Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 jul 2025, 17:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Angående forskel på garanti og reklamationsret, så skal garanti være noget der stiller forbrugeren væsentligt bedre end reklamations-retten, før man må kalde det garanti. Når det er sagt, så er følgende sakset fra forbrugerrådet http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forb ... e/kobelov/

Forbrugerrådet skrev:
Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
(Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)

Dvs. forretningen/forhandleren skal bevise at du har behandlet varen forkert... Det er ikke let!

Daniel.

Senest rettet af Saab-Daniel 07 sep 2007, 22:46, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Ah ja... Det er rigtigt! Der er forskel på garanti og reklamationsret.

Under alle omstændigheder har du ved Protune købeloven ved din side - Ved XS power har du nul og nix...

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Manden startede vist med at ønske sig en turbo til 250 Hk med godt bundtræk.
En gammeldags KKK24 som fabriksmonteret på en Audi 200 20V fra 89-90 yder std. 220 Hk ved 0.8 Bar overtryk. 308Nm @ 1850 rpm og chippet 1.4 Bar 280Hk /445 Nm med samme kurve men ender først ved 3800 rpm hvorfra, der er indprogrammeret et faldende ladetryk i Motronic styreboxen. (til Hell med den)
Motorstørrelse 2223cc
Den kører 180.000 rpm på sine glidelejer og er utrolig robust; har haft ca 300Hk på den. Hvis nogen kan splitte noget ad, så er det mig. :lusket: Westspeed sælger varianter af den eksempelvis.
Det gode bundtræk gør, at den er mere smidig og kraftig end en 4.2l V8.
Det er først de nyeste S6 plus bi turbo med 480 Hk der slår den. (Og læg lige 1 - 1.5 Mill ekstra på bordet) Fra 0-100 slår den den sportslige RS2 med 315 Hk og samme tid på 1/4 mile (men med lavere udgangshastighed så på en 1000 meter går det galt)
KKK26 og 27, der findes til Ur-quattro og RS2 har meget turbotøven og spjætter først over 3500 rpm men hvem kører 250 km/time ret mange minutter ad gangen. KKK24 er fin til daglig kørsel med træk fra 1650 rpm til 7200.
Den kræver både olie og vand tilslutning og eksternal waste-gate.
Kan nok fås renoveret til 7k eller mindre.
Claus

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
hvis det er til din sierra du skal bruge den. så ville en turbo med tideligt ladetryk være en god ide. T3 turboen på en 4x4 cosworth lader ca fra 2500(kan ikke lige huske om min sparker 1bar der, men det er tæt på) og til din motors natur (knaster blev nævnt 244/244G) så kunne det være en fordel med en der ikke er bygget til 250-400hk når det er i overkanten af målet! men har du skiftet stempler? 250hk på std stempler syntes jeg der lyder af meget.

Titel:
Mester Medlem

Jeg faldt jo over nedenstående kommentar... Lyder jo som om der godt kunne tænkes at skulle ske lidt mere i en nær fremtid. Man kan jo lige wså godt være lidt på forkant.

vognbjerg skrev:
T-60 sys jeg måske der er lidt mere fremtid i .. ??

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: dk
yessir..
rom blev ikke drukket på een dag..

PT står jeg stadig med STD. motor.. men 3 af slagsen..

så planen er egentligt at smide turbo på bilen og får det hele til at fungere ved lav tryk... på std. motor dog med stål pakning osv.. inden for kort tid også med MS
vinteren over vil jeg så bygge en motor med stempler osv.. (go ting at have i en motor)

jae.. bøvlet måde at gøre ting på... men hvem har sagt jeg var simpel.. :damn:

og..

i kan ligeså godt spare jer at reklamere for garret osv..

havde jeg tænkt mig at betale fuld pris for alt hva jeg rør ved for at det skal være perfekt, havde jeg nok også booket en lækker luder istedetfor at ende op med kranen ... :grin:

men!!

hva kan jeg forvente hvis jeg smidder en t60 på ? har lidt svært ved at genemskue hva for udstødningshus der sidder på hvilket jo vel er rimelig afgørende for hvor når ladetrykket kommer.. ?

Titel:
Mester Medlem

Har lige modtaget billeder fra markus i norge...

Titel:
Mester Medlem

Toppen
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large_wm/913450.jpg

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Finn
hvis jeg skulde give et bud, så er det ikke et fremmedlegme der er kommet ind i forbrændings kammeret, dertil er skaderne for små og ensartede.
Det ligner nærmere at et par stempler har kysset topstykket, og de alustumper der er blevet slået løs har smadret turbine hjulet.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Det er så fremmedlemer(udstødningshjul), da det stadig sidder i toppen som bitte små stumer der er pulvoriseret..
Måske ikke nemt og se på billede, da det er lille.
Men på fuld størrelse ser man tydligt alle de små stumper fra hjul...
Også det der ligger ovenpå stempler...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time