Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 21:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
Nej, en hjemmemodificering af et E-gas system ville jeg være meget forsigtig med.

Så når nu påstanden går på at der findes styringer der bare lige kan køre E-gas og CANbus, så mener jeg man skal tænke sig usædvanligt godt om inden man "bare lige" knalder det på. De originale E-gas systemer er fail-to-safe i ethvert henseende, uanset hvad der fejler. Jeg er ikke så sikker på at Fail-to-safe er første prioritet når først bilen kan starte. :coffee:

Hvis det bare er for at undgå kabeltrækning og man iøvrigt ikke går så højt op i fail-to-safe, så er der ikke meget ben i at bygge en simpel servostyring af det gasspjæld, men sikkert er det ihvertfald ikke.

Henrik nu er det sådan, at der køre allerede flere biler med en Flemming Jensen styring med E-gas og CAN bus kommunikation, Flemming selv køre med det, så mon ikke Flemming har tænkt sig godt om, inden han ”knaldede det på”
Jeg er lige så sikker, som du er ikke så sikker, på at Fail to Safe er prioriteret højt.

BMW har kørt med E-gas siden 88 og ifølge MKI er næsten alle biler fra 2000 og frem med E-gas, det vil sige otte års bilproduktion, så der må være nogle, som mener det ikke er så farligt, som du gør Henrik.
En mekanisk forbindelse kan også fejle, jeg personligt har kendskab til flere fejl på mekaniske spjæld forbindelser end på elektriske.

Om Flemmings boks er dyr, kan kun være en subjektiv vurdering, så det vil ikke kunne diskuteres, men hvad er alternativet for de samme penge?

HenrikGM skrev:
Som Jonas skriver, så kan MS også håndtere den berygtede/berømte S2.

Jonas´s seat kører vist endda fuldstændigt uden tomgangsregulator, og det går egentligt fint.

Det her bære vist svaret i sig selv.
MS og Vems kan ikke håndtere en 18T uden at bygge den om eller køre uden f.eks tomgangsstyring.

Bemmer

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
bemmer skrev:
BMW har kørt med E-gas siden 88 og ifølge MKI er næsten alle biler fra 2000 og frem med E-gas, det vil sige otte års bilproduktion, så der må være nogle, som mener det ikke er så farligt, som du gør Henrik.

Der er vist ingen der mener at E-gas i produktionsbiler er farligt - men det skyldes netop at der er gjort store anstrengelser for at gøre det ufarligt.
Problemet er at det har potentiale til at være ret farligt særligt sammen med CAN-bus-systemer som er notorisk buggy...
Hvis man så ikke har mulighed for at gøre sig de samme anstrengelser som producenterne - og det er jo svært for en hjemmefusker - så er risikoen forøget - længere er den ikke...

Barsebäck har heller ikke rigtigt været skyld i problemer i årevis - men det er altså ikke det samme som at jeg ville opfordre en flok glade amatører til at efterligne det af den grund...

(ok, det er en sammenligning der er ude af proportioner - men princippet er det samme).

At en mekanisk forbindelse kan fejl er naturligvis velkendt, men du har altid muligheden for at tage nøglen. Men hvis forsyningsstrøm etc. ikke er direkte styret mekanisk af at dreje nøglen - som de er tilfældet på visse CAN-bus-systemer - så har du endnu et element af software som skal være fejlfrit for at du er "sikker".

Igen: Historien viser at det lader sig gøre med enorme resourcer i ryggen - men jeg har også været længe nok i IT-branchen til at vide at software ALTID har fejl...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nogle der kan huske den Airbus A320 der fløj med flight-by-wire og under fremvisningen lige syntes at den skulle lande midt i den flotte grønne skov for enden af start/landingsbanen ...

Her er et Youtube link ->
http://www.youtube.com/watch?v=_EM0hDchVlY

laminarwing skrev:
Not a test but a demo at Habsheim Air SHow, in France, the 26 June 1988. 136 people on board.

Google "Air France 296"

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296

Baazo1 skrev:
Fly-by-wire means there's NOT mechanical cables from cocpit to controll surfaces, rather than electrical cables... This crash was autopilot malfunction, pilot tried to pull up but the onboard computer wanted to land. A bug in the system...

