måle om svinghjulet er skævt?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#21 Indlæg af tonnilerche »

HenrikGM skrev:Har du et svinghjul der er skævt som at det slår, eller er svinghjulet skævt som at det ikke er plant længere? Det gør den del forskel på den måde man måler det....!



Det er det jeg ikke ved. Det jeg ved, er at den ryster når jeg sætter igang fra stilstand af. Og jeg ved at den rysten er kobling/svinghjulsrelateret, da jeg har haft problemet før, og har fået en mere erfaren ven til at tjekke.


Det jeg IKKE ved er om det er trykfoden der er skæv, om det er svinghjulet der er skævt eller om det er noget andet.

Umiddelbart gæt er at det er trykfoden, da den har problemer med knirken når jeg arbejder med koblingen, samtidig med den ikke slipper ordentligt når jeg filer koblingen. Måske nogle slidte fjedre, der gør at trykfoden bliver trykket skævt ind.
Se http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=19814

Jeg skal bare være på den sikre side, når jeg splitter det hele ad i en weekend. Jeg skal være sikker på at kunne få den ud og køre igen, hvor det hele virker 120%. Derfor vil jeg sikre mig på de flest mulige måder.

Om det er hele svinghjulet der snurrer rundt mens det slår sig, eller om det er fordi det ikke er plant længere ( bukket ) aner jeg som sagt ikke.


Mvh Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#22 Indlæg af Morten VJ »

Hvis det også er tiden der driller.
Så er det jo meget enkelt.
Få afdrejet reserve svinghjulet, køb en komplet ny kobling.
Hvis det skal være riktigt fint så få balanceret reservesvinghjulet og trykfod.
Når weekenden kommer, så skift det hele på en gang.
Du har jo ikke tid til at fedte med måleur, og vente til næste weekend hvis det var skævt.
Fik du smurt akslen på gearkassen?

Hvordan aktiveres koblingen kabel eller hydraulik?

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#23 Indlæg af tonnilerche »

Morten VJ skrev:Hvis det også er tiden der driller.
Så er det jo meget enkelt.
Få afdrejet reserve svinghjulet, køb en komplet ny kobling.
Hvis det skal være riktigt fint så få balanceret reservesvinghjulet og trykfod.
Når weekenden kommer, så skift det hele på en gang.
Du har jo ikke tid til at fedte med måleur, og vente til næste weekend hvis det var skævt.
Fik du smurt akslen på gearkassen?

Hvordan aktiveres koblingen kabel eller hydraulik?

MVH

Morten





Akslen er pæn og smurt :)

Det er kabeltræk..
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#24 Indlæg af mh »

HenrikGM skrev:
mh skrev:
tonnilerche skrev:
mh skrev:sæt et måle ur ind på svinghjulet og drej motoren mens du aflæser uret... og konstater om det er for skævt i forhold til din egen mening og data...



Hvor finder jeg sådan et måleur, og hvad hedder det i fagsprog? :)


Billede

Det hedder et MÅLEUR :tooth: ...


Hej Martin.

Hvad siger Ravnen til at du reklamerer for kineserværktøj, og linker til hans hjemmeside i din signatur i eet og samme indlæg? :lol: :lol:


Det var kun for illustrationens skyld det blev brugt (ved dog ikke om det skulle være kineser værktøj lige Diesella) men han kan jo bare lade være med at købe det IKKE NICK... HaHa
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar