinanden i hovedet med de udtalelser, det fører ingen steder, tag fat i alle der afholder disse arrangementer, sæt jeg ned og tag en snak og bliv enige om fælles politik istedet.
De eneste der har fordel af disse uenigheder, er dem der ikke vil have at vi dyrker denne form for sport.

Jeg syntes lige at jeg skylder dig et svar også:

Jeg mener ikke at jeg har nævnt at det er et problem at bilerne har for mange heste, jeg stiller kun spørgsmål vedrørende sikkerheden.
ingen tvivl om at ikke alle bilerne i køge er fuldt lovlige, men her er der tale om en 201meter bane hvor udgangshastigheden så er reduceret tilsvarende. men alligevel stilles der krav om hjelm.

Som du selv skriver: så gælder det om at have heste nok til at komme først, når man så kigger tilbage i historien, så er der bygget tonsvis af biler med hidsige motore, men kun en brøkdel af dem har fået opgraderet deres undervogn fjedre bremser osv. hvis man har bygget en potentiel winner, og det er valgfrit om man skal købe for 10.000kr rør og stoppe i bilen som ovenikøbet øger vægten med 35-40kg så vil rigtig mange sige ahr det sker ikke for mig og stille op uden.

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time