Det skal måske lige tilføjes at det som sædvanlig er min traktortrækker der er tale om her, så varme/tryk påvirkninger af manifoldet vil være kortvarige.
Et spørgsmål om svejsning i støbejern
Redaktør: Moderatorer
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
Et spørgsmål om svejsning i støbejern
Hvis man (rent hypotetisk
) forestillede sig at jeg ville forsøge at svejse en flange i sort jern sammen med et manifold i støbejern, ville det så på nogen måde være muligt at få noget holdbart ud af det? Og hvilken fremgangsmåde vil i så fald være rigtigst?
Det skal måske lige tilføjes at det som sædvanlig er min traktortrækker der er tale om her, så varme/tryk påvirkninger af manifoldet vil være kortvarige.
Det skal måske lige tilføjes at det som sædvanlig er min traktortrækker der er tale om her, så varme/tryk påvirkninger af manifoldet vil være kortvarige.
-
Zorak
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
- Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Efter hvad jeg har læst mig frem til er det noget med at varme støbejernet op og lade det køle langsomt ned efter svejsning.. Mener jeg læste at man kunne ligge det på noget sand for at lade det køle langsommere ned.
Den eneste erfaring jeg selv har været med at svejse 3 hjemmelavede bøsninger på til en varmeplade.. Så det er nok begrænset med personlige erfaringer..
Den eneste erfaring jeg selv har været med at svejse 3 hjemmelavede bøsninger på til en varmeplade.. Så det er nok begrænset med personlige erfaringer..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. 
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Re: Et spørgsmål om svejsning i støbejern
Prøv lige at søge her på forummet, så vidt jeg husker har HenrikGM skrevet en del om emnet tidligere. Ja, nærmest en hel guide til det..
.
.
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Har prøvet det et par gange, på min egen første turbomotor sleb jeg det godt rent, og GODT med gas på svejser, kørte med det 10000km, ved ikke hvor langt det har kørt siden, men den kører endnu..
Havde hverken varmet det op, brugt speciel pind, eller kølet den af i sand, bare ganske almindelig CO2 svejser...
Havde hverken varmet det op, brugt speciel pind, eller kølet den af i sand, bare ganske almindelig CO2 svejser...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
Ja kender godt metoden til at svejse i støbejern og har også med succes svejset en støbejernsflange fra en havereret turbo sammen med et manifold i støbejern.
Det var mere det om det kunne lade sig gøre svejse sort jern sammen med støbejern, uden det brækker af igen første gang man kører med lortet...
Men hvis det kan holde på Finn's Toyota, så kan det sikkert også holde på min Volvo traktor
Det var mere det om det kunne lade sig gøre svejse sort jern sammen med støbejern, uden det brækker af igen første gang man kører med lortet...
Men hvis det kan holde på Finn's Toyota, så kan det sikkert også holde på min Volvo traktor
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Skal lige sige, på min egen der kører endnu, er det dog en støbejerns FLANGE, der er svejst på jernrør, altså modsat.Ved ikke om det har noget og sige...
Den anden jeg har prøvet, var jerneflange på støbejerns manifold, der kan jeg dog ikke sige god for mere end ca 5000km, da jeg ikke så bilen derefter.....
Så vidt jeg husker var der også en del forskel på hvor godt det var og svejse i, alt efter hvilken bilmærke det var.
Kender flere hvor det har holdt fint på en toyota manifold, men skal ikke kunne sige hvordan med den manifold du har...
Den anden jeg har prøvet, var jerneflange på støbejerns manifold, der kan jeg dog ikke sige god for mere end ca 5000km, da jeg ikke så bilen derefter.....
Så vidt jeg husker var der også en del forskel på hvor godt det var og svejse i, alt efter hvilken bilmærke det var.
Kender flere hvor det har holdt fint på en toyota manifold, men skal ikke kunne sige hvordan med den manifold du har...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
wukshady
- Senior Medlem
- Indlæg: 475
- Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
- Geografisk sted: Vendsyssel
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Hele finten i det spørgsmål ligger i at støbejern er et begreb der dækker over alt fra stålsand til sandblæsning, til yderst svejsbare emner.
Hvor din manifold er henne er lidt uklart, men næppe i den nemme ende. Forvarme, støbejernselektrode(evt rustfri(farmertrick)), lavest mulig svejsevarme, og hold temperaturen med en ukrudtsbrænder mindst 10 minutter efter. Pak lortet i rockwool og lad det køle så langsomt du kan. UNDGÅ enhver form for mekanisk belastning indtil det er under 80grader, herunder stød.
Hvor din manifold er henne er lidt uklart, men næppe i den nemme ende. Forvarme, støbejernselektrode(evt rustfri(farmertrick)), lavest mulig svejsevarme, og hold temperaturen med en ukrudtsbrænder mindst 10 minutter efter. Pak lortet i rockwool og lad det køle så langsomt du kan. UNDGÅ enhver form for mekanisk belastning indtil det er under 80grader, herunder stød.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Jeg har prøvet at svejse på min støbejernsmanifold på saaben, det holdt 3 dage før den sprækkede lige ved siden af.
Nu har jeg så fået en elektrodesvejser, så det kan godt være det vil hjælpe med den.
Henrik, hvordan kan det være det hjælper med rustfri elektroder?
Nu har jeg så fået en elektrodesvejser, så det kan godt være det vil hjælpe med den.
Henrik, hvordan kan det være det hjælper med rustfri elektroder?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Runesm skrev:Jeg har prøvet at svejse på min støbejernsmanifold på saaben, det holdt 3 dage før den sprækkede lige ved siden af.
Nu har jeg så fået en elektrodesvejser, så det kan godt være det vil hjælpe med den.
Henrik, hvordan kan det være det hjælper med rustfri elektroder?
Uden at jeg har gidet undersøge det .. så kan det tænkes at støbejern og rustfri's "udvigelses koeficient" ligger tættere på hinandan end støbejern og jern ...
Det er jo hovedsaligt metallernes forskellige udvigelses koeficienter der gør at ting sprækker .. et metal trækker sig sammen eller udviger sig ved en vis temperatur og med en vis hastighed .. hvis det forsøges at forenes med et metal (eller legering af metaller) der opføer sig anderledens så vil der opstå kraftige spændinger i metallet .. hvilket ofte ænder med at det sprækker
