Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 17:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

ja.... men fakta er jo at der er nogen der vil køre DRAGRACING, vel at mærke uden at overholde de regler/udgifter der er i den forbindelse! hvorfor?
det er som om at bare der er monteret en nummerplade på dragraceren så kræver man at køre alle steder, helst for få hundrede kroner.
hvad er det der er galt med DRAGRACING?
sporten har været her i mange år, regler og sikkerhed er løbende udviklet.
hvor mange af dem der skriver i denne tråd har egentlig prøvet at påvirke udviklingen i DRAGRACING?
hvor mange (af dem der skriver i denne tråd) er medlemmer i en klub/forening der er der reelt arbejder med DRAGRACING i dk?
med ønsket om et godt nyt år søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

BrianC skrev:
I mine øjne er en gadebil, en der kan bruges til daglig.
Man kan ikke kalde det for en gadebil, hvis den hverken har den originale benzintank, hjulene er så brede, så de stikker ud over skærmkanten osv.
F.eks. var der en bil med til DHB, hvor udstødningen var ført udenom bilen og motoren stak en halv meter op over kølerhjelmen..kan ikke se hvad det har med engadebil at gøre :roll:
At man sætter slicks på til lovlig ræs, er helt fint...sålænge de er dækket af skærmkanten.

Brian :Det vil også være nogle af de punkter, som kunne komme ind i reglementet og selvfølgeligt skal sikkerheden på biler under 11-10 sek være med, men nu var det et overordnet forslag på, hvad en gadebil kunne holde sig inden for.

Regelmentet var ikke skrevet færdigt, men kun et udkast som en start.

John.

Titel:
Medlem

lqs skrev:
ja.... men fakta er jo at der er nogen der vil køre DRAGRACING, vel at mærke uden at overholde de regler/udgifter der er i den forbindelse! hvorfor?
det er som om at bare der er monteret en nummerplade på dragraceren så kræver man at køre alle steder, helst for få hundrede kroner.
hvad er det der er galt med DRAGRACING?
sporten har været her i mange år, regler og sikkerhed er løbende udviklet.
hvor mange af dem der skriver i denne tråd har egentlig prøvet at påvirke udviklingen i DRAGRACING?
hvor mange (af dem der skriver i denne tråd) er medlemmer i en klub/forening der er der reelt arbejder med DRAGRACING i dk?
med ønsket om et godt nyt år søren

Tja Søren. Jeg kan kun være enig med dig, men forsæt det godt arbejde i allerede gør.
Hils de andre drenge fra mig og ønsk dem et godt nytår.
Også godt nytår til alle I andre.

John.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
john 406 turbo skrev:
Tror lige jeg vil blande mig lidt i denne her tråd.

Jeg har snakket med flere af jer herinde ang dette spørgsmål/tråd.
Jeg er rodet ind i DHB mm. og som nogle/flere af jer ved, har jeg også lavet meget streetrace i PKJ regi.

Jeg er enig med alle jer, at man skal have fundet ud af hvad en gadebil er og ikke er.

Jeg har prøvet i flere år at påvirke DHB / Benjamin om at lave DHB-race om til mere den måde "vi andre køre på" altså med fri træning og så finaler om søndagen.
Deres holdning er, at det køre godt som det køre nu, så de ser ingen grund til at lave det om. :?
Udviklingen er gået stærkt de sidste 3-5 år, og det er på alle højeste tid man skal trække en streg i sandet, hvad der er en gadebil/dragbil.

En gadebil er i min verden en bil, som man kan sammenligne med, en bil der køre på vejen rent udseende.

1. Bilen skal have original karosseri. Ingen modificeringer af vanger, inderskærme, ruder mm.
2. Man må ikke skifte motoren ud med en anden motor fra et andet bilmærke, men gerne fra en større model i samme mærke. Dog skal overnævnte regel 1. overholdes.
3. Tryk ladning mm. er tilladt samt gas. sikkerhedsforskrifterne skal over holdes, men det skal skrives mere om.
4. brændstof skal være diesel eller benzin max 98-104 oktan fra almindelige tankstationer.
Ingen nitro og alt hvad det andet brændstoffer hedder.
5. Lys, blinklys, vinduesvisker mm. skal virke.
6. Ingen weelbars.
7. Dæk skal være med mønster og godkendt.
8. Bremser skal virke som minimum som standard for den bilmodel.
9. Gearkassen skal have baggear som virker.
10. Bagtøjet skal bruge samme beslag som originalmonteret.
osv.
Det er sådan de overordnet punkter kunne se ud. Der skal dog laves nogle flere uddybninger i visse punkter og måske også laves flere punkter.
Om det skal være forsikring og plader på er underordnet.

