morten jønsson skrev:ToLa skrev:Hvordan ser det ud rent juridisk at få tilladelse til fx biler ned til 9,99 sek? Kræver det "kun" øger redningsberedskab eller er der også skærpede forhold omkring banen? Og hvordan er de økonomiske konsekvenser? For mig som deltager i "ung rod" klassen er det ikke helt uinterssant om det koster 200kr eller 800kr at brænde benzin af en dag, og om man får 4 ture på banen eller 15.
Tobias
Se - DET er et godt spørgsmål. Og måske er det også det der kommer til at afgøre hvad der køres i 2008. Jeg har fuld forståelse for at de "unge rødder" selvfølgelig ikke vil betale 800,- for at køre. Jeg ved ikke om det er dyrere at lave et "10.00 sek. arrangement" end et "11.00 sek. arrangement."
Er det det?
Punkt 1.
Det er ikke dyrere at afvikle et 5 sekunders løb end et 15 sekunders løb, hvis altså man blot henholder sig til den gældende lovgivning, som slet ikke forholder sig til tider.
Punkt 2.
Hvis man derimod vælger at supplerer sit arrangement med f.eks. et DASU reglement, så er det dyrere at afvikle et under 11 sekunders arrangement for både deltagere og arrangører. For arrangørernes vedkommende ligger merudgiften i prisniveauet kr. 25.000 - 30.000.
Punkt 3.
Der hvor det virkelig koster knaster er hvis man vil have tilskuere ind, og det er den vej vi hidtil har satset på og som vi syntes gavner sporten mest. Her kan merudgiften nemt ligge i niveauet kr. 40.000 - 50.000.
Vi har også valgt, at vi ikke vil snyde lovgivningen på dette punkt ved f.eks. at tillade et urealistisk højt antal "mekanikere" og "hjælpere" at komme ind sammen med deltager bilerne.
Dette er ikke en "vi er bedre end de andre" holdning, vi har taget vores knubs for det manglende krav om hjelm i 2007, men det er blot den sikkerhedsafvejning vi har valgt, har vi ikke råd til forsvarlig publikums sikkerhed med beredskab, afspærringer og vagtfolk mv. så vil vi hellere lade være. En simpel risikoanalyse er at en deltager uden hjelm sandsyndligvis kun påfører sig selv skade, hvorimod en bil inde blandt tilskuerne kan ramme 100'vis af tilskuere.
Men det er måske endnu et punkt til et fælles grundreglement for 2008
/Hartvig