Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 23:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 11:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
Yugo Turbo skrev:
1.
Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen!

2.
hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor?

det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo.



:grin: :grin: :grin: fortæl lige de grunde til et topfuelteam :tooth:

MVH Luske


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 11:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
de bliver klogere :lol:

burde naturligvis ha specificeret nærmere, dvs foruden de der kanerkasser og motorer fra samme

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 14:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Med en Rotrex i den rette størrelse, burde du nok kunne hente 300 hk på en ABF, dog vil der være en række til som du ikke kommer udenom at skulle skifte.
Når du halverer Rotrex´ens omdrejninger (som jo stiger og falder i takt med motorens omdrejninger), så falder det absolutte tryk med kvadratroden. Et eksempel kunne være en Rotrex som laver 1 bar (2 bar abs.) @ 6000 omdr./min., den vil kun lave kvadratrod 2 = 1,41 bar abs. @ 3000 omdr./min. --> 0,41 bar.
www.enem.se sælger Lysholm skruekompressorer, hvor en 1600AX koster 18654,- sek (13.700,-)
Til sammenligning kan jeg se, at www.r-techs.dk sælger en Rotrex C30-74 for 16.500,-.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 15:35 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
og en kugleleje turbo rated til ca samme effekt kan købes for under 6 kg kroner

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 15:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
luske skrev:
Yugo Turbo skrev:
1.
Kompressor er noget man har på værkstedet, ikke i bilen!

2.
hvor mange professionelle racerteams bruger kompressor?

det er en nødløsning for de der ikke kan/tør gå igang med turbo.



:grin: :grin: :grin: fortæl lige de grunde til et topfuelteam :tooth:

MVH Luske


Tror faktisk de vil give ham ret. For topfuelere køre med kompressor fordi turbo er bandlyst... ;-) Effekt ville blive for høj...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 16:19 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
er det seriøst? for så giver det mig jo bare endnu mere ret i min underskrift... :mrgreen:

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 17:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Er rimilig sikker på at det faktisk er rigtigt... Mener de sagde det den ene gang jeg sad og så det på Motor TV...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 20:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Når man kører en 1/4 mile på 4,5 sek, så er der jo ikke tid til turbotøven :wink:
Tror lige så meget det faktum, at der er fuld tryk næsten med det samme, spiller en stor rolle.
De Roots kompressorer de bruger i top fuel kan i øvrigt lade over 3 bar, så umiddelbart tror jeg ikke de mangler hk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 21:08 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
Indlæg: 70
Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Jeg har fundet en helt ny Eaton M62 til en rigtig fornuftig pris. Tror I ikke den ville være kanon? Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet og den sidder på mange biler der yder 300HK+, så den burde vel nok kunne levere tryk nok til en ABF motor.

_________________
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav ;)
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 21:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Billede
Hvis du bruger powerpages regnemaskine til, at beregne din motors krav til luft ved forskellige antal omdrejninger, kan du plotte dem ind på billedet foroven. Som du kan se, så er en Roots ikke super effektiv, ved det ladetryk din motor kræver for at udvikle 300 hk.
Jeg tror det bliver meget svært at lave det på den.
100% effektforøgelse, er desværre ikke bare at skrue ladetrykket op på en 1 bar. Der er en lang række parametre, som der skal korrigeres for. Den volumetriske efficiens ligger på omkring 92% for en Roots. Den termiske efficiens ligger et sted imellem 68-40%, krafttabet vil ligge omkring 10%, og der udover, skal man korrigere for den mindre mængde ilt motoren indtager, pga. opvarmning af indsugningsluften. Altsammen trækker ned i det samlede regnskab.
Der findes en række beregninger, som man bør foretage, for at finde den rigtige lader til formålet.
Til det formål kan jeg kun anbefale dig, at investere i Corky Bells Supercharged! :wink:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team