John.

Hvad med biler der er synet med konstruktive ændringer?
Hvad med Hot Rods, Beach Buggys osv?

Titel:

morten jønsson skrev:
john 406 turbo skrev:
Tror lige jeg vil blande mig lidt i denne her tråd.

Jeg har snakket med flere af jer herinde ang dette spørgsmål/tråd.
Jeg er rodet ind i DHB mm. og som nogle/flere af jer ved, har jeg også lavet meget streetrace i PKJ regi.

Jeg er enig med alle jer, at man skal have fundet ud af hvad en gadebil er og ikke er.

Jeg har prøvet i flere år at påvirke DHB / Benjamin om at lave DHB-race om til mere den måde "vi andre køre på" altså med fri træning og så finaler om søndagen.
Deres holdning er, at det køre godt som det køre nu, så de ser ingen grund til at lave det om. :?
Udviklingen er gået stærkt de sidste 3-5 år, og det er på alle højeste tid man skal trække en streg i sandet, hvad der er en gadebil/dragbil.

En gadebil er i min verden en bil, som man kan sammenligne med, en bil der køre på vejen rent udseende.

1. Bilen skal have original karosseri. Ingen modificeringer af vanger, inderskærme, ruder mm.
2. Man må ikke skifte motoren ud med en anden motor fra et andet bilmærke, men gerne fra en større model i samme mærke. Dog skal overnævnte regel 1. overholdes.
3. Tryk ladning mm. er tilladt samt gas. sikkerhedsforskrifterne skal over holdes, men det skal skrives mere om.
4. brændstof skal være diesel eller benzin max 98-104 oktan fra almindelige tankstationer.
Ingen nitro og alt hvad det andet brændstoffer hedder.
5. Lys, blinklys, vinduesvisker mm. skal virke.
6. Ingen weelbars.
7. Dæk skal være med mønster og godkendt.
8. Bremser skal virke som minimum som standard for den bilmodel.
9. Gearkassen skal have baggear som virker.
10. Bagtøjet skal bruge samme beslag som originalmonteret.
osv.
Det er sådan de overordnet punkter kunne se ud. Der skal dog laves nogle flere uddybninger i visse punkter og måske også laves flere punkter.
Om det skal være forsikring og plader på er underordnet.

John.

Sålænge de kan er godkendt, er det i orden at de kører..i mine
øjne :wink:
Men de burde være i en anden klasse, end reelle gadebiler. Synes det er fedt, nogen folk gider bruge så meget tid på at tune/konstruere sådanne biler, men at sætte dem sammen med biler, får ingen jo noget ud af :roll:

Titel:
Medlem

Citat:

Konstruktiv ændringer på hot rods eller buggy, er der ikke lavet ændringer på vanger eller bærende dele, så vidt jeg ved, men jeg kan da godt se, at man kan lave ændringer på karosseri mm.
Det jeg vil frem til i det reglement/udkast jeg kom med ang. punkt 1 er, at man undgår biler som er bygget til dragracing med ændret hjulkasser, vanger som er fjernet eller rørrammer biler mm., som eks. pt. kan køre til DHB lovligt.
Dvs bilens karosseri skal kunne lovligt synet igen i DK. som mange gør her i landet når bilen skal til syn, man gør den (næsten) lovligt igen med den opbygning bilen er født med.

Vi kan alle være enig om nogle af de biler som deltog til DHB 07 ikke har noget med en gadebil af gøre.
Flere af bilerne er bygget til " semi dragrace" eks. den hvide BMW E21 med fronten bygget op med rørramme. Den vil jeg mene ikke kan deltage under streetrace reglement.

Morten : Jeg ved du brænder meget for US biler og dem skal der også være plads til, men det er en gråzone med så gamle biler, som du selv er inde på ang konstruktive ændringer.

John.

Senest rettet af john 406 turbo 01 jan 2008, 23:24, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
john 406 turbo skrev:
Citat:

Konstruktiv ændringer på hot rods eller buggy, er der ikke lavet ændringer på vanger eller bærende dele, så vidt jeg ved, men jeg kan da godt se, at man kan lave ændringer på karosseri mm.
Det jeg vil frem til i det reglement/udkast jeg kom med ang. punkt 1 er, at man undgår biler som er bygget til dragracing med ændret hjulkasser, vanger som er fjernet eller rørrammer biler mm., som eks. pt. kan køre til DHB lovligt.
Dvs bilens karosseri skal kunne lovligt synet igen i DK. som mange gør her i landet når bilen skal til syn, man gør den (næsten) lovligt igen med den opbygning bilen er født med.

