Opel CIH

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
JH

Opel CIH

#1 Indlæg af JH »

Hej..

Jeg har et problem med min Manta. Den bliver meget hurtig "lidt" for drifts-varm, ifølge måleren.
Jeg har skiftet måleren og temperatur-måleren. Og der er vand og olie på.
Hvordan kan jeg undersøge om slyng-koblingen i proppelen på en 2,0 CIH´er.
Eller kan det være vandpumpen, eller køleren.


Mvh. JH.
Lasse Weitzmann

Re: Opel CIH

#2 Indlæg af Lasse Weitzmann »

De målere der sidder til instrumentet sidder ikke alid det bedste sted og kan ofte vise en forkert værdi, prøv og smid føleren i kogende vand sammen med et andet termometer for at se om det viser rigtigt.

Viser det rigtigt så er det sikkert din termostat eller luft i systemet. Udluftning gøres ved at tage den slange af der sidder højest og så hælde vand på indtil alt luft er ude.

Hvis du har en propel på motoren så skal du erstatte den med en elektrisk propel istedet. De faste tager for mange heste.

mvh Lasse
JH

Re: Opel CIH

#3 Indlæg af JH »

Hej Lasse

Vedr. udluftningen, skal jeg vil også tage den nederste slange af, eller hvad??

Hvad skal jeg sætte el-propellen "til", for for at aktivere den??

Mvh. JH.
Allan.H.

Re: Opel CIH

#4 Indlæg af Allan.H. »

Hvis du tager den nederste slange af løber vandet jo ud igen så lad den sidde på.

mvh Allan.H.
JH

Re: Opel CIH

#5 Indlæg af JH »

Hej..

Okay, men det må jeg så prøve imorgen.
Dvs. at luften kommer ud, nå jeg piller den øverste slange af....

Jeg har lige skiftet termostaten. Men det blev det faktisk kun værre, for nu er viseren helt ovre i det røde felt..

Kan det ikke være slyng-koblingen i propellen, så den ikke kommer op i de omdr. som den skal??

Mvh. JH.
Lasse K

Re: Opel CIH

#6 Indlæg af Lasse K »

Jeg har samme problem med min motor. Der går viseren helt ud af skalaen, men køleren virker ikke synderlig varm. Jeg tror at problemet er den voltstabilisator der sidder bag på instrumentpanelet. Hvordan afmonterer man iøvrigt den mekaniske blæser? Der skal vel ændres i remtrække eller hvad??
M.v.H. Lasse Kristensen
Claus A
Medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:37

Re: Opel CIH

#7 Indlæg af Claus A »

Hej

Friktionen i navet kontrollerer du ved at, når motoren
er kold skal du kunne dreje den rundt uden at den yder
synderlig modstand, og går motoren i tomgang skal du
kunne holde vingen stille uden problemer.
Når motoren er gennemvarm stopper du den, tager en kraftig
handske på, tager kablet af tændspolen, og lader én tørne
motoren på starteren. Fungerer navet korrekt vil du have
problemer med at holde vingen.
Den nye thermostat du har monteret, har den samme temperatur
område som den gamle ?
Til Lasse K:
På nogle typer sidder der en bolt ind i enden af akslen som
ventilatoren sidder på. Skruer du den af kan du trække
ventilatoren af akslen. På nogle biler skal du have køleren af
først.
Monterer du en el-blæser skal du bruge en kontakt som du placerer
helst i køleren, du kan lave en bøsning i messing med gevindet der
passer til kontakten, og slaglodde den i køleren i den side hvor
slangen sidder i toppen og ca. på midten af køleren. Gør du det
skal du vælge en kontakt som har ca. samme start temperatur som
thermostatens åbnings temperatur. En nemmere løsning er at placere
kontakten i slangen der går fra køleren (i bunden). Den skal helst
have en start temperatur der ligger under thermostatens åbnings-
temperatur.
Mvh Claus A
Mvh Claus A
JH

Re: Opel CIH

#8 Indlæg af JH »

Hej..

Jeg har lige prøvet at "lufte den ud", men jeg synes ikke at der kom nogen luft-bobler ud.

Kan det ikke være køleren, eller er det helt udelukket???

Mvh. JH.
Besvar