Cup indsugning??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Cup indsugning??

#1 Indlæg af JerrilD »

Har overvejet og lave en Cup indsugning noget ala [img][img]http://i3.photobucket.com/albums/y52/JerrilD/VTS-large.jpg[/img][/img]

Men vil overhovedet gi mere kold luft frem for et alm åbent filter?? Skal filtret monteres helt ude i front? Hvad så når det regner, vil der så komme vand ind igennem filtret?

erfaringer modtages med kyshånd gerne med nogle andre ideer. ;)

her er lille billede af hvordan mit motorrum ser ud.

Billede
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#2 Indlæg af JerrilD »

dumt spørgsmål??
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
Wankel
Mester Medlem
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Kontakt:

#3 Indlæg af Wankel »

Næh tror bare at det bliver rigtig umuligt at få lokket noget koldluft hen til dit AFM, med mindre at du vil flytte det eller lave hul i kølerhjelmen.

Jeg har på fornemmeren at det ikke er et hit at flytte AFM.
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Cup indsugning??

#4 Indlæg af Westmus »

Et eller andet sted må man vel også gå ud fra at fabrikkens højtudddannede ingenører har haft gode grunde/overvejelser med hvorfor det er lavet som det nu er lavet fra fabrikken, tit endda halvkompliceret. Det er muligt det æder 1-2 Hk og ikk' lyder af racer, men så giver det sikkert andre fordele. Med alt den focus der er idag på km/l, miljø osv. ville det vel være helt godnat hvis de ligefrem begrænsede motoren ved hjælp af luftfilteret? Snakker vi tunet kan det så sagtens tænkes at det originale bliver en flaskehals, men skal noget hjemmebyg være nogenlunde optimalt kræver det nok lidt tænkning. Det er jo ikke sikkert det der giver max Hk på en Le-Mans racer er supersmart til en året rundt bil med koldstarter/vinterkørsel osv. Evt. kan man kikke på hvordan fabriken har løst det på kraftigere udgaver af ens model...men der er selvfølgelig sjældet specielt bling bling eller med sej lyd. :(

Så fornyligt en rullefeltsudskrift på et eller andet forum med et stort dyk i kurven. Det blev oplyst at en rulning også var prøvet med originale luftindtag i stedet for det hjemmebyggede KN og så forsvandt dykket i momentkurven faktisk, men ejeren kunne altså ikke leve uden KN-lyden. :)

Skal absolut ikke gøre mig klog på hvordan det laves bedst, men man skal nok være forberedt på at optimal lyd/udseende/rullefelts Hk, måske risikere at give andre negative effekter på en hverdagsbil.
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#5 Indlæg af JerrilD »

Skal snart ha monteret skarpere knaster og ha sat en Større TB på. Så ved ikke om standart luftfilter vil være lidt af en flaskehals som i selv er inde på?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#6 Indlæg af Brisse »

I stedet for at hive det sikkert fine org luffilter ud (prøv at sammenlign overflade-arealet på dit org filter og et keglefilter. Tror ikke du bliver snydt med dit org filter), hvad så med at kigge mere på at optimerer det nuværende. Så slipper du også for uheldige sammentræf med sjove dyk i momentet osv.
Det der er "flaskehalsen" i din indsugning kan meget vel ophæves med lidt opfindsomhed.

Prøv at læs denen artikel. http://autospeed.com/cms/A_0629/article.html Der er nogle gode iddeer. :reading:

Men det kræver lidt arbejde og giver selvf. ikke streetcredit nede på grillen, men who cares når du alligevel kører fra dem :rock:
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#7 Indlæg af Westmus »

JerrilD skrev:Skal snart ha monteret skarpere knaster og ha sat en Større TB på. Så ved ikke om standart luftfilter vil være lidt af en flaskehals som i selv er inde på?

Tja nu har jeg ikke styr på precist hvad for en bil du har, men et hurtigt kik i kataloget hos Meca siger at Focus 98'-04' tilsyneladende bruger precist samme luftfilter til nærmest alle udgaver... uanset om det er en 1.4 eller en 215hk's RS'er. :)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#8 Indlæg af JerrilD »

Har puttet sådan et JR filter i kassen. :)

Har set og læst på ffocd.dk at kan kan opgradere sin snorkel fra en ST170 hvor snorklen er lidt størrere end min 2.0 16v.

Snorklen = det luftrør som går fra fronten til luftfilterkassen.

Tror jeg vil prøve og få fat i sådan en snorkel i første omgang :)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#9 Indlæg af JerrilD »

SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#10 Indlæg af JerrilD »

Hvad med sådan noget her??

Billede
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Besvar