Vi kan alle være enig om nogle af de biler som deltog til DHB 07 ikke har noget med en gadebil af gøre.
Flere af bilerne er bygget til " semi dragrace" eks. den hvide BMW E21 med fronten bygget op med rørramme. Den vil jeg mene ikke kan deltage under streetrace reglement.

Morten : Jeg ved du brænder meget for US biler og dem skal der også være plads til, men det er en gråzone med så gamle biler, som du selv er indpå ang konstruktive ændringer.

John.

E21'eren kørte i showklasse...

Og hvad er problemet med at bilerene er bygget om. Brian i hans, efter din definition, "ikke bygget om Supra" kører jo alligevel fra hele bondetoget, hvordan vil du begrænse ham? og hvordan skal han få kamp til stregen hvis folk ikke kan få lov til at nå "tronen" på en billigere måde end at købe en bil i den prisklasse? ved at tillade folk at bygge om vil man få et mere varieret felt hvor der også for små midler kan køres hurtigt og om alle omstændigheder taler vi jo om mindst to klasser, en stor og en lille, jeg går ud fra at dit forslag gælder den lille?

Billede

Titel:
Moderator

Showklasse.....

Er det et synonym for ALT der er for vildt til at køre i en "gadeklasse" ??

Løbslederen fra arrangerende klub fortæller at de ikke er indblandet når der køres showklasse.

Det er mig godt nok en gåde hvorfor DHB ikke afvikles under showklasse som helhed. Nul regler, nul begrænsninger, bare et tidtagningsanlæg, og så afsted. Man har allerede "selvfosikret" showbiler,kampvogne, you name it, så for at selvforsikre de sidste std biler er da lavrisiko så det driver.

Showklasse forhjulstræk uden tryk.
Showklasse forhjulstræk med tryk.
etc
etc.

How about that? :coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Ravnen skrev:
john 406 turbo skrev:
Citat:

Morten : Jeg ved du brænder meget for US biler og dem skal der også være plads til, men det er en gråzone med så gamle biler, som du selv er indpå ang konstruktive ændringer.

John.

E21'eren kørte i showklasse...

Og hvad er problemet med at bilerene er bygget om. Brian i hans, efter din definition, "ikke bygget om Supra" kører jo alligevel fra hele bondetoget, hvordan vil du begrænse ham? og hvordan skal han få kamp til stregen hvis folk ikke kan få lov til at nå "tronen" på en billigere måde end at købe en bil i den prisklasse? ved at tillade folk at bygge om vil man få et mere varieret felt hvor der også for små midler kan køres hurtigt og om alle omstændigheder taler vi jo om mindst to klasser, en stor og en lille, jeg går ud fra at dit forslag gælder den lille?

Hvordan man skal stoppe Brian i hans Supra ved jeg ikke, men skal han stoppes, hvis bilen overholder de gældende regler ??

Kan da kun give dig et eksempel på, hvordan det kan gå til i et streetrace løb.

DHKB 2006 ( Danmarks hurtigste klub bil), som jeg arrangede for PKJ, var et godt eksempel på, hvordan et streetrace løb kan få overraskende vindere uden max pengepung.

Semi finale var Christian Frost supra, Kenneth Jørgensen Skyline og
Lasse i Uno turbo samt en anden jeg ikke kan huske pt.

I dette tilfælde vandt Lasse samlet med en bil, som kostede samlet langt under, hvad en Supra eller Skyline kostede bare i tunings stumper.
Så det kan lade sig gøre, men kunne Brians Supra overholde punkt 1. i mit udkast ??

John.

Titel:
Mester Medlem

tror der er et par stykker her, der ikke rigtig ved hvad ting koster!
synes det er ægerligt, at mange tråde om de her emner, kommer til at dreje sig om DHB/BENJAMIN, er det virkeligt det vigtigste i div menneskers liv? den hvide E21 kørte showklasse til dhb... ja men den har vel også kørt andre steder hvor nummerplade var et krav? om det er en gadebil? det er i hvert fald ikke mere en rammebil, end så mange andre biler med bur! MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 123 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time