Titel:
Moderator

Faktisk et godt eksempel på hvad jeg mener.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: vestjylland
Er nu nok heller ikk noget jeg ville begynde at fuske med :roll:

Synes at de can-bus styrede hydraulik ventiler jeg rodede med da de blev moderne på traktorer kunne finde på de mest mærkelige ting til tider...
Og det tog nok en 3-4 år før (indsæt fabrikant her) :wink: fik nogenlunde styr på dem...

Så mine 2 cents bliver også... Hold snitterne væk fra det skidt

Titel:
Admin
Admin

Wildert skrev:
Barsebäck har heller ikke rigtigt været skyld i problemer i årevis - men det er altså ikke det samme som at jeg ville opfordre en flok glade amatører til at efterligne det af den grund...

(ok, det er en sammenligning der er ude af proportioner - men princippet er det samme)...

Samme princip, og eksemplerne med fly rammer jo problematikken meget sigende.

Hvad er egentlig udbytte og evt. risiko
Udbytte = vel i grunden blot en bibeholdt OEM comfort
Risiko = worst case livet.....eller andres...

Alternativ: Alt hvad der vedrører comfort (nice-to-have), kør det over OEM styringen i det omfang muligt adskilt. Alt hvad der vedrører performance, sikkerhed, og motor - kør det safe wired gennem programerbar styring.
/Jakob

Titel:
Medlem

Jeg ved ikke om det er Martins mening at konstruere/konfigurer motorstyringen selv, men det er jeg nu ikke så sikker på, det er dog kun ham, som kan svare på det.

Der blev nævnt at en FFJ 105-2 kunne klare opgaven, endda som den eneste der PT kunne og der blev stor protest.
Det var bestemt ikke den eneste styring, der kunne det.
Der er dog ikke nævnt nogen anden styring, som kan klare opgaven. :coffee:
Men det blev drejet over til noget, som er farligt at give sig i lag med.
CAN bus kommunikation for slet ikke at nævne drive-by-wire, huha det er bare farligt. :wow:
Det bliver sammenlignet med atomkræftværker og flyvemaskiner endda en hydraulisk cylinder, ja der kan man bare se. Der er lige en nybygning, som er kæntret i Skagen havn, mon ikke det også kan flettes ind, som en by-wire failure :wow:
Nogle glade amatører er vi nok nogen der er, nogen mere end andre, men Flemming, som selv konfigurer hans bokse, kan nok ikke komme ind under den kategori, da det er hans levebrød.

Utroligt hvad så simpelt et spørgsmål kan udarte sig til.
Tak for kaffe, siger jeg bare :(

Bemmer

P.S. Martin Mikkelsen, du har fået en PM

Titel:
Admin
Admin

Der syntes jeg du skærer lige lovlig "bt-overskrifter" ud af en ellers saglig diskussion. Eksemplerne er taget fra verdener med lignende problemstilling (fly).

At et umiddelbart simpelt spørgsmål udarter sig til flere interessante, har vel aldrig skadet et forum eller dialog!?! Vel det der oftest flytter hegnspælene....

Du skriver selv at du har fået svaret vedr. plug n' play løsning til can bus og e-gas. Det rejser så andre og i den henseende aboslut ikke uinteressante spørgsmål for såvel DIY GF'eren eller andre "øvede".

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
bemmer skrev:
Nogle glade amatører er vi nok nogen der er, nogen mere end andre, men Flemming, som selv konfigurer hans bokse, kan nok ikke komme ind under den kategori, da det er hans levebrød.

Jeg tvivler ikke på at han er dygtig - men jeg tvivler stærkt på at han ene mand kan afløse hundredevis af ingeniører, softwareudviklere, testere osv. som de enkelte fabrikanter har.
Det er ikke kritik af manden - det er et spørgsmål om ren og skær antal....

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

bemmer skrev:
Der blev nævnt at en FFJ 105-2 kunne klare opgaven, endda som den eneste der PT kunne og der blev stor protest.
Det var bestemt ikke den eneste styring, der kunne det.
Der er dog ikke nævnt nogen anden styring, som kan klare opgaven. :coffee:

Nå, jammen så lad mig da nævne een der kan: Pectel feks. :coffee:

Det er jo ikke sådan at der findes FMJ bokse, MS og Vems, og ikke andre. :coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 63 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time